دوفوریتی تک‌نرخی شدن بنزین

اتفاقات اخیر پیرامون اصلاح قیمت بنزین و تاثیر آن بر جریانات سیاسی و دیدار ظریف با نماینده طالبان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه هفتم آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ملت توطئه بسیار خطرناکی را نابود کرد» به انعکاس اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از بسیجیان، پرداخت و نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، اتفاقات اخیر را یک توطئه عمیق، وسیع و بسیار خطرناک خواندند و افزودند: دشمنان برای طراحی این توطئه، هزینه بسیاری کرده بودند و مترصد فرصتی بودند تا در یک بزنگاه آن را با استفاده از اقدامات تخریبی و آدم‌کشی و شرارت، انجام دهند و تصور کردند قضیه بنزین فرصت مورد نظر آن‌ها است و لشکرخود را وارد میدان کردند، اما ملت ایران با نمایش پرشکوه خود، حرکت دشمن را نابود کرد. ایشان حرکت ملت ایران در میدان را مهم‌تر وبالاتر از اقدامات نیروی انتظامی، سپاه و بسیج در مواجهه سخت دانستند و تأکید کردند: حرکت عظیم ملت ایران که از زنجان و تبریز آغاز و حتی به برخی روستاها هم رسید و تهران نقطه پایانی آن بود، یک تودهنی به استکبار و صهیونیسم جهانی بود و آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرد. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه دشمنان اصلی ملت ایران معنا و پیام این حرکت عظیم مردمی را متوجه می‌شوند، افزودند: این یک هفته حقیقتاً اوج شکوه و عظمت ملت ایران بود و خداوند متعال را شاکریم و از مردم عزیز هم سپاسگزاریم.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «ملا برادر در تهران» به بررسی دیدار رئیس دفتر سیاسی طالبان با محمدجواد ظریف پرداخت و نوشت: پس از شکست مذاکرات صلح میان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان و در حالی که گفته می‌شود زلمی خلیل‌زاد این هفته بار دیگر با هیئت طالبان در قطر دیدار داشته است، ملا برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان با سفر به تهران با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دومین سفر هیئت طالبان به تهران در کمتر از دو ماه گذشته و پس از شکست مذاکرات میان آمریکا و طالبان پس از ۹ دور گفت‌وگو است. در همین راستا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت، ضمن تایید این موضوع‌ گفت که در راستای صلح افغانستان با تمامی گروه‌های این کشور دیدار می‌کنیم و سفر ملا بردار رئیس دفتر سیاسی طالبان به تهران نیز به همین منظور صورت گرفته است. ظریف همچنین ضمن تاکید بر آمادگی ایران برای کمک به شکل‌گیری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بامشارکت دولت کابل، گفت که همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی ایران با افغانستان براساس منافع مشترک همجواری ادامه دارد.

در این رابطه سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز با اعلام این خبر طی بیانیه‌ای آورده است که سفر هیئت سیاسی طالبان به ایران با محوریت گسترش روابط حسنه بین دو کشور، حل مشکلات مهاجرین افغانستانی مقیم ایران و تامین روابط مثبت در آینده‌ بوده است. سهیل شاهین در ادامه اعلام کرده است که ملا برادر آخوند در این دیدار به تفصیل با وزیر امور خارجه ایران درمورد راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز چالش‌ها گفت‌وگو کرده است. سخنگوی دفتر سیاسی طالبان همچنین گفته است که دو طرف درمورد روابط دو جانبه ومشکلات مهاجرین افغانی در ایران نیز مذاکره کردند.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز با تیتر «دوفوریتی تک‌نرخی شدن بنزین» به بررسی طرح دوفوریتی مجلس برای تک‌نرخی‌شدن بنزین پرداخت و نوشت: دیروز بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در حاشیه هیئت‌ دولت اعلام کرد در هفته گذشته، روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین داشته‌ایم. از آن طرف، مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفته است کاهش تقریبی ۲۰ میلیون‌لیتری روزانه در مصرف بنزین در هفته گذشته، معادل ساخت یک پالایشگاه نفت خام با ظرفیت ۷۵۰ هزار بشکه در روز است. این خبر در کنار تهیه طرح دوفوریتی نمایندگان مجلس برای تک‌نرخی کردن بنزین، نظرها را به خود جلب می‌کرد. از آن‌سو دولت روی دستاوردی که ادعا دارد آن را صرف درآمدزایی خود و ورود به بودجه نمی‌کند، مانور می‌دهد و از این‌سو، مجلس به دنبال حذف رانت دونرخی‌بودن بنزین است. طرحی که البته مشخص نیست همانند دو طرح سه‌فوریتی و دوفوریتی برای حذف طرح سهمیه‌بندی بنزین، چه سرنوشتی پیدا می‌کند و آیا طرحی عملیاتی است یا یک طرح انتخاباتی؟

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «صورتحساب یارانه نقدی» یک دوره هشت ساله پرداخت یارانه را بررسی و نوشت: مرکز پژوهش‌های مجلس صورت حساب یارانه نقدی را منتشر کرد. بررسی صورت گرفته توسط این مرکز، از آذر ۱۳۸۹ (زمان آغاز پرداخت یارانه نقدی) تا پایان سال ۱۳۹۷، نشان می‌دهد که مجموعا ۳/ ۳۴۸ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده است. ازاین میزان، ۲۸۶ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل‌ها (کالاها و خدمات مشمول قانون هدفمندسازی) تامین شده است؛ اماحدود ۶۲ هزار میلیارد تومان باقیمانده، از محل‌های دیگر همچون منابع بودجه عمومی دولت و بانک مرکزی واریز شده است. این گزارش نشان می‌دهد بانک مرکزی در سال ۸۹ در حدود هشت هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرض داد. اما ازاین مبلغ، در سال‌های بعد ۲۳۰۰ میلیارد تومان بازگشت و ۵۷۰۰ میلیارد تومان تسویه‌نشده باقی ماند. دخل و خرج سازمان هدفمندی یارانه‌ها حاکی از این است که سهم سازمان از کل منابع حاصل در دهه ۹۰ در نوسان بوده است. طی مدت مذکور، به استثنای یک سال، همواره مبلغ پرداختی یارانه نقدی از درآمد سازمان هدفمندی از محل افزایش قیمت حامل‌ها بیشتر گزارش شده است. سال ۹۷، تنها سالی بوده که درآمد سازمان از محل هدفمندی، از یارانه نقدی سبقت گرفت.

کد خبر 398484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.