بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی شهر

معاون عمران شهری شهردار اصفهان در سومین نشست فصلی مدیران شهری اصفهان گزارشی از آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا ایرج مظفر صبح امروز-چهارشنبه ششم آذرماه ۹۸-در سومین نشست فصلی مدیران شهری که با حضور نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری اصفهان در سال جاری شرایط متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته تجربه می‌کند.

وی با اشاره به مقایسه عملکرد و فعالیت شهرداری در فاصله زمانی یکم مهرماه ۹۶ تا یکم مهرماه ۹۷ و مقایسه آن با یکم مهرماه ۹۷ تا یکم مهرماه ۹۸ تصریح کرد: در سال گذشته میزان قرارداد پروژه‌ها نسبت به سال ۹۶ تا ۳.۵ برابر افزایش یافته است و این اقدام در شرایطی بوده که درآمد شهرداری‌ها مناسب نبوده است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه خوشبختانه در سال جاری اصفهان به لحاظ درآمدی شرایط خوبی دارد، افزود: باتوجه به سیاست این دوره از مدیریت شهری اتمام پروژه‌های نیمه تمام در دستور کار قرار گرفت و درصدد اتمام خط یک و احداث خط دو قطار شهری اصفهان برآمد.

وی خاطرنشان کرد: برای خط دوم مترو اصفهان مباحث مربوط به طراحی، تأمین اعتبار و اجرای پروژه با سرعت در حال انجام است.

مظفر با اشاره به حلقه حفاظتی شهر اصفهان گفت: این پروژه اولویت بندی شده و پس از قطار شهری، مهم‌ترین پروژه عمرانی شهر به شمار می‌رود.

وی افزود: پروژه حلقه حفاظتی شهر در سال ۹۷ اعتبار مناسبی نداشت، اما علی رغم اعتبار پیش بینی نشده با دستور شهردار و تأکید شورای اسلامی شهر از نیمه دوم سال ۹۷ باتوجه به اولویت بندی کلید خورد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه حلقه حفاظتی شهر به طول ۷۸.۲ کیلومتر دارای اولویت‌هایی شده که نخستین آن از کیلومتر صفر در مجاورت کارخانه قند تا اتصال به ادامه بلوار فرزانگان به طول ۹.۵ کیلومتر است، تصریح کرد: قرار شد تا پایان سال آینده ۹.۵ کیلومتر از آن همراه با تقاطع نصف جهان و آفتاب و پنج پل کوچک در مسیر حدفاصل کارخانه قند تا اتوبان فرودگاه انجام و به اتمام برسد.

وی تأکید کرد: نیمه دوم سال گذشته پروژه آفتاب کلید خورد تا معضل ترافیکی چندین ساله مناطق ۱۴ و ۱۰ به واسطه تردد خودروهای سنگین برطرف شود.

مظفر ادامه داد: علی رغم تمام مشکلات موجود در مسیر آزادسازی اجرای پروژه تقاطع آفتاب، اقدامات لازم انجام شده و درصدد هستیم این پروژه را تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به بودجه ۸۰ میلیارد تومانی سازمان عمران گفت: خوشبختانه این سازمان در هشت ماهه امسال ۱۰۸ میلیارد تومان کارکرد داشته و در حال حاضر نیز ۲۲۰ میلیارد تومان قرارداد با سازمان عمران منعقد شده است.

پیشرفت ۳۶ درصدی پروژه تقاطع نصف جهان

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به پیشرفت ۳۶درصدی پروژه تقاطع نصف جهان گفت: برای اجرای این پروژه ۱۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است؛ این پروژه طبق جدول زمانبندی پیشرفت قابل توجهی داشته است.

وی تأکید کرد: درصورت احداث تقاطع نصف جهان و اتصال مسیر حلقه حفاظتی از نقطه صفر تا بلوار فرزانگان در واقع ۵۰درصد حلقه حفاظتی شهر بهره برداری شده است.

مظفر با بیان اینکه برای پروژه حلقه حفاظتی شهر پنج اولویت و ۹ قطعه تعریف شده است، تصریح کرد: اولویت دوم رینگ در جنوب غرب شهر در محدوده مناطق پنج و ۱۳ است که در کاهش ترافیک بزرگراه‌های شهدای صفه و دستجردی بسیار تأثیرگذار خواهد بود و جنوب شهر نیز از وجود ترافیک نجات پیدا خواهد کرد.

وی اولویت سوم حلقه حفاظتی شهر را در محدوده مناطق دو و ۹ عنوان کرد و گفت: بخش عمده‌ای از اولویت سوم حلقه حفاظتی شهر در محدوده شهرداری خمینی شهر است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه داد: اولویت چهارم حلقه حفاظتی شهر تعریض کمربندی شهر در مناطق چهار و شش است که بخشی از آن از جمله تقاطع اشکاوند در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: اولویت پنجم حلقه حفاظتی شهر در بخش شمال و محدوده شهرداری دولت آباد، خورزوق و منطقه ۱۲ است.

مظفر خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است حلقه حفاظتی شهر در یک پروسه پنج ساله اجرایی شود.

دو هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی در شهر

وی با اشاره به بودجه عمرانی شهر گفت: از بودجه چهار هزارو ۱۰۰ میلیارد تومانی سال جاری، دو هزارو ۸۵۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی است که یک هزار میلیارد تومان مربوط به هزینه‌های تملک و نگه داری، ۱۱۶۰ میلیارد تومان قطار شهری و مابقی مربوط به خالص عمرانی است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد بودجه خالص عمرانی شهرداری اصفهان تأمین اعتبار شده است.

وی با اشاره به پروژه‌های فعال عمرانی در شهر اظهار کرد: در حال حاضر ۶۸۰ میلیارد تومان قرارداد عمرانی فعال در شهرداری اصفهان است که البته هنوز تحویل موقت نشده است.

مظفر ادامه داد: تعداد قراردادهای عمرانی فعال در مناطق ۱۵ گانه به ترتیب در منطقه یک ۱۱ میلیارد تومان، منطقه دو یک میلیاردو ۸۰۰ میلیون تومان، منطقه سه ۱۱ میلیارد تومان، منطقه چهار پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، منطقه پنج ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، منطقه شش ۳۲۰ میلیارد تومان، منطقه هفت ۲۰ میلیارد تومان، منطقه هشت هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، منطقه ۹ شهرداری ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، منطقه ۱۰ شهرداری ۱۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، منطقه ۱۱ سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، منطقه ۱۲ هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، منطقه ۱۳  ، دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، منطقه ۱۴  ۹۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و منطقه ۱۵ شهرداری ۱۰۴ میلیارد تومان است و پروژه میدان امام علی نیز ۲۵ میلیارد تومان قرارداد عمرانی دارد.

وی افزود: به لحاظ نوع پروژه درحال حاضر ۲۰ میلیارد تومان پروژه آسانسور و پله برقی، هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اماکن ورزشی، چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان احداث پارک و فضای سبز، هشت میلیارد تومان پارکینگ، ۶۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تأسیسات زیربنایی و روبنایی، ۱۶۴ میلیارد تومان پل و تقاطع، ۳۲ میلیارد تومان خیابان، ۲۷ میلیارد تومان جدول گذاری، یک و نیم میلیارد تومان سرویس بهداشتی و یک و نیم میلیارد تومان پروژه مناسب سازی در سطح شهر فعال است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به بودجه پروژه مرکز همایش‌های بین المللی امام خامنه‌ای و مقایسه دوساله تخصیص اعتبار برای آن تصریح کرد: از مهرماه ۹۶ تا مهرماه ۹۷ اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه ۱۶ میلیارد تومان بود که از مهر ۹۷ تا مهر ۹۸ اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه به ۱۱۷ میلیاردتومان معادل پنج برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه اعتبارات درنظر گرفته شده برای انجام پروژه‌های خیابان سازی از ۱۱ میلیارد تومان به ۲۴ میلیارد تومان ارتقاءیافته است، تصریح کرد: اعتبار پل‌ها و تقاطع‌ها از هفت میلیارد تومان به ۱۶۷ میلیارد تومان افزایش یافته است و قراردادهای تأسیسات و آبرسانی و انتقال آب از پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به ۴۷ میلیارد تومان ارتقاء یافت که این گزارش نشان می‌دهد شهرداری اصفهان به لحاظ توجه به پروژه‌های نیمه تمام و اجرای پروژه‌های اثرگذار خوب عمل کرده است.

مظفر بر لزوم توجه مدیران کلان و مناطق ۱۵ گانه به موضوع نگهداری و تعمیرات گفت: در بخش نگهداری خدمات شهری خوب عمل شده، اما در بحث نگهداری ساختمان‌ها و معابر برنامه خاصی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان ۳۴۵ ساختمان دارد که باید برای آنها شناسنامه تهیه شود، افزود: متأسفانه به دلیل بی توجهی به مباحث نگهداری، این ساختمان‌ها نیاز به تعمیرات دارد و برای تحقق این مهم ۶۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که انتظار می‌رود شورای اسلامی شهر این رقم را در بودجه سال آینده مورد توجه قرار دهد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان تأکید کرد: مدیران مناطق ۱۵ گانه باید توجه ویژه‌ای به اجرای پروژه‌ها در موعد مقرر داشته باشند همچنین باتوجه به حوادث و رخدادهای پیش آمده باید پدافند غیرعامل در بخش طراحی و اجرای پروژه‌ها پیش بینی شود و در جهت تاب آوری شهر گام اساسی برداشته شود.

کد خبر 398351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.