نبود کاربری‌های خطرساز باعث کاهش آسیب‌پذیری در شهر می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: رعایت همجواری‌ها و نبود کاربری‌های خطرساز در مناطق مختلف شهری باعث کاهش آسیب‌پذیری می‌شود.

سیداحمدحسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پدافند غیر عامل مجموعه اقدامات غیر مسلحانه‌­ای است که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروهای انسانی، ساختارها، تاسیسات، تجهیزات و شریان‌­های حیاتی شهر یا کشور در برابر حملات نظامی یا مخاطرات طبیعی و انسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه رعایت هم­جواری‌­ها و نبود کاربری­‌های خطرساز در مناطق مختلف شهری باعث کاهش آسیب پذیری می‌­شود، افزود: استقرار کاربری‌­های خطرساز ازجمله صنایع نظامی، پادگان‌­ها و کاربری‌­های نظامی و اداری خاص مانند وزارتخانه­‌ها درون بافت شهر و در مجاورت کاربری‌­های مسکونی، یکی از ضعف­‌های مکان‌یابی کاربری‌­های شهری محسوب می­‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به نفوذپذیری بافت شهری، گفت: نفوذپذیری به­ معنای امکان دسترسی و ارتباط فیزیکی و بصری بین دو نقطه است به­ طوری­ که یک بافت شهری نفوذپذیر دارای مسیرهای دسترسی زیاد و تقاطع­‌های متعدد و از طرف دیگر دارای بن بست­‌های محدود است.

وی ادامه داد: تراکم بالای جمعیتی و کالبدی نقش بسیار مهمی در افزایش آسیب­‌پذیری اولیه و ثانویه شهر دارد، چرا که علاوه بر از بین رفتن تعداد بیشتری از ساکنان در اثر فروریختن ساختمان­‌ها، با انسداد معابر و به تبع آن کاهش امکان امدادرسانی و گریز از موقعیت­‌های خطرناک و دسترسی به مناطق امن، آسیب پذیری افزایش می‌­یابد.

حسینی‌نیا با بیان اینکه ایجاد تعادل نسبت فضاهای پُر و خالی ضروری است، گفت: در شهرها به دلیل بالا بودن قیمت زمین، محدود بودن زمین قابل ساخت و همچنین سیاست محدود کردن توسعه فیزیکی شهرها، معمولاً مساحت فضای ساخته شده نسبت به فضای ساخته نشده بیشتر است و برای کاهش آسیب پذیری باید تناسب این دو فضا رعایت شود.

وی تصریح کرد: بازآفرینی به­ عنوان یکی از راهکارهای جامع در شهرسازی، عموما در پهنه­‌های اسکان غیررسمی، بافت‌­های فرسوده، تاریخی و قدیمی شهری کاربرد دارد که این پهنه­‌های آسیب پذیر از مهم­ترین محدوده­‌های دفاع ناپذیر شهر در برابر تهدیدات انسان ساخت و طبیعی محسوب و تهدیدی برای پایداری امنیتی شهر است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به طراحی شهری مبتنی بر اصل اختلال در دید دشمن، اظهار کرد: شهرها با تمرکز صنایع، تأسیسات و تجهیزات شهری و شبکه‌­های ارتباطی، مهم­ترین کانون‌های تمرکز فناوری است.

وی گفت: نظریه‌پردازان امنیت از این تحول به عنوان تهدیدی برای دفاع شهری یاد می­‌کنند و معتقدند که استقرار متمرکز عملکردهای استراتژیک شهری که عموما در مقیاس فراشهری نقش‌آفرینی می­‌کنند، دستیابی دشمن را به هدف مدنظرش تسهیل می‌کند که مهمترین راهکارهای این اصل شامل اختفا یا پنهان‌کاری، فریب و استتار است.

حسینی‌نیا با بیان اینکه کوچک‌سازی راهکار دیگر پدافند غیرعامل در حوزه شهرسازی برای کاهش آسیب‌پذیری به شمار می‌رود، ادامه داد: کوچک‌­سازی، احداث مراکز و تأسیسات حیاتی، حساس و مهم در کوچک­ترین حجم کالبدی ممکن به­ منظور کاهش درصد احتمال ویرانی و آسیب­‌پذیری آن است.

وی تصریح کرد: مقاوم­‌سازی همه اجزا و عناصر سازه­‌ای و غیرسازه‌­ای ساختمان (هر فضایی که برای زیست، کار، خدمات، تولید، ارتباطات، جابجایی و حمل ونقل تولیدات صنعتی و کشاورزی حاصل از کار انسان­ها ساخته می‌­شود) در جهت مقاومت زیرساخت‌­های شهری است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه تمرکز در شهر، بارگذاری و توزیع جغرافیایی سرمایه، درآمد، صنعت، تجارت، خدمات و جمعیت در یک یا چند مکان معین است، گفت: در دهه‌­های اخیر اصل تمرکززدایی شهری به واسطه ملاحظات دفاعی- امنیتی مقبولیت قابل توجهی در میان برنامه­‌ریزان دفاع شهری یافته است.

وی اظهار کرد: توزیع فضایی عناصر، ترکیب عناصر و عملکردهای اصلی شهر و همچنین تقسیمات کالبدی شهر، مانند کوی، محله، ناحیه، برزن و منطقه، تک مرکزی یا چندمرکزی بودن و... که تشکیل دهنده ساختار شهر است، نقش مهمی در میزان آسیب­‌پذیری شهر در برابر حوادث مختلف دارد که هر یک از نظر مقابله با حوادث، نقش خاص خود را دارد.

حسینی‌نیا با بیان اینکه پراکندگی، جداسازی و تمرکززدایی مراکز، تأسیسات، تجهیزات و امکانات با فعالیت‌­ها در فاصله مناسب به منظور تقلیل آسیب‌­پذیری آن­ها در مقابل هرگونه تهدید است، افزود: احداث مراکز امداد­رسانی و آتش‌­نشانی و همچنین پناهگاه­‌های شهری در مراکز ثقل جمعیتی با استفاده از مکان­‌هایی نظیر زیر میدان­‌ها، پارک‌­ها و فضای سبز، کمک شایانی به کاهش آسیب‌پذیری می­‌کند.

وی گفت: توسعۀ فضاهای زیرزمینی، به عنوان یکی از الزامات توسعۀ پایدار شهری به ویژه در شهرهای بزرگ که تراکم جمعیتی و کالبدی بالا و درنتیجه آسیب پذیری بالایی در مواقع بحرانی دارند، از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با تاکید بر رعایت حریم کاربری‌­های حساس، اظهار کرد: آسیب دیدن برخی از تاسیسات شهری می‌­تواند سبب افزایش خسارات شود، از این­ رو رعایت حریم این کاربری‌­ها می­‌تواند به کاهش آسیب‌پذیری کمک کند.

وی ادامه داد: ایجاد معابر ویژه پیرامون مراکز حساس و حیاتی در سطح شهر برای افزایش دسترسی‌­های لازم به مراکز حساس، از جمله موارد موثر در کاهش آسیب پذیری است.

حسینی‌نیا با اشاره به فضاهای چند عملکردی(چندمنظوره)، گفت: چند عملکردی طراحی کردن فضاها برای استفاده از فضاهای شهری در زمان شرایط عادی و بحران انجام می­‌گیرد.

وی تصریح کرد: برنامه‌­ریزی بر فضاهای چند عملکردی و اختلاط کاربری‌­های شهری و خلق فضاها و ساختمان‌­ها و کاربری‌­های چندمنظوره به گونه‌­ای که امکان بهره‌­گیری از آن­ها در شرایط متفاوت توسط فعالیت‌­های گوناگون وجود داشته باشد، تأکید دارد.

کد خبر 398204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.