چگونه از پیری پوست جلوگیری کنیم؟

پوست نیز مانند سایر اندام‌های بدن سیر پیری را طی می‌کند. اما ژن‌ها، عادات روزانه و اشعه خورشید نیز در سرعت ایجاد این تغییرات موثر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حتی اگر هرگز از پوست خود مراقبت نکرده‌اید، برای شروع هیچ وقت دیر نیست. اگرچه ممکن است به نظر نیاید، اما در اواسط ۲۰ سالگی پوست شروع به پیر شدن می‌کند و ممکن است استفاده از محصولات ترمیم پوست دیگر اثری نداشته باشد، اما راه‌هایی برای حفظ نرمی و لطافت پوست وجود دارد که در ادامه با بعضی از آن‌ها آشنا می‌شویم:

از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید

برای پوست‌های خشک، یک پاک کننده چرب و برای پوست‌های چرب، یک پاک کننده بدون چربی گزینه‌های مناسبی است. اگر پوست حساسی دارید در مورد نحوه جلوگیری از تحریک و سوزش آن با پزشک متخصص پوست مشورت کنید. پاک کننده را با آب ولرم یا خنک بشویید. آب گرم رطوبت طبیعی پوست را از بین می‌برد. صورت خود را بدون مالش حوله یا دستمال بر پوست خشک کنید.

مرطوب کننده‌های صورت معجزه می‌کند

مرطوب کننده از پوست محافظت می‌کند و باعث حفظ شادابی و طراوات پوست می‌شود. حتی برای پوست‌های چرب و مستعد جوش زدن نیز مرطوب کننده سبک و بدون چربی وجود دارد که می‌توان هر روز از آنها استفاده کرد. ممکن است برای پوست‌های خشک، مصرف بیش از یکبار مرطوب کننده در روز نیاز باشد.

هر روز ضد آفتاب بزنید

محافظت از پوست در برابر آفتاب، حتی در هوای ابری یا با وجود ماندن در خانه نیز امری حیاتی است. پرتوهای خورشید می‌تواند از ابر و پنجره عبور کند. بنابراین پوست همیشه در معرض تابش اشعه خورشید قرار دارد. بسیاری از مرطوب‌کننده‌ها دارای ضد آفتاب است. اگر مرطوب‌ کننده‌ای که مصرف می‌کنید ضد آفتاب ندارد به دنبال ضدآفتابی با طیف پوششی گسترده باشید تا پوست خود را در مقابل اشعه UVA و UVB محافظت کنید. اگر مدت طولانی در خارج از منزل هستید مجدداً از ضد آفتاب استفاده کرده و از پوست خود محافظت کنید.

برای پاکسازی پوست مرده از لایه‌بردار استفاده کنید

برای کمک به درخشش پوست، آن را لایه‌برداری کنید. می‌توانید سلول‌های مرده پوست را به آرامی با یک لیف نرم، برس چرخشی یا اسکراب پاکسازی کنید. در پوست‌های خشک، هفته‌ای یک بار لایه‌برداری کافی است. پوست‌های چرب هفته‌ای یک یا دو بار لایه‌برداری نیاز دارد. افراد داری پوست‌های آکنه‌دار یا حساس باید در این خصوص با پزشک مشورت کنند زیرا این عمل ممکن است پوست آن‌ها را تحریک کند.

اهمیت مواد غذایی را فراموش نکنید

پوست نیز مانند سایر ارگان‌های بدن به تغذیه مناسب نیاز دارد. یافته‌های بعضی از مطالعات حاکی است که مواد مغذی می‌تواند به حفظ سلامت پوست و محافظت از آن کمک کند. کرم‌ها و سرم‌هایی که شامل ویتامین C یا E است از پوست افراد در برابر آفتاب محافظت می‌کند. کرم‌های حاوی ویتامین A یا B3 نیز آسیب‌های ایجاد شده از اشعه خورشید را جبران می‌کند. البته جذب ویتامین از مواد غذایی همچنان امری ضروری است.

مصرف مواد ارگانیک همیشه گزینه خوبی نیست

هیچ دلیل علمی مبنی بر اینکه مواد آرایشی بهداشتی و محصولات مراقبتی ارگانیک یا طبیعی برای پوست بی‌خطر است، وجود ندارد. در بعضی موارد ممکن است این مواد غذایی همه انواع پوست به ویژه پوست‌های حساس را تحریک کند. مواد طبیعی مانند عصاره گیاهان نیز مانند بسیاری از محصولات مراقبت از پوست ممکن است باعث ایجاد جوش یا واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد شود. بنابراین همیشه ابتدا آن‌ها را روی ناحیه‌ای از بدن که کمتر دیده می‌شود امتحان کنید.

پرهیز از سیگار کشیدن، مصرف زیاد آب، میوه، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، غلات کامل، ورزش کردن، یافتن راه‌هایی برای کاهش استرس و دور ماندن از اشعه خورشید راهکارهای دیگری برای حفظ درخشندگی و لطافت پوست است.

کد خبر 398023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.