۶۸ هزار تن انگور از باغات اصفهان برداشت شد

کارشناس محصولات نیمه گرمسیری و اراضی شیبدار معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: بهتر شدن وضعیت بارندگی در سال جاری نسبت به سال های قبل افزایش ۱۱ درصدی برداشت انگور از باغات استان را در پی داشته به طوری که ۶۸ هزار تن انگور از سطح کشت باغات انگور استان اصفهان برداشت شده است.

مصطفی طیاری در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سطح باغات کاشت انگور در استان پنج هزار و ۸۶۶ هکتار است، اظهار کرد: ۱۷۱ هکتار از سطح کل باغات انگور استان اصفهان در مرحله پیش از باردهی قرار دارد و درختان موجود در این بخش از باغات هنوز به صورت نهال بوده و میوه ای از آنها برداشت نمی شود.

وی افزود: بیش از ۲۰ هکتار از سطح زیر کشت انگور در استان، مربوط به کشت دیمی است و از منابع آبی مورد نیاز آن از طریق بارندگی و باران تامین می شود.

کارشناس محصولات نیمه گرمسیری و اراضی شیبدار معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطر نشان کرد: ارقام عسگری، مهره، سیاه، شاهانی، ریش بابا، خلیلی و یاقوتی از انواع مدل های انگوری است که از باغات استان اصفهان برداشت شده و در میان ارقام مذکور، مدل عسگری از لحاظ سطح کشت و میزان برداشت حائز رتبه نخست است.

طیاری اضافه کرد: علت اصلی کاهش میزان برداشت این محصول در سال های گذشته، خشکسالی و کمبود منابع آبی مورد نیاز برای کاشت انگور بوده و بهبود وضعیت بارش و تامین به موقع منابع آبی در سال جدید موجب افزایش میزان برداشت این محصول از باغات انگور استان اصفهان شده است.

وی ادامه داد: بخش عمده تولیدات انگور استان برای تازه خوری به بازار عرضه می شود و بخش دیگری از حجم برداشت شده برای تهیه انواع کشمش، شیره و سرکه انگور استفاده می شود.

کارشناس محصولات نیمه گرمسیری و اراضی شیبدار معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه انگور در همه شهرستان های استان اصفهان کاشته می شود ، گفت: عمده باغات انگور این استان به ترتیب در شهرستان های تیران و کرون، مبارکه، شهرضا، خوانسار، کاشان، برخوار، لنجان، اردستان، بویین، دهاقان و گلپایگان قرار دارد.

طیاری تصریح کرد: مشکل خاصی در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت انگور از باغات استان وجود نداشته و قیمت خرید این محصول از کشاورزان نیز مناسب بوده و سرما زدگی در کمترین میزان، اتفاق افتاده است.

وی یادآور شد: بارندگی در ماه های پایانی سال گذشته نیز موجب سیر شدن قنوات و چاه های مورد استفاده باغات کاشت انگور شد، ضمن اینکه کاشت این محصول به صورت گلخانه ای در اصفهان صورت نمی گیرد.

کد خبر 397645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.