"مرکز انرژی سبز ایران" راه‌اندازی می‌شود

مشاور پژوهشگاه نیرو در امور انرژی و محیط زیست گفت: مرکز انرژی سبز ایران (مانسا) با هدف توانمندسازی، کمک به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش بهره‌وری، با همکاری وزارت‌خانه‌های نیرو و محیط زیست آلمان در پژوهشگاه نیرو راه‌اندازی می‌شود.

به‌ گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مجید عمیدپور اظهار کرد: این مرکز در پژوهشگاه نیرو مستقر شده و با حضور نمایندگان کشور آلمان در ماه آینده، افتتاح و فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این مرکز بر اساس برنامه‌ همکاری وزارت محیط زیست آلمان و وزارت نیرو به‌عنوان نماینده ایران از حدود سه سال پیش شروع شده است، افزود: فاز اول این همکاری بیشتر متمرکز بر دوره‌های آموزشی با محوریت انرژی‌های تجدیدپذیر بوده و فاز دوم این پروژه از سال ۲۰۲۰ با همکاری وزارت نیرو و پژوهشگاه نیرو به‌عنوان مجری انجام می‌شود.

مشاور پژوهشگاه نیرو در امور انرژی و محیط زیست گفت: مرکز انرژی سبز ایران (مانسا) یک مرکز ملی است که با مشارکت عناصر اصلی حوزه انرژی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، افزایش بهره‌وری انرژی و سایر موضوعات حوزه انرژی فعالیت خواهد کرد.

عمیدپور تصریح کرد: به‌منظور راهبری مرکز انرژی سبز ایران، یک کمیته متشکل از وزارت نیرو با نمایندگی پژوهشگاه نیرو، وزارت نفت با نمایندگی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به‌عنوان نماینده دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است و امور انرژی سازمان برنامه و بودجه به عنوان ارگان فرابخشی در این کمیته حضور دارد.

وی افزود: در فاز جدید این طرح، ارج نهادن به جایگاه بخش خصوصی در این فعالیت‌ها و توجه ویژه به مسئله بهره‌وری انرژی و مدیریت انرژی از موضوعات مهمی هستند که در دستور کار این مرکز قرار دارند.

مشاور پژوهشگاه نیرو در امور انرژی و محیط زیست با اشاره به همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: تلاش داریم تا شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کارهای نوپایی که در حوزه انرژی شکل گرفته است را یاری کرده و بتوانیم با کمک نمایندگان بخش خصوصی، کسب و کارهای داخلی را به فناوری‌های نسبتا خوبی که در این حوزه در کشور آلمان وجود دارد متصل کنیم.

عمیدپور ادامه داد: ارتباطات بین دانشگاهی میان ایران و آلمان، تبادل محقق، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه انرژی، در دستور کار این مرکز است. البته این مرکز صرفا همکاری بین آلمان و ایران نخواهد بود و یک مرکز بین‌المللی است که هیچ‌گونه محدودیتی برای همکاری با سایر کشورهای فعال در حوزه انرژی و انرژی پاک، ندارد و قرار است با چند کشور دیگر در حوزه دانشگاه و کسب و کار همکاری کنیم.

در ادامه این خبر آمده است که هدف نهایی طرفین ایرانی و آلمانی از این سرمایه‌گذاری، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طی یک فرآیند سه تا پنج ساله، در اثر توسعه و به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر و انجام پروژه‌های مدیریت مصرف است.

کد خبر 397512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.