رشد ۱۵ درصدی قربانیان مونواکسید کربن در اصفهان/ ۳ آمبولانس در حوادث اخیر آسیب دیدند

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: در هشت ماهه نخست امسال ۱۵ درصد آمار مسمومان دی اکسیدکربن بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غفور راستین صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری خود پیرامون امدادرسانی اورژانس به قربانیان "مونواکسید کربن" اظهار کرد: سوخت ناقص مواد فسیلی معمولا گاز بی رنگ و بی بویی به نام مونواکسید کربن را تولید می‌کند که به دلیل اینکه ۲۵۰ برابر بیشتر از اکسیژن با هموگلبین میل ترکیب شدن دارد، امکان مسمومیت فرد را بالا می‌برد.

وی با بیان اینکه مسمومیت با مونواکسید کربن علائمی مانند سرماخوردگی دارد، افزود: زمانی که درصد مونواکسید کربن به ۳۰ تا ۴۰ درصد رسید، فرد مسموم آرام آرام به سمت خواب آلودگی و بعد از آن به سمت کما می‌رود به همین دلیل مرگ ناشی از این مسمومیت را مرگ خاموش می‌نامند.

۲۶ نفر بر اثر گازگرفتگی جان باختند

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان، نجف‌آباد و خمینی شهر بیشترین آمار قربانیان مرگ خاموش را در استان اصفهان دارند، تصریح کرد: سال گذشته ۴۷۱ مورد مسمومیت ناشی از مونواکسید کربن در استان رخ داد که ۲۶ مورد آن به مرگ منجر شد؛ این تعداد مربوط به هنگام حضور نیروهای اورژانس بوده و فارغ از آمار نهایی فوت شدگان است.

وی با بیان اینکه در هشت ماهه نخست امسال ۱۵ درصد آمار مسمومان دی اکسیدکربن بیشتر از مدت مشابه پارسال است، ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷۶ مورد مسمومیت اتفاق افتاده که ۱۱ مورد آن منجر به فوت شده است.

راستین خاطرنشان کرد: در میان مسمومان ناشی از گاز مونواکسید کربن، ۳۰ درصد به دلیل استفاده از زغال، ۲۱ درصد نقص در دودکش‌های بخاری، ۲۰ درصد استفاده از پیک نیک در محیط‌های غیراستاندارد، ۱۷ درصد استفاده از آبگرمکن‌ها و چهار درصد مسمومیت به قصد خودکشی گزارش شده است.

وی اضافه کرد: استفاده از زغال برای گرم شدن به رسم قدیم یا به دلیل کم هزینه بودن همچنان در برخی مناطق سنت است که این عامل باعث مسمومیت تعداد بالایی شده است.

وی افزود: بخاری استانداردی که غیراستاندارد از آن استفاده می‌کنیم یا خروجی آن چک نشده، می‌تواند عامل گازگرفتی باشد بنابراین با ساده‌ترین کار که لمس کردن لوله بخاری است می‌توان از خطر مسمومیت در امان بود.

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان استفاده از کلاهک H را در محل خروجی بخاری، شومینه، آبگرمکن ضروری دانست و گفت: مرگ خاموش در میان رانندگان خودروهای سنگین چشمگیر است زیرا این افراد برای گرمایش از پیک نیک در کابین خودرو استفاده می‌کنند و شیشه‌ها را نیز بالا می‌دهند که همین امر باعث گازگرفتی آنان می‌شود.

وی تصریح کرد: هنگامی که با فرد مسموم مواجه می‌شوید، سعی کنید اکسیژن رسانی به فرد را در حد مطلوب قرار دهید، اگر یقه لباس او بسته است باز کنیم، وی را به محیط باز منتقل کرده و در اولین فرصت با ۱۱۵ تماس بگیرید.

روزانه ۵۰۰۰ گزارش امدادخواهی داریم

راستین با اشاره به اینکه در هر ۲۴ ساعت به‌طور میانگین پنج هزار امدادخواهی به مرکز اورژانس استان گزارش می‌شود که نیمی از آن مربوط به شهر اصفهان است، ادامه داد: حدود ۱۵ درصد از امدادرسانی‌ها نیاز به انتقال به مراکز درمانی پیدا می‌کنند که نزدیک به ۶۰ درصد آنان سابقه بیماری‌های داخلی دارند و ۴۰ درصد از امدادرسانی‌ها نیز ناشی از حوادث است.

وی اظهار کرد: حوادث مربوط به موتور سیکلت سواران در اصفهان تعداد بالایی را به خود اختصاص داده که اکثر مصدومان این حوادث از ناحیه سر دچار آسیب دیدگی می‌شوند.

رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان درخصوص اتفاقات روزهای اخیر نیز گفت: مسدود شدن مسیرها در اغتشاشات اخیر گاهی باعث می‌شد که زمان طلایی امدادرسانی را ازدست بدهیم و همین امر سبب نارصایتی مردم شده بود.

وی اضافه کرد: در این حوادث به سه آمبولانس و چند پایگاه اورژانس آسیب وارد شد که امیدواریم به زودی به شرایط عادی بازگردند.

کد خبر 397493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.