سالیانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی احداث می‌شود

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه با نظارت و فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از یک میلیون واحد مسکونی در شهرهای کوچک و روستاها مقاوم‌سازی و بهسازی شده‌اند، گفت: بر اساس طرح جامع مسکن، احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا سهرابی درباره ساخت سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی که بر اساس طرح جامع مسکن بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است، اظهار کرد: به طور مشخص بنیاد مسکن، متولی احداث مسکن در نقاط روستایی است.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه ایران، کشوری سانحه خیز به شمار می‌رود، به اجرای طرح بهسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی اشاره کرد و افزود: بعد از زلزله سال ۱۳۶۹ دولت به مقاوم سازی و بهسازی واحدهای روستایی همت گماشت و اجرای این طرح از سال ۱۳۷۴ آغاز و تا ۱۳۸۴ به طول انجامید. از سال ۱۳۸۴ به بعد طرح احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی آغاز شد.

سهرابی اضافه کرد: از سال ۱۳۸۴ تاکنون، یک میلیون و ۷۰۶ هزار واحد مسکونی روستایی بهسازی شده است.

وی گفت: به موازات اجرای طرح بهسازی و مقاوم‌سازی سالیانه ۲۰۰ هزار واحدمسکونی روستایی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مناطق سیل‌زده و آسیب دیده از زلزله و سایر مخاطرات، حدود ۴۳۰ هزار واحد مسکونی روستایی احداث کرد. تاکنون در مجموع دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم در سراسر کشور در قالب بهسازی و یا بازسازی داریم.

به گفته سهرابی، بر اساس سرشماری سال ۹۵، در کشور حدود پنج میلیون و ۳۷۷ هزار واحد مسکونی روستایی وجود دارد که تاکنون بیش از ۴۳ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مقاوم‌سازی و بهسازی و احداث واحدهای مسکونی روستایی قبل از سال ۸۴، هفت درصد بود و امروز به ۴۳ درصد رسیده است، گفت: بخش های خصوصی نیز حدود پنج درصد در طی این سال ها به این طرح کمک کرده اند و هم اکنون با احتساب فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بخش خصوصی شاهد مقاوم سازی و بهسازی ۴۸ درصدی واحدهای مسکونی روستایی هستیم.

نظارت بنیاد مسکن در ساخت‌وسازهای شهرهای‌کوچک و روستاها

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توضیح داد: مقاوم‌سازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی یکی از طرح‌های موفق نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است که هر سال با قوت، ادامه پیدا کرد.

سهرابی تصریح کرد: ارائه تسهیلات به مالکان واحدهای مسکونی روستایی که باید مقاوم‌سازی شوند با بنیاد مسکن است و در مورد بخش‌های خصوصی نیز طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت مسکن و سازمان نظام مهندسی انجام شده است، هرگونه ساخت و سازی باید با نظارت بنیاد انجام بگیرد.

وی یادآور شد: وام بهسازی مسکن روستایی از پنج میلیون تومان شروع شد و هم‌اکنون این تسهیلات به ۴۰ میلیون تومان رسیده است که نرخ سود آن پنج درصد و بازپرداخت آن نیز ۱۵ ساله است.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در طرح جامع مسکن، احداث سالیانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در دستور کار است که برای تک به تک استان‌ها برنامه تهیه شده است.

سهرابی نیاز کشور را به احداث واحدهای  مسکونی روستایی ۶۷۸ هزار واحد عنوان کرد و گفت: طبق ماده ۵۹ برنامه ششم توسعه کماکان تا پایان برنامه سالانه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی باید ادامه پیدا کند.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین اعلام کرد: بنیاد مسکن در اواخر سال، طرح احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی را به تفکیک استان‌ها و بر اساس نیاز هر استان به مجلس می‌برد و با تصویب مجلس و تخصیص اعتبار، طرحِ مصوب در سال بعد، اجرایی‌وعملیات می‌شود.

وی یادآور شد: در سال های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ به دلیل تخصیص اعتبارات لازم و مناسب، سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی توسط بنیاد احداث شد.

سهرابی اعلام کرد: به طور متوسط بنیاد سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی را بهسازی و بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار واحد را بازسازی می‌کند که امیدواریم در سالجاری بتوانیم احداث ۲۰۰ هزار واحد را به طور کامل با همکاری بانک‌ها داشته باشیم.

وی افزود: در سال‌جاری تاکنون حدود ۷۵ هزار واحد به بانک‌های عامل معرفی شده و ۴۵ هزار واحد قرارداد بسته و کار احداث را آغاز کرده‌اند.

کد خبر 397347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.