نیمی از خودروهای جهان برقی می‌شود

بنا بر گزارش تحلیلگران انرژی پاک، تا سال ۲۰۴۰ اتومبیل‌های برقی بیش از نیمی از بازار خودرو و اتوبوس‌های برقی حدود چهار پنجم فروش یعنی ۸۱ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص خواهند داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بازارهای جهانی بسرعت در حال پیش روی در بخش صنعت حمل و نقل الکتریکی است و تنظیم‌کننده‌های بازار برای ایجاد محیطی متناسب با نیازهای این بخش تلاش می‌کنند. البته کاهش سریع قیمت‌ها، اتخاذ سیاست‌های مثبت جدید و تغییرات لحظه‌ای، سریع و غیرقابل پیش‌بینی آب و هوایی از جمله مشکلات موجود در مسیر فعالیت این عوامل تنظیم‌کننده به حساب می‌آید. این امر منجر به دور شدن آن‌ها از برنامه‌ریزی‌ها می‌شود و عقب ماندن آن‌ها از صنایع رو به پیشرفت امروزی منجر به کاهش تولید وسایل نقلیه الکتریکی نسبت به توان بالقوه موجود برای آن خواهد شد.

 از سوی دیگر به لحاظ علمی هنوز هم استفاده از وسایل نقلیه برقی مسیری طولانی در پیش رو دارد. با این حال اشتیاق برای استفاده از این وسایل در بسیاری از نقاط دنیا کاملا محسوس است و تا این لحظه اصلی‌ترین مانع برای پذیرش آن ترس رانندگان از اتمام انرژی آن‌ها بوده است. به منظور برطرف کردن این مانع و با توجه به عرضه صدها مدل از وسایل حمل و نقلی جدید الکتریکی با برد بیش از ۲۰۰ مایل بر ساعت یا بیشتر، اروپا در حال افزایش زیرساخت‌های شارژی برای اتومبیل‌ها و درنتیجه برطرف کردن مشکل نبود محل شارژ وسایل نقلیه الکتریکی در سراسر شهرها و ایالات خود است.

علاوه بر این با توجه به این که وسایل نقلیه الکتریکی تقاضا برای تولید الکتریسیته را افزایش می‌دهد، به منظور پیشگیری از افزایش فشار انرژی در زمان اوج مصرف، طراحان و برنامه‌ریزان بخش مذکور تعرفه‌ای زمان‌بندی‌شده ایجاد کرده‌اند که در صورت استفاده از شارژرهای هوشمند در طول شب، با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر می‌توان وسیله نقلیه الکتریکی را شارژ کرد. بدین ترتیب این افزایش بار با استفاده از شارژرهای هوشمند مدیریت خواهد شد. نروژ، اسپانیا و اسکاتلند از جمله کشورهایی هستند که درصدد ایجاد زیرساخت‌های مناسب در بخش حمل و نقل الکتریکی و ایجاد امکان شارژ وسایل نقلیه برقی برآمده‌اند که در ادامه به بررسی بیشتر آن‌ها می‌پردازیم.

نروژ

نروژ یکی از کشورهایی است که بیشترین سهم تولید وسایل نقلیه الکتریکی را دارد و هر روز به تعداد اتومبیل‌های برقی آن اضافه می‌شود. با توجه به گستردگی صنعت مذکور، این کشور با مشکلات بسیاری در زمینه زیرساخت‌های شارژ مواجه است و در صورت فراهم نشدن امکانات لازم برای شارژ سریع با صفوف طولانی انتظار برای شارژ وسایل نقلیه الکتریکی مواجه خواهد بود. با این حال نروژ که به زودی کاملا مجهز به وسایل نقلیه الکتریکی خواهد شد، در حال افزایش تعداد جایگاه‌های شارژ در بسیاری از شهرها و ایالات خود است. ایجاد چنین زیرساخت‌هایی نیازمند سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و ورود شرکت‌هایی با توانایی مالی بالا به بازار است.

اسپانیا

اسپانیا نیز به ایجاد زیرساخت‌های لازم در این زمینه اقدامات قابل توجهی کرده است. بنا بر تعهدات انجام شده تا سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵ هزار زیرساخت لازم برای شارژ وسایل نقلیه در این کشور ایجاد خواهد شد. در این راستا شرکت‌های بسیاری هم‌چون oil majors Shell، BP Chargemaster، Engie، Fortum و صنایع اتومبیل‌سازی هم‌چون BMW  و  Daimler اقدام به سرمایه‌گذاری‌های لازم کرده‌اند.

اسکاتلند

در اسکاتلند نیز بهره‌برداران و اپراتورهای شبکه در حال مطالعه روی چگونگی تاثیر رشد بازار وسایل نقلیه الکتریکی بر مولدهای برق در طول سالیان متوالی هستند. این مسئله منجر به ایجاد چالش در بخش‌های سیاست و  تجارت می‌شود و نیاز به سرمایه‌گذاری روی شبکه‌های برق را افزایش می‌دهد. علاوه بر این تحقیقات انجام گرفته در اسکاتلند نشان‌دهنده لزوم سازگاری وسایل نقلیه الکتریکی با تغییرات ایجاد شده در سیستم انرژی از جمله برق‌رسانی سیستم‌های گرمایش، افزایش سهم تولید برق تجدیدپذیر و نیاز به شبکه جامع شارژ در منازل مسکونی، محل کار و جایگاه‌های شارژ وسایل نقلیه در محیط‌های خارج از منزل است. این جایگاه‌های شارژ برای استفاده عموم تعبیه خواهند شد و با همکاری مقامات و صاحبان مشاغل محلی نه تنها در خیابان‌ها که در تمامی سوپر مارکت‌ها، خرده‌فروشی‌ها و مراکز تفریحی احداث می‌شوند. از سوی دیگر لازم است دولت با اتخاذ سیاست‌های حمل و نقلی وسیع‌تر مردم را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترغیب کند.

از دیگر مشکلات موجود در مسیر استفاده از شیوه‌های حمل و نقلی الکتریکی قیمت بالای آن‌ها است که استفاده از اتومبیل‌های دست دوم از جمله راهکارهای ارائه شده برای رفع این مشکل است که از اصلی‌ترین محرک‌های کلیدی در رشد صنعت حمل و نقل الکتریکی نیز به حساب می‌آید. از حدود سه تا پنج سال گذشته تاکنون، خودروسازان اقدام به عرضه وسایل نقلیه الکتریکی خود به بازار کرده‌اند و بدین ترتیب به زودی وسایل نقلیه استفاده شده و دست دوم برای قشر کم درآمد جامعه به بازار عرضه خواهد شد و با هزینه بسیار پایین‌تر از اتومبیل‌های نو در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

البته با توجه به سرعت پایین تغییرات جهانی، الکتریکی شدن صنایع حمل و نقل جهان هنوز هم به زمان نیاز دارد، با این حال پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰، بسیاری از مناطق جهان کاهش چشمگیری در بخش فروش اتومبیل‌های معمولی داشته باشند، صنعت الکتریکی شدن وسایل حمل و نقلی فراگیر شود و در بسیاری از جاده‌های جهان گسترش یابد.

کد خبر 397204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.