۳ میلیارد تومان اعتیار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری گلپایگان جذب شد

رئیس منایع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان گفت: امسال برای اجرای طرح‌های آبحیزداری از محل صندوق توسعه ملی سه میلیارد تومان اعتیار جذب و درحوزه‌های مختلف اجرا شده است.

مهدی رمدان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از گلپایگان اظهار کرد: سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی طرح کنترل سیلاب در حوزه آبخیزداری تخت عباس به طول یک هزار و ۳۵۰ متر مربع و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اجرا شد.

مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان افزود: پخش سیلاب حوزه دشت عباس شامل دو قسمت است که نقشه برداری قسمت پایاب به طول شش هکتار انجام شده و در صورت تأمین اعتبار طرح جنگل کاری با هدف جلوگیری از فرسایش خاک وجلوگیری از ورود ریزگردها و تغذیه سفره‌های زیر زمینی انجام می‌شود.

رمدان گفت: امسال برای طرح آبحیزداری‌ از محل صندوق توسعه ملی سه میلیارد تومان اعتیار جذب شده است که این مبلغ در حوزه‌های مختلف اعم از حوزه قرغن ۵۰۰ میلیون تومان برای سرریز بند خاکی که در اثر بارندگی‌های فروردین ماه تخریب شده بود این اعتبار برای ترمیم سرریز بند خاکی تخصیص داده شد.

وی افزود: یکی دیگر از بندها در حوزه قرغن نیاز به تعریض دارد که پیمانکار آن انتخاب و اکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان گفت: با جذب ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار پیمانکار تعریض بند خاکی تیکن انتخاب و اکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که قسمت سرزیر و پایاب در حال اجرا است.

رمدان افزود: سال گذشته در حوزه تخت عباس فاز یک پخش سیلابی احداث شد و امسال برای اجرای فاز دوم با جذب اعتبار آن پیمانکار انتخاب شده که تاکنون اجرای آن ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 

وی گفت: اهداف منابع طبیعی جلوگیری از فرسایش خاک و سیلاب است، زیرا سیلاب خطرات و خساراتی را به پایین دست حوزه هدایت می‌کند، اگر با چرای دام در برخی فصول سال جلوگیری می‌شود هدفش حفظ مراتع و تولید علوفه است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان با بیان اینکه مراتع گلپایگان به دو دسته ییلاق و قشلاق تقسیم می‌شود، گفت: مراتع ییلاقی در فصل گرم و مراتع قشلاق نیز در فصل سرما استفاده دام قرار می‌گیرد، مراتع قشلاق در فروردین و اردیبهشت ماه غرق و از ورود دام جلوگیری می‌شود تا گیاهان تکثیر و رشد و زمانی که به بذر دهی رسید، دام وارد مرتع شود.

رمدان با بیان اینکه شروع فصل قشلاق از اوایل آذرماه تا اواخر اسفندماه است، افزود: تمام مراتع گلپایگان ممیزی و بهره‌برداران آن و تولید علوفه نیز مشخص شده و بهره‌برداران موظف هستند که براساس تولید علوفه در مراتعی که عرف مرتعی آن مشخص شده دام وارد مراتع کنند.

کد خبر 396983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.