آمریکا از نفوذ ایران در آمریکای لاتین نگران است

یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: در اسناد ویکی لیکس آمده است که آمریکا عمیقا از نفوذ ایران در آمریکای لاتین نگران و هراسان است. در تحولات ونزوئلا نیز جمهوری اسلامی ایران از دولت قانونی این کشور حمایت کرد و موضع گیری در قبال تحولات بولیوی و محکومیت دخالت آمریکا موضع گیری مثبتی از سوی ایران بود.

بشیر اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، درباره ریشه درگیری ها در آمریکای لاتین اظهار کرد: اختلاف طبقاتی نهادینه شده در اغلب کشور ها موجب شکل گیری یک دو قطبی تنش زا شده است. تقابل جمعیت فقیر، کشاورز و کارگر در این کشور ها در برابر طبقات متوسط رو به بالا موجب بی ثباتی های سیاسی و اجتماعی شده است. حوادث بولیوی نیز از این شکاف اجتماعی نشات می گیرد. اقتصاد سوسیالیستی و پوپولیسم سیاسی مورد حمایت طبقات فقیر اجتماعی قرار می گیرد و از سوی مرفهان پس زده می شود و به همین دلیل این شکاف ها سرانجام در نقطه ای مانند آتش زیر خاکستر فوران کرده و جامعه را به نا آرامی می کشاند.

وی در رابطه با نقش قدرت های خارجی در این حوادث، افزود: آمریکا به طور سنتی آمریکای لاتین را حیاط خلوت سیاسی خود فرض کرده و نسبت به حوادث آن بسیار حساس است. در ونزوئلا نیز زمانی که چاوز در قدرت بود سازمان سیا بارها دست به تحریک کشور برای ایجاد جنگ های داخلی زد.

این تحلیلگر روابط بین الملل ادامه داد: در زمان مادورو تورم بالای کشور دستاویز مخالفان دولت قرار گرفت و ونزوئلا را در لبه سقوط قرار داد. در مورد کوبا نیز پس از سقوط دولت غرب گرای باتیستا و روی کارآمدن کاسترو، تا سال ها آمریکا براندازی دولت کوبا را در دستور کار قرار داده بود. ایالات متحده از روی کار آمدن دولت های لیبرال در آمریکای لاتین حمایت می کند و می کوشد تا دولت های مردمی را ساقط کند.

اسماعیلی تصریح کرد: پس از پناهنده شدن مورالس به مکزیک، یکی از سناتور های مخالف دولت به اسم آنز، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد. در عین حال اکثریت کنگره هوادار مورالس هستند و برکناری مورالس را کودتا نامیدند و جمعیت زیادی در حمایت از او به خیابان ها ریختند. مورالس اعلام کرد در اولین فرصت به کشور باز خواهد گشت. رییس جمهور سابق بولیوی تاکید کرد که کشمکش های سیاسی تا مدتی در بولیوی به بی ثباتی های عمیق خواهد انجامید.

وی خاطرنشان کرد: هر چند حوزه جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران و پیوندهای استراتژیک آن از آمریکای لاتین فاصله دارد، اما از سال ها پیش ایران به دنبال برقراری رابطه با کشور های لاتین که مواضع ضد امپریالیستی دارند، بوده است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل یادآورشد: در اسناد ویکی لیکس آمده است که آمریکا عمیقا از نفوذ ایران در آمریکای لاتین نگران و هراسان است. در تحولات ونزوئلا نیز جمهوری اسلامی ایران از دولت قانونی این کشور حمایت کرد. موضع گیری وزارت خارجه در قبال تحولات بولیوی و محکومیت دخالت آمریکا در امور داخلی این کشور و شبه کودتا نامیدن این تحولات از جمله موضع گیری های مثبت ایران در قبال ناآرامی های بولیوی است.

کد خبر 396956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.