آیت الله مبارکه‌ای برای اتحاد و پیشرفت جامعه زحمات فراوانی کشید

مبارکه- استاد حوزه علمیه قم  گفت: آیت الله مبارکه‌ای برای اصلاح و پیشرفت جامعه زحمات فراوانی کشید و در این راه سختی‌های بسیاری را متحمل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان مبارکه حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری روز پنجشنبه در کنگره بزرگداشت شهید آیت الله سید محمد علی مبارکه‌ای درشهرستان مبارکه افزود: این عالم و مجاهد در عمر به نسبت کوتاه خود برای اتحاد جامعه اسلامی و نه تنها وحدت شیعه و سنی تلاش‌ فراوانی کرد.

وی با بیان اینکه وحدت بین شیعه و سنی یکی از نمادهای اتحاد مسلمانان محسوب می شود، افزود: آیت الله سید محمد علی مبارکه‌ای با همت والای خود همواره برای اتحاد و وحدت جامعه اسلامی تلاش کرد.

مدیر موسسه کتاب‌شناسی شیعه قم تصریح کرد: اختلاف بین مسلمانان از مهمترین دلایل عقب ماندگی سیاسی، فرهنگی، صنعتی و صنفی ما محسوب می‌شود که علامه مبارکه‌ای سال‌ها پیش به این نکته پی برده بود.

وی خاطرنشان کرد: اختلاف، نزاع و دعوا بین مسلمانان بر سر مسائل مختلف امروز هم وجود دارد و عامل و سد مهمی در راه  پیشرفت جامعه محسوب می‌شود.

 حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه آیت الله مبارکه‌ای با رفتار و کردار خود درس بزرگی به همه مسلمانان داد، گفت: امید است بتوانیم از این تجربیات و آموزه های این مرد بزرگ بهترین استفاده را ببریم.

وی با اشاره به اینکه امروز آثار بسیاری از علمای دینی ما از بین رفته است ادامه داد: آثار و نوشته های آیت الله مبارکه‌ای به خوبی توسط فرزندان و خانواده ایشان نگهداری و حفظ شده است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: آیت الله سید محمد علی مبارکه‌ای از شخصیت های بزرگ و مجهول القدری محسوب می‌شود که بسیاری از بزرگان و علمای امروز اصفهان هم به خوبی با ایشان آشنایی ندارند.

وی اضافه کرد:شناخت و آشنایی با این علما و بزرگان دینی و استفاده از درس‌ها و آثار آنها یکی از مهمترین آثار و برکات برگزاری اینگونه همایش‌ها و کنگره‌هاست.

همایش بزرگداشت آیت الله  سید محمد علی مبارکه ای  با هدف  آشنایی بیشتر علما، دانشمندان، اقشار مردم به خصوص نسل جوان با شخصیت علمی و فقهی این عالم دینی در مبارکه برگزار شد.

از مجموع ۵۰ مقاله رسیده به این همایش، سه مقاله برتر و معرفی شد.

این همایش  با همکاری و همت مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، شهرداری، فرمانداری، دفتر امام جمعه، دانشگاه ازاد اسلامی واحد مبارکه و مجلسی،   فولاد مبارکه، مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان و صدا و سیمای اصفهان برگزار شد.

همچنین در پایان  سردیس آیت الله سید محمد علی مبارکه ای با حضور شماری از اعضای خانواده شهدا، فرزندان این عالم و جمعی از مردم و مسئولان مبارکه در محل میدان بسیج این شهر رونمایی شد و ۶ جلد از آثار و کتاب های این عالم زمان شناس و مصلح متفکر جهان اسلام در پایان کنگره رونمایی شد.

 آیت‌الله سید محمد علی مبارکه ای، متخلص به صفایی، فرزند مرحوم سید علی موسوی از مشاهیر بزرگ علمی شهرستان مبارکه، بوده است که در سال ۱۲۷۶ شمسی در این خطه متولد شد.

وی پس از فراگیری قرآن، دروس ابتدایی و مقدمات علوم دینی در مبارکه در سال ۱۲۹۰ به اصفهان و در سال ۱۳۰۱ از اصفهان به قم عزیمت کرد.

این مبارز و متفکر بزرگ شیعی در بسیاری از علوم زمان خود از جمله تفسیر، حدیث، پزشکی، روانشناسی، فقه، اصول، فیزیک و شیمی صاحب نظر بود و تالیف حدود ۵۰ کتاب  از مهمترین فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اوست.

آیت‌الله مبارکه ای در سال ۱۳۲۵، در سن ۴۹ سالگی در اصفهان رحلت کرد و در باغ طوبی واقع در تحت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

کد خبر 396824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.