دورهمی سمنانی‌ها در شب‌های پاییز

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان از برنامه‌ریزی برای دورهمی شبانه سمنانی‌ها در شب‌های طولانی پاییزی با هدف افزایش نشاط اجتماعی در این شهر خبر داد.

به گزارش ایمنا، عباس بابایی اظهار کرد: سلسه‌ برنامه‌هایی که تحت عنوان آیین "شونشینی" شناخته می‌شود در جمعه شب‌ها برگزار و در حاشیه آن از اصحاب فرهنگ و هنر این دیار نیز تجلیل خواهد شد.

وی از آغاز این دورهمی شبانه از جمعه_۲۴ آبان‌ماه خبر داد و اضافه کرد: این آیین شب‌نشینی در شش جمعه پیاپی برگزار می‌شود که آخرین آن‌ها یک روز مانده به آغاز فصل زمستان_۲۹ آذرماه، برگزار خواهد شد.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان آیین " شونشینی" را از رسوم کهن سمنانی‌ها دانست و گفت: گردهمایی شبانه از گذشته‌های دور در بین مردم ایران و از جمله شهر سمنان مرسوم بوده، اما متاسفانه بنا به دلایل مختلف در چند دهه اخیر کمرنگ‌تر شده است.

بابایی با بیان اینکه شونشینی در زبان محلی سمنان به معنای شب‌نشینی است خاطرنشان کرد: استفاده از آیین‌ها و فرهنگ‌هایی که ریشه تاریخی دارد می‌تواند به ارتقاء نشاط اجتماعی در جامعه کمک شایانی کند.

وی از معرفی و شناساندن ظرفیت‌های فرهنگی مردم سمنان به عنوان یکی از اهداف دیگر این سلسله جشن‌های شبانه ارزیابی و تصریح کرد: اجرای موسیقی و نمایش، رونمایی از کتاب، تجلیل از هنرمندان پیشکسوت، سرگرمی‌های بومی، معرفی مشاهیر و...از برنامه‌های پیش‌بینی شده در شونشینی‌های سمنان است.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان با بیان اینکه برنامه‌ها این آیین‌ها با زبان محلی سمنان اجرا خواهد شد، اظهار کرد: تقویت زبان سمنانی به عنوان یکی از میراث معنوی مردم سمنان از اهداف دیگر این سلسله جشن‌ها و گردهمایی‌های شبانه است.

کد خبر 396812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.