از خانواده خود در برابر دیابت محافظت کنید

هر سال ۱۴ نوامبر برابر با ۲۳ آبان ماه، به عنوان روز جهانی دیابت گرامی داشته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دیابت، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قرن حاضر است که با توجه به تغییرات سبک زندگی به سمت بی‌تحرکی و الگوهای ناسالم تغذیه‌ای افراد، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۲۲ میلیون نفر را درگیر خود کند. این در حالی است که از هر دو فرد مبتلا به این بیماری یک نفر از وجود آن در بدن خود بی‌اطلاع است، اما تشخیص به موقع بیماری نقش مؤثری در مدیریت، درمان و پیشگیری از عوارض ناشی از قند خون بالا دارد. در ادامه شما را با بیماری دیابت، تاریخچه و روش‌های پیشگیری از آن بیشتر آشنا می‌کنیم:

تاریخچه روز جهانی دیابت

رشد روزافزون این بیماری در سال ۱۹۹۱ باعث شد سازمان جهانی بهداشت (WHO) با همکاری بنیاد بین‌المللی دیابت (IDF)، چهاردهم نوامبر برابر با ۲۳ آبان، سالروز تولد "فردریک بانتینگ" کاشف انسولین را به‌عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری کند؛ این روز اکنون در ۱۶۰ کشور جهان گرامی داشته می‌شود و با توجه به اهمیت معضل جهانی‌شدن دیابت، هر سال از حمایت بیشتری نسبت به قبل برخوردار می‌شود.

نامگذاری روز دیابت با هدف افزایش آگاهی عمومی از علل و عوارض این بیماری، پیشگیری و درمان دیابت و همچنین اطلاع‌رسانی جهانی در مورد این بیماری و فراگیر شدن فعالیت‌های بنیاد بین‌المللی دیابت در سراسر جهان انجام گرفته است. سازمان جهانی بهداشت هر سال دستورالعمل‌های عملی برای پیشگیری از دیابت ارائه می‌دهد. این سازمان معیارها و استانداردهای لازم برای تشخیص و مراقبت از دیابت را ایجاد کرده، بر عوامل خطرآفرین آن نظارت می‌کند و توصیه‌هایی برای دولت‌ها، مردم و بخش خصوصی به منظور پیشگیری از این بیماری مزمن ارائه می‌کند.

شعار روز جهانی دیابت

بنیاد بین‌الملی دیابت، هر سال شعاری را برای این روز در نظر می‌گیرد که تعیین‌کننده اهداف و برنامه‌های انجام‌گرفته در زمینه این بیماری است؛ شعار روز دیابت در سال جاری نیز "خانواده و دیابت" (Family and Diabetes) در نظر گرفته شده است؛ هدف از تعیین این شعار که به صورت دو ساله ارائه شده است، ارتقاء سطح آگاهی مردم جهان از تأثیر دیابت بر خانواده‌ها و نقش خانواده در پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری عنوان شده است.

چه زمانی به دیابت مبتلا می‌شویم؟

لوزالمعده (پانکراس) با تولید هورمونی به نام انسولین، امکان دریافت گلوگز از خون و تولید انرژی را در اختیار سلول‌های بدن قرار می‌دهد. اختلال در فرآیند متابولیسم بدن، منجر به کمبود انسولین و یا ناتوانی این عضو در انجام وظایف خود شده و میزان قند خون را بالا می‌برد؛ در نتیجه زمینه بروز بیماری دیابت فراهم می‌شود.

انواع دیابت

 این بیماری در دو نوع وجود دارد؛ نوع یک به‌عنوان دیابت وابسته به انسولین و نوع دوم به‌عنوان دیابت غیروابسته به انسولین نیز شناخته می‌شود. در دیابت نوع یک، بدن قادر به تولید انسولین نیست و در دیابت نوع دو، بدن فرد نمی‌تواند گلوگز  را ذخیره و از آن استفاده کند.

پیشگیری از دیابت

ساده‌ترین راهکارهای ارائه شده برای جلوگیری از ابتلا به نوع دوم و رایج این بیماری، پیشگیری از اضافه وزن، داشتن حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت روزانه منظم با شدت متوسط، پیروی از رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف قندها و چربی‌های اشباع‌شده، کنترل فشار و چربی خون، مراقبت از پاها و خودداری از مصرف دخانیات است. 

کد خبر 396778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.