۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴
ظهور مداحان میلیونی

وضعیت شاخص های آلودگی هوا در کشور، اظهارت حسن روحانی در جلسه شورای اداری کرمان و سوء استفاده برخی مداحان از مردم از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهار شنبه٢٢ آبان ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تنفس در ۷ کلانشهر سخت شد» به بررسی وضعیت شاخص های آلودگی هوا در کشور، پرداخت و نوشت: آلودگی هوا در کلانشهرها بیش از ۴۷۳۰ شهروند ایرانی را روانه اورژانس کرد. پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور درباره آمار تجمیعی خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی در زمینه خدمات رسانی به بیماران تنفسی و قلبی در تاریخ ۱۹ ، ۲۰ و ۲۱ آبان به تفکیک استان، گفته است در استان اصفهان ۷۱۸ بیمار تنفسی و قلبی، در استان البرز ۶۴۰ بیمار، در استان تهران ۲۸۶۳ بیمار، در استان قزوین ۲۱۹ بیمار، در استان قم ۱۲۶ و در استان مرکزی ۱۶۴ بیمار و در مجموع، چهار هزار و ۷۳۰ بیمار تنفسی و قلبی، توسط اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی پذیرش شده و تحت مراقبت های درمانی قرار گرفتند. به‌گزارش «ایران» آمارهای دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست کشور نشان می‌دهد که اهوازی‌ها در ۲۴ ساعت گذشته ناسالم‌ترین هوا را تنفس کرده‌اند. همین آمارها هم هوای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، قزوین، همدان را برای گروه‌های حساس، ناسالم اعلام کرد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مذاکره را رها نمی کنیم» به انعکاس اظهارات رئیس‌جمهوری در جلسه شورای اداری کرمان پرداخت و نوشت: حسن روحانی بالاخره بعد از سفر سه‌روزه خود به استان کرمان، روز گذشته به تهران برگشت. سخنان روحانی البته در این سفر واکنش‌های زیادی به دنبال داشت به گونه‌ای که تندروهای مخالف او حتی در حد توزیع شب‌نامه علیه او در مجلس پیش رفتند. اما او روز گذشته در جلسه شورای اداری کرمان باز هم خطاب به منتقدان خود ضمن دفاع از عملکرد دولت و دستاورهای برجام گفت: کشور در سخت‌ترین روزهای پس از انقلاب است. از ابتدای انقلاب تاکنون‌ در این ۴۱ سال، برای فروش نفت و حرکت یک کشتی نفتکش اینگونه مشکل نداشتیم. وقتی کشور با مشکل فروش نفت روبه‌رو می‌شود چگونه باید کشور را اداره کنیم؟ 

رئیس‌جمهوری همچنین با اعلام اینکه در نیویورک پیشنهادات نسبتا خوبی به ایران داده شد، اعلام کرد: شرایط طوری بود که باید به رئیس‌جمهوری آمریکا اعتماد می‌کردیم که کار بسیار سختی بود، شاید اگر رئیس‌جمهوری دیگری در آمریکا بود این کار تا اول مهر ماه انجام و تمام می‌شد.


روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «منوی مداحی!» به بررسی سواستفاده برخی مداحان از احساسات مذهبی مردم پرداخت و نوشت: پیش‌تر مراسم‌های عزاداری ائمه (ع) شبیه مراسم دعا و نیایش بود و شعور مذهبی بیشتر از شور مراسم مورد توجه قرار می‌گرفت. مداحان نیز بدون چشمداشت مالی و صرفاً براساس عشق و ارادت قلبی به ائمه به این مراسم‌ها قدم می‌گذاشتند؛ اما امروزه فضا تغییر کرده و ضمن این که شعور مذهبی در سایه شور این مراسم‌ها قرار گرفته، مداحی از سوی برخی از مداحان محملی برای کسب درآمد میلیونی شده است، به نحوی که از آن درآمدهای غیرمعقول حاصل می‌شود و با هر آپشن قیمت آن نیز بالا و بالاتر می‌رود. 

چند روز پیش مجید رضوی، مداح و مدیر هیات انصارالمحسن قم در مورد نگاه کاسبکارانه برخی از مداحان و قیمت‌گذاری براساس تعداد آپشن‌های مداحی به حوزه مسجد و هیات خبرگزاری فارس گفت: «مداحانی داریم که قبل از حضور در مراسم اعلام می‌کنند، اگر نوحه سبک «زمینه» بخواند پنج میلیون تومان، «واحد» هم کنار «زمینه» بخواند ۱۰ میلیون تومان و «شور» هم بخواند ۲۰ میلیون تومان پول باید پرداخت شود.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌فیش حقوقی دستگاه‌های دولتی» به بررسی فیش حقوقی دستگاه‌های دولتی پرداخت و نوشت:  فیش حقوقی دستگاه‌های دولتی به‌روز شد. خزانه‌ داری کل کشور گزارش پرداختی‌های خزانه در مهر ماه را در دسترس عموم قرار داد. این گزارش در ۲ قالب «پرداخت حقوق و مزایای مستمر کارکنان دولت» و «هزینه‌های عمومی»، عملکرد بودجه جاری را به تصویر کشیده است. اغلب ردیف‌های پرداختی در ماه گذشته، متعلق به پرداخت حقوق و مستمری کارکنان دولت بوده است. در بین دستگاه‌های اجرایی، وزارت آموزش و پرورش به دلیل وسعت اداری وزارتخانه و تعداد زیاد کارکنان، بیشترین حقوق دریافتی را ثبت کرده است. پس از آن، دستگاه‌هایی چون سازمان امور مالیاتی، گمرک و دیوان محاسبات کشور بیشترین دریافتی حقوق را داشته‌اند. در کنار این موارد، نهادهای حمایتی چون بنیاد شهید و امور ایثارگران و کمیته امداد، نیز سهم قابل‌توجهی از بودجه جاری مهر ماه را به خود اختصاص داده‌اند. گزارش خزانه‌داری نشان می‌دهد که هزینه جاری برخی نهادها چون سازمان تعزیرات حکومتی، چندین برابر حقوقی بوده که کل کارکنان یک وزارتخانه همچون وزارت نیرو یا وزارت راه‌ و شهرسازی دریافت کرده‌اند. یا میزان تخصیص حقوق به کارکنان نهاد ریاست جمهوری به اندازه مجموع سه وزارتخانه بوده است. بنابراین به نظر می‌رسد که تراکم نیروی کار در یکسری دستگاه‌ها متوازن نبوده که موجب عدم توازن حقوق دستگاه‌ها شده است.

کد خبر 396653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.