برگزاری کارگاه تربیت مربی پیشگیری از اعتیاد در لنجان

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان گفت: با توجه به اهمیت پیشگیری از اعتیاد کارگاه تربیت مربی پیشگیری از اعتیاد در اداره بهزیستی شهرستان لنجان در حال برگزاری بوده و ۲۰ نفر تحت آموزش قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد حسین صادقی در نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر شهرستان لنجان با اشاره به ضرورت ارتقاء سطح آگاهی عمومی مردم نسبت به تهدید مقوله اعتیاد، اظهار کرد:  اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر یکی از بهترین راهکار مبارزه با این پدیده شوم به شمار می آید از این رو معاونت پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان لنجان بصورت دائمی برای مردم از سنین کودکی برنامه های متعددی را در دستور کار دارد.

وی افزود: امروز در ۱۰ کودکستان شهرستان لنجان مفاهیم اینکه چه چیزهایی برای سلامت انسان ضرر دارد را فرا می گیرند همچنین خطرات استفاده از اشیاء ممنوعه را به نسل های جدید آموزش می دهند بدان معنا که چه چیزهایی برای جوان؛ نوجوان و کودک خطرناک است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان تصریح کرد: خطرات مصرف انواع موا مخدر، در کودکستانها، مدارس به خانواده ها به صورت عمومی آموزش داده می شود تا در حوزه آگاهسازی و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر موفق عمل کنیم. 

وی ادامه داد: آموزش و توانمندسازی از دیگر اقداماتی است که توسط اداره بهزیستی شهرستان لنجان در حال انجام بوده و کسانی که معتاد هستند اگر مصرف دارند و نمی توانند ترک کنند به سمتی هدایت می شوند که مصرفشان سالم باشد و مشکل دیگری را برای خود و جامعه به همراه نداشته باشند.

صادقی اضافه کرد: هدایت معتادان به مراکز اقامتی میان مدت توسط کارشناسان اورژانس اجتماعی اقدام دیگری است در حال انجام بوده و  کسانی که خود متقاضی ترک هستند و یا خانواده آنان به کارشناسان ما مراجعه می کنندانجام می گیرد و ترک مصرف آنان نیز از نوع پرهیز مدار است.

وی عنوان کرد: در این مراکز از ظرفیت کسانی که خود در گذشته معتاد بودند و امروز سال هاست مصرفی نداشته اند استفاده می شود چراکه انان تکنیک ترک را گذرانده اند و از طریق صحبت کردن، دلداری دادن هم نوع، در آغوش گرفتن، استفاده از اتاق های گرم، سرد، آب و تکنیک هایی تخصصی پرهیز از مصرف را آموزش داده و فرد یک ماه مصرف نمی کنند تا سم  از بدنش جدا شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: مراکز اقامتی میان مدت نیز که توسط سازمان بهزیستی نظارت می شوند نیز در این حوزه فعالیت  دارند که فعالیت آنان براساس دارو درمانی است.

وی یادآور شد: مراکز مشاوره نیز به کسانی که ترک کرده اند کمک می کنند تا به آغوش جامعه بازگردند و مشاور مشکلات زندگی این افراد را مورد بررسی قرار داده و تکنیک لازم را به انان آموزش می دهند تا مجددا با این مشکل مواجه نشوند.

صادقی از برگزاری کارگاه تربیت مربی پیشگیری از اعتیاد در شهرستان لنجان خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت پیشگیری از اعتیاد ۲۰ نفر در اداره بهزیستی تحت آموزش قرار دارند و حدود ۲۸۲ ساعت آموزش را سپری خواهند کرد و باید توجه داشت ادارات و نهادهای شهرستان نیز می توانند افرادی را معرفی کرده تا مورد آموزش قرار گیرند.

زبان هنر، زبانی تاثیرگذار در  پیشگیری از اعتیاد

همچنین فرهاد نیکنام، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنجان در این نشست با اشاره به نقش فرهنگ در اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد:یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در اجرای موفقیت آمیز برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر فرهنگسازی و تشویق آحاد مردم به همکاری و همراهی در امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر است.

وی افزود: برهمین اساس کمیته فرهنگی شورای مبارزه با مصرف مواد مخدر شهرستان لنجان به حوزه فرهنگسازی مبارزه با مواد مخدر توجه ویژه ای داشته و طی شش ماه گذشته جلسات متعددی رابا نهادهای فرهنگی و شهرداران 9 گانه شهرستان لنجان برگزار کرده ایم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنجان تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان فقدان نشاط اجتماعی را یکی از دلایل اعتیاد می دانند چراکه متاسفانه امروز در جامعه نشاط کاذب جایگزین نشاط اجتماعی شده و نسل جوان برای پر کردن خلا تفریحی، به سمت نشاط های کاذب همچون مصرف قلیان حرکت می کند.

وی با اشاره به نقش محوری نشاط اجتماعی در مبارزه با مصرف مواد مخدر، ادامه داد: امروز نیاز است با همکاری نهادهای مختلف همچون شهرداری ها زمینه های نشاط اجتماعی را در جامعه فراهم کنیم تا در اجتماعی کردن مبارزه با مصرف مواد مخدر موفق ظاهر شویم.

نیکنام با اشاره به اهمیت تولید محتوا در انتشار کلیپ های آموزشی در رسانه ها و فضای مجازی، اضافه کرد: با توجه به اهمیت استفاده از زبان هنر در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر مقرر شد انجمن سینمای جوان شهرستان لنجان در قالب فیلم کوتاه تولیداتی را داشته باشند و این تولیدات توسط کانال های فعال در فضای مجازی به صورت گسترده در اختیار مردم قرار گیرد.

وی عنوان کرد: همچنین موسسات فرهنگی هنری شهرستان لنجان موظف هستند به صورت سالانه چهار جلسه در حوزه اجتماعی کردن مبارزه با مصرف مواد مخدر برگزار کنند و این مسئله یک الزام بوده که به صورت مستمر انجام می گیرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: طی مدت شش گذشته با همکاری بهزیستی شهرستان لنجان دو کارگاه های اموزشی برای پرسنل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار شده تا ضمن توانمند شدن آنان در حوزه مبارزه با مصرف مواد مخدر بتوانند اقدامات فرهنگی لازم  را با در اختیار داشتن اطلاعات روز انجام دهند.

کد خبر 396632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.