بی‌نظیرترین بناهای ضد زلزله ژاپن

وقوع بیش از پیش زمین‌لرزه‌ها و سایر بلایای طبیعی در دنیای امروز منجر به افزایش تقاضا برای احداث ساختمان‌هایی با انعطاف‌پذیری بالا شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هرچند در جهان مدرن امروز مواردی همچون هوشمندی و انرژی‌محوری، از اصلی‌ترین ویژگی‌های تعریف‌ شده برای ساختمان‌ها به حساب می‌آید، اما در مناطقی که حوادث طبیعی مانند زمین‌لرزه پدیده‌ای شایع و معمول است این دو اصل بعد از مقاوم بودن در برابر لرزش‌ها قرار می‌گیرد.

 ژاپن یکی از کشورهایی است که به دلیل نزدیکی با حلقه آتش اقیانوس آرام، نظام‌نامه‌ها و قوانین سختگیرانه‌ای برای ساخت و ساز آسمان‌خراش‌ها و برج‌های خود ایجاد کرده است. حلقه آتش، منطقه‌ای کمربندی در حوضه اقیانوس آرام است که بر اساس منابع موجود، محل وقوع ۸۱ درصد از بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌ها و فعالیت‌های آتش‌فشانی جهان است.

ژاپن دقیقا روی این منطقه قرار گرفته است، به همین دلیل بیش از هر نقطه دیگر در جهان به انعطاف‌پذیرکردن ساختمان‌هایش نیاز دارد. بنابراین کشور ژاپن اقدام به اختراع مواد ساختمانی منعطف، ضربه‌گیرهای عظیم و نیز ابزارهای مدرن برای آزمایش و تجزیه و تحلیل عملکرد ساختمان‌های خود کرده است و با استفاده از آن‌ها توانسته جایگاهی ویژه در لیست مقاوم‌ترین کشورها در برابر حوادث طبیعی به خود اختصاص دهد. جالب آن‌که نه تنها ساختمان‌های جدید بلکه بعضی ساختمان‌های قدیمی این کشور نیز به گونه‌ای بازسازی شده‌ است که در برابر حوادثی همچون زلزله مقاوم‌تر شوند. این پایداری ساختاری نقش مهمی در معرفی ژاپن به‌ عنوان یکی از بهترین نمونه‌های مقاوم در برابر زلزله در سراسر جهان داشته است. در ادامه با پنج مورد از اصلی‌ترین بناهای ضدزلزله این کشور آشنا می‌شویم.

برج موری (Mori)

مجتمع ساختمانی روپونگی هیلز در منطقه میناتو توکیو، شامل چندین آسمان‌خراش است که بلندترین آن‌ها با ۲۳۸ متر ارتفاع، "روپونگی هیلز موری تاور" نام دارد. از جمله ویژگی‌های ضد زلزله این برج ۵۴ طبقه، لوله‌کشی‌های فولادی تقویت‌ شده و استفاده از یک فن‌آوری جاذب حرکتی موسوم به میراگرهای روغنی است. میراگرها، ابزاری مدرن برای کاهش ارتعاشات سازه‌ها است که بر اساس نیاز در چند دسته کلی عرضه می‌شود. میراگرهای روغنی، عناصر هیدرولیکی هستند که نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند و  به‌منظور کاهش سنگینی وزن جسم متحرک، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میراگرهای بکار رفته در موری تاور نیمه فعال است و از ۱۹۲ کمک فنر آغشته به روغن غلیظ تشکیل شده است. هنگامی‌که ساختمان در زمان وقوع زلزله تکان می‌خورد، میراگرها با لغزش صفحات روغنی در جهت مخالف، لرزش‌ها را به تعادل می‌رسانند و شدت آن‌ها را تا حداقل کاهش می‌دهند.

توکیو اسکای‌تری

برج فلزی توکیو اسکای‌تری یا درخت آسمان، بزرگ‌ترین برج مخابراتی و رسانه‌ای رادیو و تلوزیون ژاپن است که در "سومیدا سیتی" توکیو قرار دارد. ارتفاع این ساختمان که در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ ساخته شده است با احتساب آنتن روی آن به ۶۳۴ متر می‌رسد و طرح آن از سیستم ریشه یک درخت غول‌پیکر الهام گرفته شده است. توکیو اسکای‌تری دارای سه پایه و یک ستون مرکزی است که تا ارتفاع ۱۲۵ متری به کمک میراگرهای روغنی انعطاف‌پذیر به یکدیگر متصل شده است.

ستون مرکزی این برج ‌مانند یک وزنه‌ تعادل عمل می‌کند که در زمان وقوع حادثه ارتعاشات را به قاب بیرونی منتقل می‌کند. یک سیستم میرایی در این برج تعبیه شده است که مرکز ثقل آن را نزدیک پایه نگه می‌دارد. علاوه بر این مجموعه‌ای از دیوارهای خرپایی و گره‌های بتونی از جنس فولاد تقویت‌ شده تا ۵۰ متر زیر زمین، به این برج استحکام و پایداری کم‌نظیری بخشیده است و بدین ترتیب پایه‌های آن به‌گونه‌ای طراحی شده است که در برابر زلزله بیشترین مقاومت را داشته باشد.

آرک هیلز سنگوکویاما Ark Hills Sengokuyama

 در ساخت این بنای چندکاربردی ضدزلزله در توکیو نیز از همان فن‌آوری میرایی ساخت موری تاور و اسکای‌تری استفاده شده است. در شکاف میان هر یک از طبقات این برج، صفحات فولادی عظیمی به کار رفته است که به دیواره فوقانی شکاف‌ها متصل هستند و دیواره تحتانی آن‌ها به میراگرهای روغنی مجهز شده‌اند. در زمان وقوع زلزله، صفحات به کمک این میراگرها حرکت می‌کنند که این عمل منجر به مقاومت این برج در مقابل فعالیت‌های لرزه‌ای می‌شود.

فابو

fa-bo، ساختمان و آزمایشگاه کوماتسو سیرن، کارخانه نساجی ژاپنی است که در شهر نوما، بخش ایشیکاوا قرار دارد. این ساختمان اداری سه‌طبقه، با پرده‌ای متشکل از یک‌هزار و ۳۱ میله از جنس الیاف کربن احاطه شده است که با زوایای مختلفی از پشت بام به زمین متصل می‌شوند. در فضای داخلی این پرده میله‌ای نیز دوهزار و ۷۷۸ میله دیگر وجود دارد که به ساختمان پایداری می‌بخشد.

در صورت وقوع زلزله، این میله‌های سخت و انعطاف‌پذیر می‌توانند از ساختمان محافظت کنند. هنگامی که زمین‌لرزه‌ای رخ دهد و ساختمان از یک طرف به طرف دیگر تکان بخورد میله ها کشیده می‌شوند و آن را به جهت مخالف می‌کشانند، بدین ترتیب از لرزش بنا جلوگیری می‌شود.

خانه تلویزیونی

خانه تلویزیونی، یک منزل شخصی در منطقه اوزاکا است که به طور خاص مقاوم در برابر زلزله طراحی شده است. این خانه دارای یک سیستم ادغام‌ شده از جداسازهای لرزه‌ای و تمهیدات مقاومت در برابر بارهای زمین‌لرزه است که در هنگام وقوع زلزله ساختمان را ثابت نگه می‌دارد. خانه تلویزیونی روی یک سطح سکو مانند با تیرهای سازه‌ای بلند و یک پایه بتونی قرار دارد که طبقه همکف آن را تشکیل می‌دهد. جداسازهای تعبیه شده باعث می‌شود در صورت بروز زمین‌لرزه خانه از هرگونه ارتعاش مصون بماند.

کد خبر 396534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.