تاپ؛ حیات دوباره تولید و اشتغال در اصفهان

" تاپ" از جمله طرح‌های دولت دوازدهم است که برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال فراگیر توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در تعدادی از استان‌ها آغاز شده است که بنا به گفته رئیس سازمان صمت استان اصفهان، با اجرای این طرح اصفهان توانسته تاکنون رتبه اول را در کشور کسب نماید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در شرایطی که با آمار بالایی از بیکاری در بین جوانان به ویژه قشر تحصیل کرده روبه‌رو هستیم اجرای طرح ملـی تاپ (توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) در بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری راهکاری است که چشم‌انداز روشنی از اشتغال، توانمندسازی تولید و توسعه را ترسیم می‌کند. طرحی است که بنا به گفته برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله اهدافش جبران عقب‌ماندگی در حوزه‌های تولید، تحقیق و اقتصاد، به‌روز شدن علم متناسب با دیگر نقاط جهان، به وجود آمدن فرصت‌های جدید شغلی برای جوانان و کاهش یافتن وابستگی در اقتصاد کشور به نفت عنوان می شود ضمن آنکه اجرای این طرح در کشور علاوه بر اینکه بسترساز پیشرفت در حوزه اقتصاد و تولید است، در ارتقای شاخص‌های اجتماعی نیز نقش تأثیرگذاری داشته و در کاهش این آسیب‌ها مؤثر است.

اجرای این طرح در دولت دوازدهم برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال فراگیر از وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شد و تاکنون رونمایی از آن در استان‌هایی مانند اصفهان، تهران، چهارمحال بختیاری، فارس و خوزستان انجام ‌شده است.

در حال حاضر طرح ملی "تاپ" از این قابلیت برخوردار است که به‌عنوان یک طرح فراگیر با معضل سرسختی نظیر بیکاری مقابله کند و در سالی که با عنوان « رونق تولید» نام‌گذاری شده است، به تولید؛ حیات و زندگی دوباره‌ای ببخشد.

این طرح با محوریت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و ستاد کل نیروهای مسلح در سه بخش برای دانش‌آموختگان مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند دوران خدمت خود را در بنگاه‌های اقتصادی بگذرانند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تمایل دارند پایان‌نامه‌های خود را به‌صورت مسئله محور انجام دهند و اعضا هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی که مایل هستند در قالب طرح پسادکترای صنعتی، فرصت مطالعاتی در بنگاه‌های صنعتی و معدنی، انجام پروژه‌های مستقل یا مشترک فعالیت نمایند، اجرایی می‌شود.

لازم به ذکر است که تاکنون در سامانه این طرح، ۷۰۰ بنگاه از بین بنگاه‌های کشور ثبت‌نام کرده، ۲۱۵ نیاز پژوهشی و فناورانه در سامانه ثبت‌شده و همچنین ۲۶۵ پروژه پژوهشی و فناورانه به منظور رفع ۲۱۵ نیاز ثبت‌شده است.

طرحی برای توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار

اما اینکه اجرای طرح تاپ در اصفهان در چه مرحله‌ای قرار دارد موضوعی است که بنا بر اعلام ایرج موفق، سازمان صمت استان اصفهان با اجرای طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار(تاپ) توانسته است در کشور تاکنون رتبه اول را کسب نماید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار، با محوریت معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم و تحقیقات و ستاد نیروهای مسلح کشور با هدف توسعه دانش‌بنیان بنگاه‌های اقتصادی با استفاده از دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی و فارغ‌ التحصیلان سرباز در سراسر کشور آغازشده است .

وی می‌افزاید: یکی از اهداف بسیار مهم این طرح ایجاد تعامل بیشتر بین صنعت و دانشگاه و همچنین کاربردی شدن یافته‌های علمی و فناوری با استفاده از ظرفیت اعضا هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی است که در حال اجرا است.

موفق تصریح می‌کند: در اجرای این طرح ارتقای توان فنی و مهندسی بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری و ایجاد ظرفیت‌های اشتغال پایدار از طریق خلق ارزش‌افزوده جدید مورد توجه قرار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: براساس ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت سهمیه استان اصفهان برای اجرای طرح تاپ، همکاری ۳۹ بنگاه در نظر گرفته‌شده است که در حال حاضر برای اجرای این طرح ۱۰۰ بنگاه در بخش‌های مختلف در سراسر استان اعلام آمادگی کرده‌اند و برای اجرای این طرح در سامانه طرح تاپ ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته رئیس سازمان صمت استان استقبال نسبت به ثبت‌نام در سامانه مذکور، باعث شده است تا رتبه استان اصفهان در حال حاضر در کشور اول باشد که این موضوع نشان‌دهنده شناخت بنگاه‌های استان از اهمیت تعامل بیشتر بین صنعت و دانشگاه و همچنین کاربردی شدن یافته‌های علمی و فناوری است.

راهکاری برای ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه

همان‌گونه که اشاره شد طرح تاپ مخفف "توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار" است که جزو پروژه‌های ویژه و دارای اولویت است و با چند هدف کلیدی از جمله دانش‌بنیان شدن بنگاه‌ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتقای سطح مهارت فارغ‌التحصیلان مشمول خدمت سربازی، ‏ظرفیت‌سازی اشتغال از طریق خلق ارزش‌افزوده جدید، تأمین اشتغال‌زایی و پایدار، عملیاتی می‌شود.

رسول صادقی که از اساتید دانشگاهی است در رابطه با اجرای این طرح به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طرح تاپ به‌عنوان یکی از پروژه‌های رونق تولید، منافع اقتصادی قابل‌توجهی به دنبال خواهد داشت با توجه به اینکه کوتاه‌ترین راه برای تبدیل علم به کالاست با اهمیت دادن به نقش اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سربازان فارغ‌التحصیل در بنگاه‌های اقتصادی زمینه توانمندسازی عرضه و تقاضای نتایج پژوهش و فناوری را فراهم می‌کند .

وی توضیح می‌دهد: با توجه به صنعتی بودن اصفهان، اجرای چنین طرحی در این استان بسیار کارآمد است. زیرا طرح تاپ به شناسایی و دسته‌بندی بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری استان که متقاضی جذب نیروی کار دانش آموخته هستند، کمک می‌کند. ضمن آنکه به بررسی وضعیت بنگاه‌های متقاضی، ازنظر قابلیت‌های مورد نیاز برای قرار گرفتن در مسیر تبدیل‌شدن به بنگاه اقتصادی دانش‌بنیان، می‌پردازد. همچنین ارائه مشوق معافیت و تسهیلات، جذب نیروی کار دانش آموخته و استقرار نظام نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در عملکرد، تولید و عرضه خدمات دانش‌بنیان از دیگر مراحل اجرای این طرح است.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه حضور دانشگاهیان و نخبگان در هر حوزه‌ای باعث تولید کالای دانش‌بنیان می‌شود، می‌گوید: اجرای طرح تاپ باعث ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه با هدف اشتغال پایدار می‌شود و فرآیند اجرایی برای دانشجویانی است که پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی آن‌ها هدفمند و مسئله محور بوده و بر اساس نیاز یک بنگاه تولیدی یا خدماتی تعریف‌شده، ارائه می‌شود.

صادقی تاکید می کند: بی شک صنعتگران اصفهان در کارگاه‌های تولیدی صنعتی و خدماتی خود نیازمند نیروی انسانی توانمند و خلاق هستند زیرا از طریق منابع انسانی تحصیل‌کرده، ماهر و متعهد، رونق تولید، جریان بهتری پیدا خواهد کرد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 396431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.