لزوم یکپارچه‌سازی بسترهای اطلاعاتی براساس نیازهای شهرداری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: بسترهای اطلاعاتی باید براساس نیازهای شهرداری اصفهان یکپارچه شود و در قالب داشبوردهای مدیریتی قابل ارائه به مدیران ارشد شهری باشد.

علیرضا صادقیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برنامه‌ریزی، طراحی و تدوین فرآیندها در شهرداری به منظور دستیابی به اهداف شهری امیدوارکننده شهروندان از مهمترین وظایف معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، اداره‌ها و مدیریت‌هایی مختلفی وجود دارد که وظایف خاصی بر عهده دارند، تصریح کرد: اداره کل سرمایه انسانی و اداره‌کل برنامه‌ریزی و بودجه به صورت عملیاتی بودجه‌ریزی در شهرداری را در کنار برنامه‌ها انجام می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان افزود: اداره‌کل تحول و نوسازی و بهسازی که فرایندهای شهرداری را رصد می‌کند، مدیریت پژوهش و خلاقیت را برعهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد کمیته آینده‌پژوهی و توجه به آینده شهر اصفهان یکی از اهداف اداره‌کل تحول و نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان است و برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۵ نیز بر همین منوال می‌چرخد.

صادقیان با بیان اینکه یکی از مدیریت‌های معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، اداره هماهنگی امور مناطق و سازمان‌ها است که ارتباط با سازمان‌های بیرونی را بر عهده دارد، گفت: سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری نیز یکی دیگر از زیرمجموعه‌های این معاونت است که برنامه‌ریزی، توسعه و رصد فرآیندهای شهرداری بر عهده این مجموعه می‌باشد؛ علاوه بر این، طرح و تدوین اهداف و مسیرهای رسیدگی به آن‌ها نیز مطرح می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان ادامه داد: در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان اداره واحدی به نام اداره آمار و GIS فعالیت دارد که موظف است اطلاعات را گردآوری کرده و به تجزیه و تحلیل و سپس ارائه اطلاعات آماری بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه اطلاعات مبنای برنامه‌ریزی است، گفت: آمار باید باید صحت داشته باشد تا برنامه‌ها به درستی اجرا شده و با استناد به آن‌ها بودجه تنظیم و در نهایت اهداف محقق شود.

صادقیان اظهار کرد: جمع‌آوری اطلاعات درست، پایه و اساسی برای برنامه‌ریزی اهمیت زیادی دارد که مسئولیت این کار برعهده معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان است.  

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه بسترهای اطلاعاتی باید براساس نیازهای شهرداری اصفهان یکپارچه شود و در قالب داشبوردهای مدیریتی قابل ارائه به مدیران ارشد شهری باشد، اظهار کرد: نظام جامع آماری با کمک و همکاری دانشگاه اصفهان تهیه شده و نیازهای اطلاعاتی شهرداری را براساس فرایندهای کاری در حوزه‌های مختلف احصا می‌کند؛ سپس نیازهای اطلاعاتی هرکدام از فرآیندها استخراج شده و شاخص‌هایی برای ارزیابی بخش‌های مختلف تعیین و تدوین و اطلاعات مورد نیاز شاخص‌ها از سامانه‌های مختلف در سطح شهرداری استخراج می‌شود.

وی گفت: نیازهای اطلاعاتی شاخص مالی در سامانه گردش امور مالی یا به طور مخفف «گام» وجود دارد که پس از تعیین و تلفیق این اطلاعات، ارتباط داده‌ای از طریق سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات برقرار و داده‌ها در سامانه سیما یکپارچه‌سازی و استانداردسازی می شود و محاسبه شاخص‌ها و نمایش آن‌ها در قالب داشبوردهای مدیریتی در سامانه "رصا" صورت می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان، خاطرنشان کرد: این داشبوردساز در موبایل و بسترهای تحت وب قابل دسترسی برای مدیریت شهری است.

صادقیان با بیان اینکه شهرداری اصفهان در ارائه اطلاعات مکانی پیشتاز است و حرف برای گفتن دارد، افزود: در حال حاضر چهار دستگاه آر. تی. کی. جی. پی. اس در چهار نقطه شهر اصفهان راه‌اندازی شده است که به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با ماهواره جی. پی. اس در ارتباط هستند و اطلاعات جی. پی. اس را به صورت آنلاین به دستگاه‌های کاربران (مهندسان، ارگان‌ها و سازمان‌ها) ارسال می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تصریح کرد: نشست‌های تخصصی بین ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف گذاشته شده و تفاهم‌نامه ای طراحی شده تا تمام ارگان‌ها بتوانند در سامانه جامع اطلاعات مکانی سهیم شوند و سپس تمامی ارگان‌ها از اطلاعات یکدیگر استفاده کنند تا از دوباره کاری و برداشت‌های تکراری جلوگیری شود.

کد خبر 396363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.