احداث ساختمان ضدزلزله با بطری‌های پلاستیکی در تایوان

معماران خلاق تایوانی با استفاده از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بطری پلاستیکی بازیافتی ساختمانی عظیم احداث کردند که در مقابل آتش‌سوزی و زلزله از مقاومت کافی برخوردار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در چند دهه اخیر معماران علاقمند به استفاده از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی، برای تبدیل یک ماده مضر به سازه‌های دوستدار طبیعت موفقیت‌های زیادی کسب کرده اند که از میان آن‌‍‌ها می‌توان به سازه‌ای عظیم در کلانشهر تایپه، پایتخت کشور تایوان اشاره کرد.

این ساختمان از تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار بطری پلاستیکی بازیافتی ایجاد شده است و طراحی آن به گونه‌ای است که در مقابل هر گونه حوادث طبیعی نظیر زلزله یا آتش‌سوزی مقاومت کافی از خود نشان می‌دهد. این ساختمان ۹ طبقه که توسط معمار به‌نام تایوانی، آرتور هوانگ، طراحی شده است مجهز به سیستم انرژی خورشیدی است و با هدف کاهش مواد زائد و استفاده دوباره از آن ساخته شده است.

ساختمان ضدزلزله تایپه در ابتدا به عنوان یک سالن مرکزی برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گل تایوان احداث شد و پس از آن با ترویج پیام پایداری برای برگزاری رویدادهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه کشور تایوان در سراسر دنیا به خاطر برنامه‌های بی‌نظیر بازیافت مواد زائد شهرت دارد، بااین حال در هر سال بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار بطری پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیران یکی از شرکت‌های تولیدکننده این بطری‌ها به منظور آگاه‌سازی مردم این کشور از ضایعات پلاستیک، از آرتور هوانگ خواست با استفاده از این بطری‌ها سازه‌ای دوستدار محیط زیست و مقاوم در مقابل حوادث طبیعی، به‌خصوص ضد زلزله و ضد آتش، طراحی کند.

آرتور هوانگ پس از جمع‌آوری بطری‌های بازیافتی و ذوب آن‌ها، دوباره سازه‌ای بطری مانند ایجاد کرد که بطری‌های جدید همانند لگوها به طور محکم به هم چسبیده شد و بین آن‌ها درزگیرهای سیلیکونی قرار گرفت.

سپس بطری‌های به وسیله یک لایه مقاوم در مقابل آب و آتش به طور کامل پوشیده شد و به یک چهارچوب فلزی متصل شد. اگرچه ساختمان جدید بسیار سبک‌تر از ساختمان‌های دیگر است بااین حال در مقابل زلزله، طوفان و آتش‌سوزی از مقاومت بالایی برخوردار است و حتی می‌تواند قدرت باد تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت را نیز تحمل کند.

استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی تنها ویژگی دوستدار محیط زیست در این ساختمان نیست، بلکه آرتور هوانگ از تکنیک‌های ساخت‌وساز کربن صفر برای احداث آن بهره برد تا میزان اثرات کربن در طول فرآیند احداث آن را به حداقل برساند.

علاوه‌براین، به لطف سیستم تهویه هوای طبیعی تعبیه شده در ساختمان، فضای داخلی آن در فصول گرم همیشه خنک می‌ماند و بطری‌های پلاستیکی به‌کار برده شده فضای داخلی را در مقابل حرارت شدید خورشید و گرم شدن ساختمان عایق می‌کند. استفاده از سیستم انرژی خوشیدی باعث تولید انرژی الکتریسیته کافی برای روشن شدن ۴۰ هزار لامپ ال ای دی تعبیه شده در ساختمان می‌شود.

کد خبر 396358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.