بازآفرینی بافت فرسوده سبزوار/کاهش مصرف آب شرب در فضای سبز

شهردار سبزوار گفت: طرح‌های اجرایی در ستاد بازآفرینی شهری سبزوار در قالب برنامه اقدام مشترک، در حال اجراست و این اقدامات تاکنون زمینه توسعه به استانداردهای شهری و ایجاد اشتغال و کسب درآمد ساکنان آن‌ها را نیز فراهم کرده است.

سیدعلی کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در شهر سبزوار بیش از ۸۰ پارک، بوستان و پارک محله به مساحت ۱۸۵ هکتار وجود دارد، اظهار کرد: ایجاد فضاهای عمومی به‌ویژه پارک‌های محله‌ای همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است و حضور شهروندان در این محیط‌ها سبب کاهش استرس و فشارهای روانی آنان می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهر سبزوار در کنار ایجاد فضاهای سبز شهری باید برای توسعه این گونه فضاها و ایجاد امکانات ورزشی در آن‌ها نیز برنامه‌ریزی شود، تصریح کرد: ایجاد چنین امکاناتی باعث تشویق شهروندان به حضور در پارک‌ها و استفاده از فضای سبز طبیعی، پیاده‌روی و بهبود وضعیت سلامت جسمی و روحی آن‌ها می‌شود.

مناسب‌سازی فضای سبز شهری

شهردار سبزوار اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری این شهرداری، افزایش سرانه فضای سبز شهری، طرح جداسازی آب شرب از فضای سبز، مناسب‌سازی پارک‌ها برای استفاده از معلولان، تجهیز پارک‌های شهر به وسایل بازی کودکان و مجموعه لوازم ورزشی، تجهیز و اصلاح مبلمان پارک‌ها و مجموعه‌های خدماتی و بهداشتی و تامین و ارتفاع روشنایی در سال جاری است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های مناسب‌سازی معابر این شهر، تاکید کرد: قطعا افراد کم‌توانان جسمی و حرکتی و سالمندان همانند دیگر شهروندان حق استفاده از فضای شهر خصوصا پارک‌ها و فضای سبز شهری را دارند، بنابراین سازمان فضای سبز شهرداری طرح مناسب‌سازی پارک‌ها را با اجرای طرح‌هایی مانند ایجاد رمپ و اصلاح ورودی آن‌ها و ایجاد توالت فرهنگی در سرویس‌های بهداشتی زمینه استفاده معلولان و سالمندان را در دستور کار قرار داده است و این هدف را تا حدودی محقق کرده تا این افراد نیز بتوانند از این اماکن به عنوان محلی برای استراحت و تفریح استفاده کنند.

شهردار سبزوار خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از آبیاری بوستان‌ها و فضای سبز درون‌شهری با آب غیر شرب انجام می‌شود و مصرف آب شرب در فضای سبز بیشتر در آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها انجام می‌شود.

کوشکی یادآور شد: در بودجه امسال شهرداری بالغ بر هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای نگهداری، حفظ و سازماندهی فضای سبز شهری در نظر گرفته شده است.

سبزوار ۴۳ هکتار بافت فرسوده دارد

وی با بیان اینکه محدوده شهر سبزوار سه هزار و ۷۵۰ هکتار مساحت دارد، اظهار کرد: این شهر حدود ۱۸۶ هکتار بافت فرسوده مصوب دارد که به تایید شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده است.

شهردار سبزوار با بیان اینکه ۴۳ هکتار بافت تاریخی این شهر درون بافت قدیم این شهر قرار گرفته است، تصریح کرد: بیش از یک سوم جمعیت شهر سبزوار در بافت‌های فرسوده، حاشیه و مناطق الحاقی سکونت دارند.

کوشکی با بیان اینکه توانمندسازی محلات حاشیه و فرسوده شهر در قالب ستاد بازآفرینی شهری و از چهار سال گذشته آغاز شده است، خاطرنشان کرد: ۲۲ دستگاه دولتی، عمومی و شهرداری با هدف مشترک توانمندسازی محلات ناکارآمد در ستاد بازآفرینی شهری سبزوار حضور دارند و تلاش می‌کنند با اجرای طرح‌های مختلف این محلات را به مناطق حداقل استانداردهای خدماتی شهری نزدیک کنند.

توسعه فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی در محلات حاشیه‌ای

وی گفت: طرح‌های اجرایی در ستاد بازآفرینی شهری سبزوار در قالب برنامه اقدام مشترک، یکی پس از دیگری در حال اجراست و این اقدامات تاکنون نه تنها بعضا توانسته این محلات را از لحاظ توسعه به استانداردهای شهری نزدیک کند، بلکه ایجاد زمینه مناسب برای ارایه آموزش‌های لازم امکان اشتغال و کسب درآمد ساکنان آن‌ها را نیز فراهم کرده است.

شهردار سبزوار تاکید کرد: بی‌تردید شهرداری‌ها به عنوان محور اقدامات اجرایی در شهرها و به عنوان مهم‌ترین مرجع مدیریت شهری، دارای گسترده‌ترین و متنوع‌ترین وظایف و مسئولیت‌ها در موضوع بهسازی شهری است و شهرداری سبزوار نیز از این قاعده مستثنی نیست و طبق برنامه‌های تدوین شده در ستاد بازآفرینی محلات ناکارآمد شهری، اقدامات زیادی در این محدوه‌ها و محلات انجام شده است.

کوشکی ادامه داد: چندین اقدام فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای اجرا در مناطق حاشیه و کمتر توسعه یافته شهر در شش ماه دوم سال جاری در قالب یک بسته پیشنهادی، به شورای فرهنگ عمومی شهرستان ارائه شده که خوشبختانه مورد تصویب قرار گرفته است.

وی افزود: براساس این بسته پیشنهادی مقرر شد فعال‌سازی ۲۴ مسجد محلات با حضور روحانیان جوان و لرگزاری برنامه‌های فرهنگی تربیتی در آن‌ها، فعال‌سازی ۲۲ مدرسه محلات در اوقات فراغت برای برگزاری برنامه‌های ورزشی و کلاس‌های آموزشی، مطالعات آسیب‌شناسی، توسعه فرهنگ کتابخوانی و تجهیز کتابخانه‌های مدارس و مساجد، توسعه آموزش‌های مهارتیو حرفه‌ای، توسعه اشتغال خانگی، کارآفرینی اجتماعی، راه‌اندازی مراکز نیکوکاری، راه‌اندازی دفاتر آموزش و مشاوره روانشناختی، پیشگیری و درمان از اعتیاد، پیشگیری و مقابله با عوامل آسیب‌زای اجتماعی، طلاق و کاهش این آسیب اجتماعی با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی شهر به اجرا در آید.

شهردار سبزوار تصریح کرد: امسال اجرای پنج طرح عمرانی شامل سوله ورزشی کلاته سیفر، اجرای خیابان بهاران، حاشیه عیدگاه، احداث مجتمع بهزیستی و سوله ورزشی قدس با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 396273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.