حرف‌نهایی در قم را یک گروه نمی‌زند

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

حضور قالیباف در برنامه تلویزیونی، انتخاباتی و تبلیغاتی بود

محمد مهاجری با اشاره به اینکه مهم‌ترین مساله این روزهای اصولگرایان دستیابی به لیست مشترک برای انتخابات مجلس یازدهم است، اظهار کرد: آنها خیلی علاقه ندارند که اطلاعات مربوط به فعالیت آنها به بیرون درز کند، اما رقابت درونی سنگینی برای سهم‌خواهی در میان این جریان وجود دارد. جبهه پایداری و اصولگرایان سنتی تلاش می کنند تا سهم بیشتری از لیست‌های انتخاباتی بدست آورند. جریان مستقل اصولگرا هم وضعیت مشخصی نداشته و اطلاعات دقیقی هم از آنها مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: جریان تندرو و بداخلاق یک تهدید برای اصولگرایان محسوب می شوند. آنها سعی می کنند با تندروی، سایر اصولگرایان را مطیع خود کرده و آنها را ساکت کنند. آنها با شعارهای به ظاهر انقلابی و ارزشی، به دیگران تهمت زده و با دروغ بستن به دیگران، خود را مطرح می کنند. این تهدید از ۲۲ سال پیش برای اصولگرایان وجود داشته است.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا همچنین درباره احتمال ارائه لیست مشترک از سوی اصولگرایان تصریح کرد: شورای نگهبان یار دوازدهم اصولگرایان است و ردصلاحیت میان آنها خیلی جدی نیست؛ بنابراین از الان با خیال راحت در حال تهیه لیست‌های خود هستند. اعتقاد من این است که تندروهای جریان اصولگرا با کمترین زحمت می‌توانند بر لیست‌های اصولگرایان مسلط شده و جریان خردگرا اصولگرایی سهم کمتری بدست می‌آورند. 

مهاجری با اشاره به اینکه جبهه پایداری با حمله به دولت و مخالفان خود تلاش می‌کند که فضای سیاسی کشور را به نفع خود کند، گفت: اصولگرایان علاقه دارند انتخابات با مشارکت کمتری برگزار شود تا آنها پیروز شوند، اما اگر میزان مشارکت مردم به ۶۰ درصد برسد، این جریان در مجلس یازدهم مسلط نخواهد بود. وی در پایان درباره احتمال سرلیست شدن قالیباف در تهران ادامه داد: اطلاع دارم که علی لاریجانی از یک سال پیش به نزدیکان خود اعلام کرده است که نامزد انتخابات مجلس یازدهم از هیچ حوزه‌ای نخواهد شد؛ بنابراین در شرایط غیبت لاریجانی، مدعیانی برای جانشینی او در مجلس پیدا شده اند. قالیباف هم از مدتی قبل فعالیت انتخاباتی و رسانه‌ای خود را آغاز کرده است و حضور او در برنامه تلویزیونی چند شب پیش یک برنامه کاملا تبلیغاتی و انتخاباتی بود که با رانت صداوسیما انجام شد.

پزشکیان: حرفی درباره تعیین قائم مقام برای رهبری نزدم

مسعود پزشکیان درباره‌ آنچه به عنوان پیشنهاد ایجاد «قائم مقام اجرایی رهبری» در جلسه‌ هیات رییسه‌ی مجلس از او نقل شده بود، گفت: «من اصلا اینطوری مطرح نکردم. مساله خیلی روشن است. از دو سال و نیم پیش اعلام کردم و به این معتقد بودم که ترامپ علیه ایران جنگ اقتصادی راه انداخته است. مقام معظم رهبری هم خودشان فرموده‌اند که جنگ فقط توپ و تفنگ نیست. خود ایشان فرمودند که ما در جنگ اقتصادی هستیم و موضوع اقتصاد مقاومتی را هم که مطرح کردند یک روش برای مقابله با همین است.

وی گفت: بنده معتقدم مثل زمان جنگ که یک ستاد جنگ بود و در آن همه بودند؛ یعنی نماینده‌ی رهبری بود، نماینده‌ی مجلس و دولت و همه بودند. هر تصمیمی در ستاد جنگ گرفته می‌شد، تمام ارگان‌ها موظف به هماهنگی و همکاری بودند و نمی‌بایست غیر از آن حرفی بزند؛ مجلس، دولت، قوه قضاییه، نیروهای مسلح. الان ما یک چنین ستاد جنگی نداریم. در هر استانی آن ستاد جنگ شعبه داشت، در هر محلی یک مسجدی، ستاد شعبه داشت. در نتیجه در آنجا نیروهای مورد نیاز را آماده و اعزام می‌کردند و یا پشتیبانی را کمک می‌کردند. 

نایب رئیس مجلس گفت: الان در رابطه با این جنگی که خیلی بدتر از جنگ ایران و عراق است و یک وضعیت اقتصادی است که همه را تحت تاثیر قرار داده و صدمه می‌رساند، طبیعتا باید یک ستادی با اختیارات درست شود که بتواند تصمیم بگیرد و همه در آن جهت هماهنگ شوند و بتوانند جوابگوی مشکلات باشند؛ نه اینکه نماینده‌ی مجلس از پشت تریبون یک جایی را نقد کند، صداوسیما یک جای دیگر را، نیروهای مسلح یا قوه قضاییه هم یکی دیگر را. آن می‌خواهد کار کند این می‌گیرد، آن یکی زندان می‌کند، آن دیگری فحش می‌دهد.

وی تصریح کرد: این چیزی است که ما متاسفانه الان در کشور کم داریم. اگر ما در جنگیم باید ستاد جنگ داشته باشیم. اگر بناست داشته باشیم، ساختارش در آن زمان که حضرت امام بودند معلوم بود؛ بالاخره از طرف حضرت امام یک نماینده وجود داشت که تحت عنوان قائم مقام یا هر اسمی دیگر. ولی هر حرفی که از آن ستاد درمی‌آمد دیگر همه مجبور بودند که اطاعت کنند و هماهنگ باشند و ساز مخالف نزنند. ما الان این را در کشور کم داریم و تا یک چنین وضعیتی وجود دارد یکی می‌گوید «ما می‌خواستیم کاری کنیم ولی فلانی نگذاشت»، فلانی هم گردن بهمانی می‌اندازد. 

وزیر کشور: سند توسعه چهار استان تهیه شده است

عبدالرضا رحمانی فضلی عصر شنبه در نشست کارگروه توسعه اقتصادی کردستان با بیان اینکه نمونه این موفقیت پشت سر گذاشتن تنش‌های مختلف داخلی و خارجی در سال‌های گذشته است، اظهار کرد: به عنوان کشوری که به دنبال صلح و توسعه هستیم باید این شرایط را در کشورهای منطقه نیز ایجاد کنیم. وی افزود: کشورهایی که از هزاران کیلومتر دورتر با عنوان ایجاد صلح به منطقه می‌آیند باید بدانند نمی‌توانند رد پایی دایمی از خود در این منطقه باقی بگذارند، چون این ایران است که در ۴۰ سال گذشته توانسته تاثیر خود در منطقه را به خوبی بگذارد.

وزیر کشور اضافه کرد: این کشورها در چند مدت گذشته ایران را تهدید می‌کردند که اگر پای مذاکره نیایید تحریم ها را شدیدتر می‌کنیم در حالیکه ایران توانسته با اتکا به آرمان های انقلاب اسلامی و مقاومت مردم این مراحل سخت را پشت سر بگذارد. رحمانی فضلی با بیان اینکه ایران در این مدت تمام چالش های خود را پشت سر گذاشته اما وابستگی به صنعت نفت را همچنان دارد، یادآور شد: انتظار می رود با اتکا به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی این چالش نیز پشت سر گذاشته شود لذا استان کردستان نیز باید سهم خود را در این حوزه به خوبی ایفا کند. وزیر کشور اظهار کرد: این وزارتخانه در دولت تدبیر و امید توسعه استان‌ها را با سه بخش سند توسعه، انتخاب ۳۱ شهرستان به عنوان شهرستان کمتر توسعه یافته و تشکیل شورای استان ها در دستور کار قرار داده است. 

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه تاکنون برای چهار استان سند توسعه بر اساس اولویت استان ها تدوین شده است، گفت: در اقدام دیگر استان ها به پنج منطقه تقسیم شدند تا برابر برنامه ریزی های انجام شده،  توسعه آنها به صورت منسجم تری انجام شود و برای این اقدام اهل فن کشور در حال فعالیت هستند ضمن اینکه در این حوزه استان ها به صورت همزمان در حال الگو برداری از برنامه‌های سایر استان‌ها هستند. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز شنبه همراه برخی از معاونان خود از جمله دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی، جمالی نژاد معاون عمران و توسعه شهری و روستایی و رستم وندی رئیس سازمان امور اجتماعی این وزارتخانه در سفری ۲ روزە بە کردستان آمد.

حرف‌نهایی در قم را یک گروه نمی‌زند

حجت الاسلام محسن غرویان از اساتید حوزه علمیه قم درباره انتخاب زاکانی و لیستی که از شورای هماهنگی اصولگرایان قم بیرون آمده است، می‌گوید: هنوز درباره اشخاص و افراد لیست‌ها در قم به طور قطع نمی‌توان صحبت کرد و این‌ها حذف و اضافه زیاد خواهد شد و بستگی به شرایط روزهای آینده دارد. نکته دیگر این است که آقای لاریجانی چندین دوره از قم کاندیدا بودند و هنوز حضور یا عدم حضور خود را از قم صریحا اعلام نکرده‌اند چراکه ورود یا عدم ورود او می‌تواند تاثیر زیادی بر آرایش سیاسی قم داشته باشد و حتی قادر است لیست‌ها را تغییر دهد »

او ادامه می‌دهد: «نکته دیگر این است که برخی گروه‌ها و جناح‌های خاص می‌خواهند از الان جوسازی و فضاسازی‌هایی برای تخریب رقبای خود ترتیب بدهند بنابراین ‌ لیست‌هایی مطرح می‌کنند تا به قول معروف نظر سنجی کرده باشند.» او ادامه می‌دهد: «در جامعه مدرسین برخی معتقد هستند که نباید به صورت مستقیم وارد بحث انتخابات شد و اشخاص تعیین نکنیم و لیست ندهیم از سوی دیگر برخی می‌گویند ما باید وارد انتخابات بشویم و هنوز اختلاف دارند و به یک جمع بندی نرسیده‌اند.» 

غرویان درباره علت انتخاب زاکانی به عنوان کاندیدای قم می‌گوید: «طبیعتا کسانی که دست به انتخاب چنین افرادی می‌زنند افراد را متناسب با طیف فکری خود انتخاب می‌کنند اما اینکه این‌ها در قم جواب بدهد یا خیر بستگی به شرایط آینده دارد و همانطور که گفتم امدن یا نیامدن آقای لاریجانی با پشتوانه‌ای که ایشان در بیوت مراجع و علما و حوزه علمیه دارند در بسیاری موارد می‌تواند این معادلات را به هم بزند.» 

او گفت: «هر طیفی در قم همراه با عقاید و افکار خود لیست می‌دهد مضاف بر آنکه جامعه مدرسین هم در قم رقبایی دارد کانون‌های دیگری مانند مجمع محققین و مدرسین، نشست اساتید و ... از تشکل‌های قوی هستند که پتانسیل لازم را دارند و متناسب با عقاید و افکار لیست‌هایی را ارائه خواهند کرد در چنین شرایطی رقابت بیشتر می‌شود و این‌گونه نیست که یک گروه حرف نهایی و آخر را در قم بزند. غرویان با تائید احتمال ارائه دو لیست از سوی اصولگرایان در قم گفت: «این امکان وجود دارد چراکه همه اصولگرایان مانند هم فکر نمی‌کنند و طیفی وجود دارند که حامی افکار معتدل هستند و با افکار مرحوم هاشمی رفسنجانی و طرفداران دولت قطعا لیست دیگری خواهند داد که با لیست تندروها و دلواپسان متفاوت است.»

کد خبر 396170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.