روند رو به رشد سرطان در ایران به دلیل آلودگی هوا

خودکشی پزشک پس از قتل اعضای خانواده‌اش، دستگیری ۵۰ کارچاق کن در سازمان ثبت و اسناد، پرداخت بیمه بیکاری به کارگران واحدهای آسیب دیده از زلزله، آمار رو به رشد سرطان در ایران و وعده وزیر درخصوص اجرای طرح رتبه بندی معلمان از آذر ماه عناوین بسته خبری اجتماعی هجدهم آبان ماه است که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت: در لایحه بودجه مبلغ دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شده است که پس از تصویب هئیت وزیران در آذر ماه اجرا خواهد شد.

وی افزود: این آیین نامه را وزارت آموزش و پرورش مطرح کرده است و پس از جلسه های مختلف در کمیسیون اجتماعی دولت، تائید و در دستور کار هئیت وزیران قرار خواهد گرفت.

به گفته وزیر در این آیین نامه فرهنگیان در پنج رتبه تقسیم بندی می‌شود، که این تقسیم بندی بر اساس مدرک، سابقه و  صلاحیت حرفه‌ای است.

آسیب پنج تا ۷۰ درصدی زلزله به ۴۰ روستای میانه

یعقوب شیویاری نماینده مردم میانه در مجلس با بیان اینکه از صبح دیروز عملیات آواربرداری انجام شده است، گفت: زلزله در مناطق میانه و سراب تخریبات و تلفاتی را به دنبال داشته است به طوریکه ۴۰ روستای شهرستان میانه دچار تخریب ۵ تا ۷۰ درصد شده است و البته برخی از ساختمان ها در روستاها نیز با تخریب ۱۰۰درصد روبه رو است.

نماینده مردم میانه در مجلس ادامه داد: طبق آخرین اطلاعات به دست آمده تاکنون ۵ نفر در اثر زلزله جان خود را از دست داده‌ و ۱۵۰ نفر مصدوم شده است.

شیویاری ادامه داد: قطعاً هیات دولت تصمیمات جدی در خصوص اعطای وام‌های بلند مدت و کم بهره خواهد داشت زیرا میانه یک منطقه کاملا کوهستانی بوده و این روستاهای آسیب دیده نیز در دامنه کوه بزقوش قرار دارند و با توجه به رسیدن فصل سرما، مردم از لحاظ اسکان دائم با مشکلات جدی روبرو هستند.

خودکشی پزشک پس از قتل اعضای خانواده‌اش

این حادثه روز سه‌شنبه ۱۴ آبان‌ماه در شهرستان گنبد اتفاق افتاد و لحظاتی بعد از حادثه مأموران پلیس در خانه پزشک حاضر شدند و با پیکر نیمه‌جان زن صاحبخانه که پزشک متخصص اطفال بود و پیکر بی‌جان خواهرشوهرش که پزشک عمومی بود، مواجه شدند. در بررسی‌های اولیه مشخص شد که هر دو زن با اصابت ضربات چاقو هدف قرار گرفته‌اند.

همزمان با انتقال مجروح به بیمارستان مرد صاحبخانه که شهرام نام داشت و پزشک عمومی بود، به عنوان مظنون بازداشت شد. بررسی‌ها در این‌باره ادامه داشت که خبر رسید همسر شهرام به علت شدت جراحات در راه انتقال به بیمارستان جانش را از دست داده است.

این پزشک عمومی به اتهام دو فقره قتل تحت بازجویی قرار داشت که مشخص شد، با خوردن قرص برنج اقدام به خودکشی کرده است. بنابراین پزشک جوان به سرعت به بیمارستان تأمین اجتماعی گلستان منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت، اما تلاش پزشکان برای نجات وی ثمری نداشت و جانش را از دست داد. این زوج پزشک از مدتی‌قبل با هم اختلاف داشته اند.

ثبت ازدواج ۹ درصد کاهش یافت

ذبیح‌الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در ۶ ماه گذشته دادگاه‌های انتظامی فعال شد و در این مدت دو هزار پرونده رسیدگی و برای ۲۷۰ سردفتر و دفتریار حکم انفصال صادر شده و در ۲۳ مورد نیز حکم انفصال اجرا شده است.

وی همچنین از شناسایی و دستگیری ۵۰ کارچاق‌کن، دلال یا کارمند متخلف خبر داد و گفت: پرونده این افراد آماده ارسال به مراجع قضایی است.

وی همچنین از فعال شدن هیئت‌های رسیدگی به تخلفات خبر داد و افزود: در ۶ ماهه گذشته ۵۰۰ پرونده در این هیئت‌ها رسیدگی شده در حالی که در کل سال گذشته ۱۶۵ پرونده رسیدگی شده بود.

به گفته رییس سازمان ثبت اسناد در ۶ ماهه گذشته ۳۱۶ هزار و ۷۱۶ واقعه ازدواج ثبت شده که ۹ درصد کاهش داشته است. همچنین در این مدن ۱۰۱ هزار واقعه طلاق ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل دو درصد کاهش داشته است.

پرداخت بیمه بیکاری به کارگران واحدهای آسیب دیده از زلزله

کریم یاوری مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار،از پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کارگران واحدهای آسیب دیده ناشی از زلرله خبر داد و گفت:درخواست کارگران در سریعترین زمان برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری پذیرش می‌شود.

وی افزود: مطابق تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیمه بیکاری، بیمه شدگانی که به علت  بروز حوادث قهریه از جمله زلزله از کار بیکار می‌شوند با معرفی واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.

مدیر کل حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار تاکید کرد: کارگران حادثه دیده از زلزله در آذربایجان شرقی بدون در نظر گرفتن حداقل سابقه در بند الف ماده ۶ قانون، از حمایت پرداخت ماهانه مقرری بیمه بیکاری برخوردار می‌شوند.

آمار رو به رشد سرطان در ایران

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت و درمان گفت: عوامل موثر بر سرطان سبب می‌شوند تا ۲۰ سال آینده سرطان در ایران ۱۱۵ درصد رشد داشته باشد.

وی اظهار کرد: سالانه ۱۱۰ هزار سرطان در کشور داریم که سهم مردان ۵۳ درصد و سهم زنان ۴۷ درصد است، میزان نرم سرطان در کشور کمتر از نرم جهانی بوده و نرم سرطان در استان مرکزی نیز کمتر از نرم کشوری است.

وی افزود: در جهان سرطان روبه افزایش بوده و ۳ عامل در آن نقش دارد، نخست افزایش سن، بیشتر سرطان‌ها از  بیماری‌های قلبی و عروقی و آلزایمر در سنین بالا ایجاد می‌شوند، دوم عوامل خطرِ زندگی ناسالم است، ۶۰ درصد از مردم ایران یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند، ۱۰.۵ درصد دخانیات مصرف می‌کنند، ۹۰ درصد مردم ۵ وعده در روز سبزی مصرف نمی‌کنند، ۳۰ درصد تحرک کافی ندارند، ۵۰ درصد کلسترول بالا دارند و ۱۰.۵ درصد هم قند بالا دارند.

به گفته حریرچی سومین عامل نیز آلودگی‌هایی مثل آلودگی هوا است، این عوامل سبب می‌شوند تا ۲۰ سال آینده سرطان در ایران ۱۱۵ درصد رشد داشته باشد، در دنیا ۲ درصد از درآمد ناخالص در حوزه درمان هزینه می‌شود.

کشف لاشه دو راس قوچ وحشی در شهرستان سربیشه

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ماموران یگان کشف لاشه دو راس قوچ وحشی در شهرستان سربیشهحفاظت محیط زیست حین عملیات گشت و کنترل اجرای مقررات شکار و صید در مناطق آزاد شهرستان سربیشه موفق به شناسایی و دستگیری این دو شکارچی متخلف شدند که از آنها لاشه دو  راس قوچ وحشی، یک قبضه اسلحه شکاری و تعدادی فشنگ کشف و ضبط شد.

مستقیم افزود: بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت صید و شکار غیر مجاز هر رأس قوچ وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است.

وی گفت: متهمان دستگیر شده به پرداخت دویست میلیون ریال جریمه محکوم و برای رسیدگی قانونی به مراجع قضایی شهرستان تحویل داده شدند.

کد خبر 396144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.