تخریب جنگل ها و قتل های سریالی جنگل بانان در رومانی

بسته خبری محیط زیست ایمنا در ۱۷ آبان ماه اختصاص دارد به اعتراض هزاران نفر در رومانی به تخریب جنگل ها و قتل جنگل بانان، سه سال حبس تعزیری برای یک شکارچی در نطنز، نجات ماهی های گرفتار در سد گتوند، ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در بم و آبستنی هزاران پرنده مهاجر در تالاب های همدان که در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود چهار هزار تن از شهروندان معترض رومانیایی با تجمع در بخارست و چند شهر دیگر این کشور در برابر وزارت آر و جنگل به موارد متعدد حمله به جنگل‌بانان و قتل آنها اعتراض کردند.

در دو ماه گذشته دست کم دو مأمور جنگل‌بانی بر اثر حمله افراد ناشناس کشته شده‌اند و طرفداران محیط زیست این حملات را در پیوند با استخراج بی‌رویه چوب و تخریب جنگل‌ها می‌دانند.
سازمان صلح سبز "گرین پیس" رومانی و دیگر نهادهای برگزارکننده این راهپیمایی خواستار آغاز تحقیقات جنایی دولتی درباره قتل جنگل‌بانان و حمله به آنها شده‌اند. آنها همچنین از دولت خواسته‌اند که هر چه سریع‌تر با وضع قوانین سختگیرانه‌تری به استحصال صنعتی بی‌رویه و غیرقانونی از جنگل‌ها پایان دهد.
 در سال‌های اخیر به ۶۵۰ مأمور جنگل‌بانی با چاقو یا تفنگ حمله شده و دست کم ۶ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

۳ سال حبس تعزیری برای یک شکارچی متخلف در نطنز

دادگاه کیفری نطنز این متخلف شکار و صید را به اتهام شکار دو میش وحشی با استناد مواد قانونی مرتبط به سه سال حبس تعزیری و ضبط سلاح و سایر ادوات شکار به نفع دولت و  پرداخت جزای نقدی به مبلغ دو میلیون تومان محکوم کرد.  

فراخوان خوداظهاری واحدهای صنعتی و خدماتی

مدیرکل دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز فراخوان خود اظهاری واحدهای صنعتی و خدماتی سبز خبر داد .
حمید جلالوندی با بیان اینکه در سال جاری، فرآیند انتخاب واحد های صنعتی و خدماتی سبز طبق سال گذشته بر مبنای خوداظهاری صنایع و خدمات است، افزود:  تمام واحدهای صنعتی و خدماتی که علاقه مند به شرکت در این فرایند هستند، می‌توانند از روز شنبه ۱۸ آبان ۹۸ از طریق سامانه جامع معاونت محیط زیست انسانی به آدرس https://iranemp.ir پرسشنامه زیست محیطی خود را حداکثر تا تاریخ ۹۸/۰۹/۳۰ تکمیل کنند.

وی گفت: شرط لازم برای قرارگرفتن واحدهای صنعتی در فرایند انتخاب، عدم قرارگیری واحد در لیست صنایع آلاینده در سال مورد بررسی است.

دستگیری یک شکارچی همراه با لاشه سه کل و بز وحشی

از این متخلف  یک قبضه سلاح پنج تیر پران قاچاق و ۱۱ تیر فشنگ توسط نیروهای یگان محیط زیست شهرستان نایین کشف و ضبط و متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

نجات ماهی‌های گرفتار از سد گتوند

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست لالی از نجات ماهی‌های گرفتار در آبگیرهای دریاچه سد گتوند در حوزه استحفاظی این شهرستان خبر داد.

 مهدی زمانپور رئیس اداره حفاظت محیط زیست لالی از نجات ماهی‌های گرفتار در آبگیرهای دریاچه سد گتوند در حوزه استحفاظی این شهرستان خبر داد.

وی اضافه کرد: در این اقدام، میلیون‌ها قطعه ماهی و بچه ماهی که به دلیل پایین آمدن تراز دریاچه سد گتوند در یک آبگیر گرفتار شده بودند، جمع‌آوری و در دریاچه سد گتوند رهاسازی شدند.

  ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در منطقه سنگ مس بم

عیسی عارف کیا رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بم از تصویر برداری پلنگ ایرانی برای سومین بار در منطقه سنگ مس بم خبر داد و گفت: تصویر ها در طول روز ثبت شده اند و این تعداد مشاهده آن هم طی روز بیانگر احساس امنیت این حیوان به عنوان حرفه ای ترین شکارچی طبیعت است.
 این  تصاویر در کنار چشمه ای ثبت شده است که پس از زلزله بم خشک شده بود و بعد از ۱۲ سال توسط پرسنل این اداره و همیاران محیط زیست احیا شد.

۲ شکارچی قبل از اقدام به شکار در فریدونشهر دستگیر شدند

از متخلفان یک قبضه سلاح گلوله زنی کالیبر ۲۷۰ وتعداد پنج تیر ودو عدد پرژکتور کشف وپس از تنظیم صورت جلسه جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شهرستان شد.

آبتنی پرندگان مهاجر در تالاب‌های همدان

مهدی صفی خانی معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست همدان گفت: پرندگان مهاجر هنگام عبور از آسمان همدان برای پاییز گذرانی در تالاب‌ها و سدهای این استان فرود آمدند.

به گفته وی منطقه الوند، تالاب شیرین‌سو کبودراهنگ و آق‌گل ملایر و سدکلان ملایر و آبشینه شهر همدان بیشترین میزان پرندگان مهاجر را پذیرا هستند. برخی از پرندگان مهاجر در تالاب‌ها ماندگار شده و اقدام به ساخت لانه و تخم‌گذاری می‌کنند.

کمبود نیرو در سازمان محیط‌ زیست

کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور گفت: این سازمان در ۶۰ درصد از پست‌های مصوب نیرو کم دارد.

به گفته وی در کشور ۶۰۷ پاسگاه محیط‌بانی وجود دارد و سازمان محیط زیست تنها در ۴۰درصد پست‌های مصوب نیرو دارد و با کمبود نیروی محیط‌بان مواجه است.
در منطقه‌های چهارگانه تحت مدیریت این سازمان به وسیله سه هزار و ۲۰۰ محیط‌بان حفاظت می‌شود که نشاندهنده کمبود محیط‌بان است.

رفتار پلیس لندن علیه طرفداران محیط زیست غیرقانونی اعلام شد

دادگاه عالی انگلیس روز چهارشنبه با صدور حکمی، ممنوعیت اعمال شده از سوی پلیس لندن علیه برگزاری تظاهرات طرفداران محیط زیست را غیرقانونی اعلام کرد.

پلیس لندن مهر ماه گذشته پس از دستگیری بیش از یکهزار و ۸۰۰ فعال محیط زیست در مدت ۷ روز، خواستار توقف همه تظاهرات اعتراضی آنها در سراسر شهر شد.
اعضای گروه «قیام علیه انقراض» با هدف فشار بر دولت برای حفاظت از محیط زیست، میدان ترافلگار را که در نزدیکی دفتر نخست وزیری و پارلمان انگلیس واقع شده، تصرف کرده و بخش هایی از پایتخت را به حالت فلج درآوردند.

این گروه که سال گذشته تشکیل‌ شد ،سه درخواست اصلی دارد: از دولت می‌خواهد که درباره تغییرات آب و هوایی حقیقت را بگوید؛ سطح آلایندگی‌های ناشی از گاز سمی دی‌اکسید کربن را تا سال ۲۰۲۵ میلادی به صفر برساند و یک گروه از شهروندان نیز بر این فرآیند نظارت کند.

در حالی که معترضان می گویند تا رسیدن به درخواست‌های خود دست از تظاهرات برنخواهند داشت، پلیس لندن تاکید دارد که اعمال ممنوعیت تظاهرات تنها راه مدیریت نظم عمومی شهر است.

بنابر اعلام پلیس، یک هزار و ۸۳۲ نفر در جریان تظاهرات ماه گذشته دستگیر و بالغ بر ۱۵۰ فقره جرم ثبت شده است. انتظار می رود پلیس لندن رای امروز دادگاه را برای تجدید نظر به دیوان عالی ارجاع دهد.

کد خبر 395963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.