ذوب‌آهن باید برای گرفتن سهمیه مدعی باشد/ به خاطر هواداران استقلال به پرسپولیس نرفتم

حمیدرضا بابایی سابقه بازی در تیم های اصفهانی پلی اکریل، سپاهان و ذوب آهن را دارد، سال ۷۹_۸۰ از تیم پرسپولیس پیشنهاد داشته و قرارداد داخلی امضا کرده، اما به خاطر هواداران استقلال هیچگاه پیراهن این تیم را بر تن نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بابایی با حضورش در باشگاه پلی اکریل اصفهان به فوتبال ایران معرفی شد، وی به عنوان دروازه‌بان سابقه عضویت در تیم‌های فوتبال استقلال تهران، ذوب‌آهن اصفهان، سپاهان اصفهان، پلی اکریل اصفهان، پگاه گیلان، صنعت نفت آبادان، استقلال اهواز و استقلال کیش را دارد که ۹ سال از دوران فوتبالی خود را درتیم های اصفهانی گذرانده است.

بابایی به علت بیماری همسرش سال ۸۹ در تیم استقلال اهواز از فوتبال حرفه ای خداحافظی کرد. وی مدرک مربیگری A آسیا و مدرک دروازه‌بانی از فیفا دارد. مربیگری را از سال ۸۹ با تیم صفاهان اصفهان در لیگ سه کشور شروع کرده و درحال حاضر مدیر آموزش مربیان دروازه‌بان های ذوب آهن از رده سنی هشت تا بیست و یک سال است.

خبرنگار ایمنا، گفت و گویی با این دروازه‌بان سابق فوتبال انجام داده که در ادامه می خوانید:
      
سال هایی که در سپاهان و ذوب آهن بازی کردید چطور بود؟

سال ۷۶ به صورت قرضی از پلی اکریل به استقلال تهران پیوستم که بعد از اتمام قرار دادم با این تیم، پلی اکریل من را مبلغ ۵۰ میلیون به ذوب آهن فروخت که افتخار پوشیدن سه سال پیراهن این تیم را دارم. در ذوب آهن روز های خوبی را پشت سر گذاشتم و در مقطعی کاپیتان این تیم شدم که در اولین نقل و انتقالات بین دوتیم همشهری سال ۸۰ از ذوب آهن به عضویت تیم سپاهان در آمدم، اما متاسفانه طبق آن چیزی که مرحوم استانکو مربی آن زمان سپاهان می دانست موقعیت بازی زیادی در این تیم نداشتم.

چه ویژگی از دو تیم اصفهانی سپاهان و ذوب آهن شما را جذب می کرد؟

اصفهان قطب فوتبال ایران است که دو باشگاه این شهر سپاهان و ذوب آهن از لحاظ باشگاه داری، سخت افزاری، مالی و هوادار بسیار خوب هستند که من یا هر بازیکن دیگری را جذب می کند.  

آیا مدیریت این دوتیم اصفهانی قابل قبول است؟

ذوب آهن و سپاهان تیم هایی هستند که مدیریت خوب و قوی دارند و تا به حال هیچگونه مسائل انضباطی، مالی، بدهکاری و بی نظمی نداشتند که ویژگی خوبی برای این دو باشگاه است.

 هوادارن سپاهان و ذوب آهن را چگونه ارزیابی می کنید؟

سپاهان تعداد زیادی هوادار دارد که آن ها یکی از عوامل موفقیت این تیم در سال های اخیر هستند. زمانی که از ذوب آهن به سپاهان پیوستم در بازی های دربی از جانب هواداران هر دو تیم تشویق می شدم و این نشان می دهد رفتار شایسته ای داشتم و آن ها از عملکرد من راضی بوده اند. هوادارن ذوب آهن شاید کم باشند اما همیشه از تیم خود حمایت کرده‌اند. جا دارد از همه هواداران دوتیم تشکر کنم زیرا همیشه من را مورد لطف خود قرار می دادند.  

به غیر از تیم های اصفهانی چه باشگاه های دیگری به شما پیشنهاد داده اند؟

حدو ۹ سال از دوران فوتبالم را در اصفهان و ۱۱ سال  آن را خارج از این شهر بازی کردم. سال هایی که اصفهان بودم  پنج سال در پلی اکریل، سه سال در ذوب آهن و  یک سال در سپاهان حضور داشتم و سال هایی که خارج از اصفهان بودم در تیم های استقلال اهواز، پگاه گیلان، صنعت نفت آبادان، استقلال کیش و استقلال تهران بازی کردم.

تیم های پایتخت (استقلال و پرسپولیس) را چطور ارزیابی می کنید؟

استقلال و پرسپولیس دو قطب بزرگ فوتبال ایران و آسیا هستند که سپاهان و ذوب آهن بعد از این دو تیم تهرانی تبدیل به قطب فوتبال شدند. هرکسی آرزو دارد در استقلال و پرسپولیس  بازی کند که به نظر من وارد شدن به این دو تیم سخت است، اما بازی کردن راحت؛ زیرا هوداران زیادی دارند و در هر شهری می روند تماشاگر برای تشویق آن ها می آید که احساس غریبی نمی کنند و برای انجام مسابقه از شرایط بهتری برخوردار هستند. استقلال و پرسپولیس تیم هایی هستند که بودجه آن ها از دولت تامین می شود و تمام مقام ها و مسئولین شهر ها طرفدار این دوتیم هستند.  

از پرسپولیس پیشنهاد داشتید؟

سال ۷۹_۸۰ از پرسپولیس تهران پیشنهاد بازی داشتم و سه مرتبه با علی پروین در دفتر شخصی او قرار ملاقات گذاشتیم که قرارداد داخلی امضا شد، اما بعد از اینکه هواداران استقلال تهران متوجه این پیشنهاد شدند از من درخواست کردند هیچوقت پیراهن این تیم را بر تن نکنم و من هم به احترام روز های خوبی که با این هواداران داشتم، قبول کردم و به تیم سپاهان منتقل شدم.

بعد از فوتبال دنبال چه هدفی رفتید؟

 به دلیل اینکه برای سلامتی همسرم  باید به خارج از کشور می رفتیم، ناخواسته فوتبال را کنار گذاشتم. در زمانی که بازی می کردم، سال ۸۹ مدرک مربیگری سطح A آسیا را گرفتم که با علی دایی، خداداد عزیزی، علیرضا منصوریان و یحی گل محمدی هم کلاس بودیم، همچنین مدرک دروازه‌بانی ازفیفا را دارم که در ایران تنها ۳۰ نفر این مدرک را دارند.

مربیگری را از چه زمانی و با چه تیمی شروع کردید؟

مربیگری را از سال۸۹-۹۰ به عنوان سرمربی با تیم صفاهان اصفهان در لیگ سه کشور شروع کردم که همان تیم به لیگ دسته دوم صعود کرد و درحال حاضر مدیر آموزش مربیان دروازه‌بان های ذوب آهن از رده سنی هشت تا بیست و یک سال هستم.

درحال حاضر چه هدفی را پیگیری می کنید؟

از بدنه ورزش هستم و در همین راستا تلاش می کنم، در حال حاضر مربیگری می کنم، اما این کار  به شکلی است که هر لحظه امکان دارد بالای سر تیمی بروی یا از آن جدا شوی.

وضعیت لیگ برتر ایران را چطور می بینید؟

یک زمانی مرحوم ناصر حجازی می گفت که ما از لیگ برتر فقط شماره های پیراهن بازیکنانمان انگلیسی شده، اما در حال حاضر با بهتر شدن زمین ها، سخت افزاری، مدیریت باشگاه ها، قرار داد ها، داوری و...سطح لیگ بالاتر  رفته است.   

نظر شما در رابطه با سرمربی تیم ملی(ویلموتس) چیست، آیا نتایج خوبی کسب خواهد کرد؟  

سرمربی تیم ملی جوان است و کارنامه خوبی دارد که روزی سرمربی تیم ملی بلژیک بوده، اما نباید فراموش کنیم که در زمان کی روش تیم ملی بسیار خوبی داشتیم و با جوان‌گرایی که  او انجام داده پایه قوی برای تیم ملی درست شده است. ویلموتس بازی های رو به جلو را بهتر از کی روش انجام می دهد که می بینیم تیم ملی در فاز حمله بهتر شده، اما کی روش آینده تیم ملی را تا چندین سال با بازیکنان جوان تامین کرده است. به نظر من اگر کی روش چندسال دیگر به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال باقی می ماند علاوه بر صعود به جام جهانی حتی می توانستیم از مرحله گروهی این رقابت ها بالا بیاییم.

علت عدم نتیجه گیری ذوب آهن چیست؟

ذوب آهن باشگاهی است که از لحاظ سخت افزاری بین چند تیم برتر ایران قرار دارد. منصوریان فصل گذشته زمانی که ذوب آهن شرایط خوبی نداشت به عنوان سرمربی به تیم اضافه شد و ذوب آهن را قهرمان نیم فصل دوم کرد، اما وقتی رشید مظاهری و محمد رضا حسینی از این تیم جدا شدند باشگاه نتوانست جای آن ها را پر کند. ذوب آهن  از نداشتن دروازه‌بانی خوب ضربه دیده و همچنین به نظر من به یک بازیکن بزرگ مثل قاسم حدادی فر احتیاج دارد تا در زمین رهبری کند که خلعتبری دارد خودش را می رساند، ذوب آهن اوایل فصل بازیکنان خودرا در اختیار نداشت و زمانی که آن ها به تیم اضافه شدند از لحاظ بدنی شرایط خوبی نداشتند که همه شرایط مهیا شد تا این تیم نتیجه نگیرد. البته باید در نظر داشته باشیم از اول مسابقات، قرعه های بدی به ذوب آهن خورد و بازی های سنگینی داشت که امیدواریم در نیمه های را بتوانند خودشان را جمع کنند.

به نظر شما برای ذوب آهن برای برگشتن به روز های خوب خودش باید چه کاری انجام دهد؟  

جای کادر فنی ذوب آهن نیستم و نمی توانم نظر دهم ولی قطعا باید به فکر تقویت داروازبان، هافبک وسط و حتی مهاجم باشند. این تیم باید برای گرفتن سهمیه مدعی باشد، اما شرایط بدی دارد و امتیاز از دست می دهد.

مدیر عامل جدید ذوب آهن می تواند به این تیم کمک کند؟

بعد از رفتن سعید آذری که از بدنه ورزش بود و سال های زیادی با ذوب آهن خاطرات خوب و بد داشت، مدیرعاملی جوان روی کار آمد که آن هم از بدنه ورزش است و سال ها در داوری قضاوت کرده و درد ورزش، بازیکن، مسئولین و خانواده های ورزشی را می داند، او می تواند در آینده با تغیراتی که بر حسب سیاست های باشگاه انجام می شود به تیم کمک کند. مدیر سازمان فوتبال ذوب آهن رسول کربکندی است که کسی نمی تواند از ارزش های او کم کند و با توجه به تجربه ای که دارد و تلاش دیگر اعضای این باشگاه در آینده ذوب آهن واقعی را می توانیم ببینیم.

داوری لیگ برتر در چه سطحی قرار دارد؟

علیرضا فغانی و تیم داوری او باعث افتخار کشور بودند و افتخارات بزرگی را برای جامعه داوری کشور کسب کردند اما متاسفانه فغانی به دلایلی که داشت مهاجرت کرد. داوری ها نسبت به لیگ مقداری عقب بود که امسال بهتر شده است، برای ارتقای سطح داوری  باید داورانی که از لحاظ بدنی شرایط مناسب ندارند و فقط به خاطر سابقه داوری می کنند کنار گذاشته شوند زیرا داوری آن ها خیانت در حق فوتبال است. بعضی مواقع که می خواهند داوران را تنبیه کنند به لیگ های پایین تر می فرستند انگار قوانین در لیگ های پایین متفات است در صورتی که داور اگر اشتباهی می کند باید جریمه شود.  

فدراسیون فوتبال ایران باید با فیفا و ای اف سی هماهنگ کند تا در نیم فصل کلاس هایی با حضور داوران  خارجی برای داوران ایرانی به حالت دانش افزایی برگزار کنند. متاسفانه فدراسیون فوتبال تا کنون موفق نشده فناوری کمک داور ویدئویی برای داوری ها تهیه کند، امیدوارم از لحاظ داوری حرفه ای تر عمل کنیم.

در مورد وضعیت سپاهان و بازگشت این تیم به روز های خوبش توضیح دهید؟

سپاهان باشگاه بزرگی است که در آسیا نایب قهرمان شده و در جام باشگاه های جهان حضور پیدا کرده است. بازیکنان و کادر فنی سپاهان باید در حد نام این باشگاه باشند اما متاسفانه چند سال گذشته مدیریت آن وقت سپاهان با اشتباهی که در جذب بازیکن و مربی انجام داد، برای اولین بار این باشگاه در رده ۱۳ جدول لیگ برتر قرار گرفت و حتی امکان داشت این تیم به لیگ دسته یک سقوط کند.

سپاهان دوسال است سرمربی، کادر فنی و بازیکنان خوبی را جذب کرده که سال گذشته موفق شدند سهمیه آسیا را کسب کنند و نایب قهرمان لیگ شوند که اگر داوری ها به ضرر این تیم نبود قطعا قهرمان لیگ می شدند.  در حال حاضر سپاهان یکی از بهترین تیم های لیگ برتر است که مانند تراکتور سازی، پرسپولیس حتی استقلال شانس قهرمانی دارد. امیدوارم امسال شاهد برتری های این تیم باشیم.  

حرف آخر؟

تشکر ویژه دارم از تمامی رسانه ها که ورزش شهر خود را پوشش می دهند وبا اطلاع رسانی که انجام می دهند سهم بزرگی در پیشرفت ورزش مخصوصا فوتبال دارند، امیدوارم همیشه موفق باشند.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا
  

کد خبر 395886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.