چسب دوطرفه جایگزین بخیه‌ جراحی می‌شود

دانشمندان به تازگی نوعی چسب جدید طراحی کرده‌اند که طی چند ثانیه سطوح مرطوب را به‌هم متصل کرده و می‌تواند برای بهبود زخم‌ها یا کاشت دستگاه‌های پزشکی استفاده شود.

به گزارش ایمنا، مهندسان مؤسسه‌ فناوری ماساچوست با الهام از ماده‌ چسبنده‌ای که عنکبوت‌ها از آن برای گرفتن طعمه‌ خود استفاده می‌کنند، نوعی نوار چسب دو طرفه طراحی کرده‌اند که می‌تواند به ‌سرعت بافت‌ها را به هم بچسباند. پژوهشگران در آزمایش‌هایی که روی بافت‌های مختلف موش و خوک انجام دادند، نشان دادند این نوار چسب می‌تواند بافت‌هایی نظیر ریه‌ یا روده‌ را طی چند ثانیه به‌ طور محکم به هم بچسباند.

آن‌ها امیدوار هستند این نوار چسب درنهایت بتواند به‌جای بخیه‌های جراحی مورد استفاده قرار گیرد؛ بخیه‌های جراحی در همه‌ بافت‌ها به‌خوبی عمل نمی‌کند و در برخی بیماران موجب بروز عوارض می‌شود. سالانه بیش از ۲۳۰ میلیون جراحی بزرگ در جهان انجام می‌شود و بسیاری از آن‌ها برای بستن زخم‌ها به بخیه نیاز دارند که می‌تواند موجب ایجاد فشار روی بافت‌ها، عفونت، درد و زخم شود.

ژوآنهه ژائو، استاد مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و محیط زیست مؤسسه‌ فناوری ماساچوست و نویسنده‌ ارشد این مطالعه می‌گوید: "ما درحال ارائه‌ رویکرد کاملاً متفاوتی برای چسباندن بافت‌ها هستیم."پژوهشگران نشان دادند که نوار چسب دوطرفه‌ جدید می‌تواند برای اتصال دستگاه‌های پزشکی قابل کاشت در بافت‌ها ازجمله قلب نیز مورد استفاده قرار گیرد.

پژوهشگران برای جذب آب، از پلی‌آکریلیک‌اسید استفاده کردند؛ ماده‌ای بسیار جاذب که در پوشک استفاده می‌شود. به‌ محض اینکه چسب در محل قرار می‌گیرد، آب را جذب کرده و اجازه می‌دهد تا پلی‌آکریلیک‌اسید، پیوندهای هیدروژنی ضعیفی را با هر دو بافت ایجاد کند.

این پیوندهای هیدروژنی و دیگر تعاملات ضعیف به طور موقت نوار و بافت‌ها را در محل خود حفظ می‌کند. از طرف دیگر، پژوهشگران گروه‌های شیمیایی به نام استرهای NHS را در پلی‌آکریلیک اسید تعبیه کردند که پیوندهای بسیار قوی‌تری به نام پیوندهای کووالانسی را با پروتئین‌های موجود در بافت ایجاد می‌کند؛ این کار حدود پنج ثانیه زمان نیاز دارد.

محققان برای اینکه این چسب را به‌اندازه‌ای محکم کنند که بتواند در بدن دوام بیاورد، ژلاتین یا کیتوسان (پلی‌ساکارید سختی که در پوسته‌ حشرات یافت می‌شود) را به آن اضافه کردند. این پلیمرها به چسب این امکان را می‌دهند که برای مدت زمان طولانی، شکل خود را حفظ کند.

به گفته هیون وو یوک، یکی از پژوهشگران مطالعه، این نوع چسب می‌تواند تأثیر مهمی روی توانایی جراحان برای بستن شکاف‌ها و ترمیم زخم‌ها داشته باشد. محققان مح برای بررسی کاربردهای احتمالی نوار چسب دو طرفه‌ جدید، آن را در انواع مختلفی از بافت خوک شامل پوست، روده‌ کوچک، معده و کبد امتحان کردند.

عملکرد این نوار در بستن جراحت وارده به مجرای گوارشی نیز خوب است؛ این امر می‌تواند در پیشگیری از نشتی‌هایی که گاهی پس از جراحی رخ می‌دهد، بسیار مفید باشد. این نشتی‌ها می‌توانند موجب عفونت خون و دیگر عوارض مرگ‌بار شود.

منبع: زومیت

کد خبر 395821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.