اصفهان ۴۰۰۰ واحد مسکونی موقوفه دارد

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: اصفهان چهار هزار واحد مسکونی داریم که در بسترهای وقفی قرار دارند و در این مجموعه با بهای اندکی عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام محمد حسین بلک پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت دهه وقف و تجلیل از خبرنگاران به مناسبت پوشش خبری چهل و دومین دوره مسابقات ملی قرآن کریم برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول اظهار کرد: اظهار نظرات همه مسئولان در حوزه مسابقات ملی قرآن کریم مبنی بر فعالیت بسیار خوب رسانه‌ها در این مسابقات بود.

وی افزود: بر اساس نظریات جامعه شناسان ارکان شخصیت هر انسان در چند بعد تعریف می‌شود که محیط زندگی، الگوهای تربیتی افراد و وراثت از این ارکان هستند، اما اخیرا رسانه‌ها نیز به عنوان یکی از ارکان شکل گیری رفتار انسان‌ها وارد میدان شده و تاثیر بسزایی نیز دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه شاهد تاثیرگذاری رسانه هستیم که به خوبی نقش مربی و استاد را در این زمینه ایفا می کند، افزود: رسانه‌ها عملا می‌توانند از یک ملت تفکر یک مجموعه ارزشی دفاع کنند.

وی ادامه داد:توسعه معروفات، اطلاع رسانی به موقع، تقویت بخش‌های ارزشی جامعه همگی ارزش‌های رسانه و تاثیرگذاری آن در جامعه را نشان می‌دهد.

بلک با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) همنشینی با قرآن بر نقاط روشن اضافه و از نقاط تاریک درونی کاسته می شود، تاکید کرد:کارکردهای وقف بسیار گسترده است و در زندگی بشری می تواند بسیار تاثیر گذار باشد

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب  سند گام دوم انقلاب را به عنوان یک سیاست گذاری مشرف بر همه اسناد مطرح کردند و جامعه باید به این سمت و سو حرکت کند، تاکید کرد: ارکانی را رهبر مطرح کردند که وقف در همه آنها می تواند کارکرد داشته باشد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تاکید کرد: علم و پژوهش از جمله این راهبردهای مهم است و وقف ظرفیت‌های مهمی در این راستا دارد، پژوهشی که پایه جهش‌های اجتماعی سیاسی و فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه معنویت و اخلاق رکن دیگری در این سند است، تاکید کرد:  اقتصاد، عزت ملی سبک زندگی اسلامی برپایی عدالت و .. دیگر موارد مطرح در ای بیانیه است که وقف در آن تاثیر گذار است و مطالبه مهمی است که رسانه ها باید آن را از مجموعه اوقاف در کشور بخواهند.

بلک با تاکید بر اینکه مجموعه اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در زمینه مضووعات اقتصادی توجه ویژه ای دارد چراکه بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی را در پیش روی ما قرار داده است، گفت: ما به اندازه توان خود در بخش اقتصادی وارد عمل شده ایم.

۱۰ هزار هکتار زمین کشاوری اصفهان موقوفه است

وی با عنوان این مطلب که ۴۵ هزار رقبه در استان اصفهان داریم که در بخش‌های مختلف اقتصادی بهداشت درمان فرهنگی و سیاسی دارای کارکرد هستند، گفت: این رقبات در چند حوزه تعریف می شود  از جمله اینکه  تا ۱۰ هزار هکتار زمین داریم که در راه نیت خدایی وقف شده است و بیشتر آنها بستری برای توسعه کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی وقف شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان  عنوان کرد: بر اساس شاخص های موجود هر هکتار چهار تا پنح اشتغال ایجاد می شکند بدین ترتیب ۴۰ تا ۵۰ هزار شاغل مستقیم می تواند این زمین ها ایجاد کند و در زمینه های جانبی نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: از دیگر عرصه هایی که در زمینه آسیب‌های اجتماعی با آن روبرو هستیم معضل مسکن است به نوعی که سال به سال به برخی افراد  به شکل جهشی از برنامه ریزی برای خرید مسکن باز می مانند.

بلک با بیان اینکه  اصفهان چهار هزار واحد مسکونی داریم که در بسترهای وقفی قرار دارند و در این مجموعه با بهای اندکی عرضه می‌شود، گفت: به طور مثال مواردی داریم که اجازه بهای سالیانه یک مسکن ۱۵ عزار تومان بوده است که پرداخت نیز نشده است و برای این مقدار ما باید تنظیم دادخواست نیز داشته باشیم.

وی باتاکید بر این مطلب که دستگاه‌های تخصصی باید امکانات خود را در کنار امکانات ما قرار دهند تا برون داد آن را مشاهده کنیم، گفت: در بخش بهداشت و درمان ۴۹ مرکز داریم که در قالب مرکز بهداشت درمانگاه بهداری و غیره مورد استفاده قرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان  ابراز داشت: در حال حاضر استان اصفهان حدود ۷۰۰ مرکز آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی و حوزوی متعلق به امکانات وقفی استان است که نشان از میزان مشارکت فرهنگی اداره اوقاف دارد.

۲۰۰۰ موقوفه بدون سند داریم

وی با اشاه به اینکه در بخش تجاری حدود پنج هزار واحد تجاری متعلق به این مجموعه است، تاکید کرد: درآمدهای این موارد وقفی باید در جای خود و مطابق نیت واقفان هزیه شود که ۸۰۰ مورد را شکل می دهد.

بلک با بیان اینکه حدود دو هزار فقره موقوفات فاقد سند داریم که برای سند دار کردن نیازمند دو میلیارد ریال اعتبار است اما منبعی برای این حفاظت در اختیار نداریم ، گفت: در بخش صنعت توریسم ۱۶ مرکز ساخته شده و یا در حال اجراست که ماهیت میزبانی از جهانگردان یا بومگردی دارد.

کد خبر 395774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.