ساخت سالانه ۵۰۰۰ مسکن قابل استطاعت در کلانشهر تهران

اخبار اقتصادی بسیاری هفته گذشته در کلانشهرهای کشور رویداد که از میان آن‌ها "افتتاح پیش فروش قبر در اپلیکیشن آرامستان شهرداری اصفهان" و اعلام "جمعیت ۴۰ درصدی خانوارهای تهرانی زیر خط فقر مسکن" بیش از دیگر اخبار توجه را به خود جلب می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه برنامه شهرداری تهران پیشنهاد ساخت سالانه پنج هزار مسکن در قالب مسکن قابل استطاعت است، گفت: "۴۰ درصد خانوارها در شهر تهران زیر خط فقر مسکن و ۲۰ درصد حاشیه‌نشین هستند.

کاوه حاج علی اکبری با بیان اینکه مسکن یک کالای اساسی و عمومی است، افزود: تحولات تاریخی کشور به‌ویژه بعد از انقلاب صنعتی، جنگ جهانی دوم و رشد شهرنشینی نیاز به مسکن را دو چندان کرده است.در حال حاضر میانگین فروش مسکن ۱۱۰ درصد افزایش داشته است اما ۴۰ درصد خانوارها در شهر تهران زیر خط فقر مسکن و ۲۰ درصد حاشیه‌نشین هستند که جمعیت این گروه در حال افزایش است و پیش بینی شده که سالانه ۱۰ درصد به این میزان اضافه می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به آمارهای دیگری هم اشاره کرد که نشان می‌داد ۱۵ درصد جمعیت شهر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و به گفته وی ویژگی بارز این بخش، بدمسکنی است.

حاج علی‌اکبری با اعلام اینکه ۳ میلیون واحد مسکونی در تهران بلااستفاده و خالی هستند، اظهار کرد: چشم‌اندازها نشان می‌دهد سیاست‌گذاری در مسکن در تهران نیازمند تغییر اساسی است تا با مداخله بخش عمومی نیاز مسکن برای دهک‌های پایین رفع شود. بر اساس مطالعات سازمان نوسازی، بین پنج تا شش هزار واحد مسکونی برای اقشار کم استطاعت نیاز داریم و پیش بینی ما ساخت پنج هزار واحد مسکونی است. مناطق فاقد کاربری خاص هم در پهنه جنوبی تهران شناسایی شده است که اراضی بالای یک هکتار هستند. در این بخش ۴۵ درصد زمین برای تامین خدمات به شهرداری داده می‌شود. ۵۵ درصد هم برای ساخت مسکن است که می‌توان بخشی از این ۵۵ درصد را به مسکن قابل استطاعت اختصاص داد."

دیگر اخبار مهم اقتصاد شهری به شرح زیر هستند:

** "پیش فروش قبر" در اپلیکیشن آرامستان به‌زودی افتتاح می‌شود

کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت: قسمت‌های نرم افزاری و سخت افزاری پیش فروش حفره (قبر) در اپلیکیشن سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان قرار گرفته و به‌زودی شاهد افتتاح این بخش از نرم افزار اندروید سازمان خواهیم بود.

** شورای‌عالی شهرسازی ایران طرح توسعه و عمران زاهدان را ابلاغ کرد

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: طرح توسعه و عمران شهر زاهدان تا افق ۱۴۱۰ از سوی شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ شد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عطاء اله اکبری اظهار کرد: بر اساس طرح توسعه و عمران شهر زاهدان، وسعت این شهر از ۷۳۷۱،۸ هکتار به ۷۴۹۱،۷ هکتار در سال ۱۴۱۰ افزایش خواهد یافت و جمعیت در قالب این برنامه تا سال ۱۴۱۰ برای شهر زاهدان با توجه به محدودیت منابع آبی و لزوم تأمین آن ۷۸۵ هزار و ۱۰۰ نفر پیش‌بینی شده است.

** امضای تفاهم نامه سرمایه‌گذاری به مبلغ شش هزار میلیارد تومان در کلانشهر تبریز

رضا جمالی، مدیر سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری تبریز، گفت: برای اجرای پروژه های مهم و بزرگ شهر توانستیم شش هزار میلیارد تومان و برای پروژه های خرد حدود دو هزار میلیارد تومان با سرمایه گذاران مختلف تفاهم نامه امضا کنیم.

** منابع جدید درآمدی برای شهرداری تهران شناسایی می‌شود

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با بیان اینکه مسئله مهم امروز شهرداری تهران تلاش برای افزایش درآمدهاست، تأکید کرد که شهرداری تهران سازمان قدرتمند و ثروتمندی است و بحث اقتصاد شهری باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا با مولد کردن سرمایه‌های راکد و کسب درآمدهای جدید، افزایش بودجه هزینه‌های عمرانی تحقق یابد.

** کپی برداری از ایده های داخلی آفت کسب و کارهای دانش بنیان است

دبیر کمیته شهرهای هوشمند مجمع شهرداران آسیایی گفت: می توانیم از تحریم ها به عنوان فرصت استفاده کنیم؛ البته کپی برداری از نمونه های داخلی در ایده های استارتاپی یک آفت برای کسب و کار های دانش بنیان است.

مهدی بینا با اشاره به رتبه ۳۹ ایران در تجارت جهانی، اظهار کرد: امروز دیگر ارزشمند ترین منبع تجاری دنیا، نفت و گاز نیست بلکه دیتا یا اطلاعات به بهترین منبع درآمدی جهان در اقتصاد امروز تبدیل شده است. اقتصاد داده محور در اکوسیستم های مالی از کسب و کار های داده محور حمایت می‌کند و همه این عوامل معیارهای اصلی نظام اقتصادی هوشمند است.

** کاهش قیمت مسکن در ۱۱ منطقه شهر تهران نسبت به شهریورماه

گزارش جدید دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از جزئیات بازار مسکن مهرماه حاکی از کاهش قیمت خانه در ۱۱ منطقه شهر تهران نسبت به شهریور ماه امسال دارد.

** دانش بنیان ها، برطرف سازی مشکلات جدی شهروندان را در اولویت قرار دهند

دبیر کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان صنفی رایانه ای کشور گفت: کسب و کارهای دانش بنیان به دنبال برطرف سازی نیازهای جدی از مردم و شهروندان باشند

** شهر هوشمند محدود به واژگان نشود

معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شهر هوشمند⁩ نیازمند نگاه فرابخشی است، گفت: نباید شهر هوشمند محدود به واژگان شود.

کد خبر 395663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.