جراحی تعویض مفصل زانو چگونه انجام می‌شود؟

در جراحی تعویض مفصل زانو که با عنوان "آرتروپلاستی" شناخته می‌شود اعضای مصنوعی جایگزین بخش‌های آسیب‌ دیده زانو می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تعویض مفصل زانو (Arthroplasty) یکی از شایع‌ترین جراحی‌های استخوان است؛ بیش از ۹۰ درصد افرادی که تاکنون از مفصل مصنوعی زانو استفاده کرده‌اند، شاهد بهبود چشمگیری در درد و توانایی حرکت خود بودند، اما انجام عمل جراحی، تصمیمی است که معمولا بیمار و جراح ارتوپد با هم اتخاذ می‌کنند.

تصمیم به جراحی

افراد ممکن است به چند دلیل شامل احساس درد و کوفتگی شدید، ایجاد مشکل در پیاده‌روی، بالا رفتن از پله‌ها یا بلند شدن از صندلی، ایجاد درد آزاردهنده‌ در زانو که هنگام استراحت احتمالاً مانع از خواب راحت می‌شود، ورم زانو، خمیدگی زانو و ناکارآمد شدن فیزیوتراپی اقدام به انجام عمل جراحی زانو کنند.

آماده شدن برای جراحی

قبل از شروع عمل، جراح تاریخچه پزشکی بیمار را در نظر گرفته و با کمک اشعه X و آزمایش خون معاینه جسمی انجام می‌دهد. پزشک برای تشخیص نوع آسیب وارد شده به زانو، میزان استحکام تکیه‌گاه عضلات اطراف زانو و سنجش توانایی افراد در حرکت‌ دادن مفصل، از پرتوهای ایکس استفاده می‌کند. همچنین پزشک باید مانند همه جراحی‌ها، قبل از عمل در مورد مصرف داروهایی مانند رقیق‌کننده‌های خون، آسپیرین و همچنین هرگونه سابقه عفونت، خونریزی یا لخته‌شدن خون مطلع شود؛ همچنین معده بیماران باید برای مدت هشت ساعت قبل از عمل خالی باشد. 

چگونگی عمل جراحی

در صورت سلامت افراد، این جراحی به شکل سرپایی و بدون بستری‌ شدن در بیمارستان انجام می‌شود. قبل از عمل جراحی، پرستاران برای تزریق مایعات و داروها، لوله داخل وریدی (IV) یا "آنژیوکت" را در رگ بازو یا دست بیمار وارد می‌کنند. آن‌ها همچنین موهای قسمت‌هایی از پوست را که پزشک قصد برش‌ دادن آن‌ها را دارد می‌تراشند. این عمل ممکن است با بیهوشی عمومی یا بیهوشی نخاعی (بی‌حسی ناحیه‌ای در پایین کمر) انجام شود، اما در بیشتر موارد بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

مدت زمان جراحی ممکن است بین یک تا دو ساعت طول بکشد، به گونه‌ای که پزشک در قسمت جلوی زانوی بیمار برش هشت تا ۱۰ اینچی ایجاد می‌کند، سپس قسمت آسیب‌دیده مفصل، سطوح استخوان ران و درشت‌نی (نزدیک به مفصل) را بیرون می‌آورد. پس از انجام این کار جراح، زانوی مصنوعی را به جای آن قرار می‌دهد. در یک جراحی حداقل تهاجمی که در آن برش محل جراحی و زمان بستری‌شدن کاهش یافته است، جراح برش کوتاهتری در حدود چهار تا شش اینچ روی زانوی بیمار ایجاد می‌کند؛ این امر، آسیب کمتری به عضله و تاندون فرد وارد می‌کند. 

روند بهبود بعد از جراحی

انتظار می‌رود بیماران یک روز پس از عمل جراحی روی پاهای خود بایستند. در ابتدا ممکن است انجام این کار دشوار باشد و آن‌ها  مدتی پس از عمل، برای بلند شدن به عصا، واکر یا چوب‌دستی نیاز داشته باشند. معمولاً طی یک ماه بعد از عمل، انعطاف‌پذیری بیماران بهتر شده و درد بسیار کمتری احساس می‌کنند. در این مدت ورزش زانو برای کاهش ورم و تقویت عضلات توصیه می‌شود. همچنین در انجام بعضی تمرینات برای تقویت زانوی ترمیم‌شده، می‌توان از یک متخصص فیزیوتراپی کمک گرفت. مدت زمان نیاز به درمان جسمی، به سلامتی افراد و میزان انگیزه آن‌ها برای بهبود بستگی دارد.

کد خبر 395387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.