امام چه زمانی گفتند، «ما اشتباه کردیم آزادی دادیم»؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

ترکیب یکدست دولت و مجلس موجب بروز فساد است

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت و نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین ولایی، با اشاره به اینکه ترکیب مجلس نباید یکدست باشد،‌ گفت: مجلس یکدست هیچ‌گاه خوب نیست. من در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد مصاحبه کردم و گفتم آقای احمدی‌نژاد، ۱۳ میلیون نفری را که به شما رأی ندادند ببینید. بلافاصله در دولت آقای روحانی به ایشان گفتم ۱۶ میلیون نفری را که به شما رأی ندادند ببینید. در تمام دنیا بخشی از کرسی دولت را به مخالفان اختصاص می‌دهند.

 او تاکید کرد: ترکیب یکدست در دولت، مجلس و... موجب بروز فساد می‌شود. من خوشحال می‌شوم که در مجلس چند پایداری‌چی و چند اصلاح‌طلب حضور داشته باشند و باید به این شکل باشد. باید همیشه جناحی دغدغه داشته باشد که از سوی جناح دیگر رصد می‌شود. بنابراین اشتباه است که ما به فکر یکدست شدن مجلس باشیم. این نماینده مجلس ادامه داد: اصولگرایان خواب دیده‌اند که مجلس یازدهم یکدست اصولگرا می‌شود و آنها می‌برند، اما این خواب تعبیر نمی‌شود. اصولگرایان خوشحال‌اند که خوب توانسته‌اند در افکار عمومی مشکلات را بزرگ جلوه دهند. البته مشکلات بزرگ بود اما آنها سعی کردند مشکلات را بزرگ‌تر از واقعیت نشان دهند.

او همچنین به شرایط مجلس ایده‌آل اشاره کرد: مجلس دهم فنی و حرفه‌ای نیست. ما مجبوریم در مجلس باشیم چون یک عده به ما دل‌ بسته‌اند و حق نداریم رفاه‌طلب و آسایش‌طلب باشیم و کنار برویم، اما آرزو دارم یک مجلس قوی و حرفه‌ای تشکیل شود. مجلسی که نه کینه‌توزانه با دولت‌ها و نه پوپولیست با ملت‌ها رفتار کند، بلکه مجلسی باشد که دلش برای کشور بسوزد و حرفه‌ای و فنی باشد.

اعلام مخالفت دولت با طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

حسینعلی امیری در ارتباط با اعلام مخالفت دولت با طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها طی گفت‌وگویی با صدا و سیما در زنجان اظهار کرد: نمایندگان محترم طرحی تهیه کرده بودند که روزهای پنجشنبه در سراسر کشور تعطیل شود. این طرح در دولت مطرح شد و به گمانم یک نفر بیشتر از اعضای دولت، موافق آن نبود. وی ادامه داد: این طرح آثار مالی منفی بسیار زیادی بر کشور دارد و منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی می شود.

بار مالی این طرح بسیار بالا بود. از سوی دیگر متاسفانه تعداد روزهای تعطیلی در کشورمان خیلی زیاد است، این طرح به صلاح کشور نیست. امیری گفت: دولت با احترام به نظر نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی با این طرح اعلام مخالفت کرد.

واکنش چمران به گمانه‌زنی‌ها درباره سرلیست اصولگرایان در انتخابات ۹۸

مهدی چمران عضو شورای ائتلاف جریان‌های انقلابی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت شورای ائتلاف جریان‌های انقلابی، گفت: روندی که شورای ائتلاف جریان‌های انقلابی دنبال کرده، بسیار خوب بوده و انتظار می‌رود در آینده از انسجام بیشتری برخوردار باشد. وی درباره اینکه گفته می‌شود انتخاب سخنگو شورای ائتلاف دیر شده است؟، گفت: اکثر اعضای شورای ائتلاف معتقدند زمان انتخاب و معرفی سخنگو نیست و باید همه سازوکارها نهایی و سپس سخنگو به مردم معرفی شود. تلاش داریم فردی جوان یا نیمه جوان را به عنوان سخنگوی شورا انتخاب و به مردم معرفی کنیم.

چمران در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود بخشی از لیست تهران شورای ائتلاف نهایی شده است، گفت: اصلاً اینطور نیست. ممکن است برخی درباره برخی گزینه‌های مطرح گمانه‌زنی‌های داشته باشند اما فعلاً درباره لیست سی‌نفره تهران تصمیم‌گیری نکرده‌ایم چون سازوکاری مشخصی را برای انتخاب گزینه‌ها در نظر داریم. عضو شورای ائتلاف جریان‌های انقلابی با بیان اینکه، این شورا درباره حوزه انتخابیه شهرستان‌ها برنامه‌ریزی کرده است، گفت: برای لیست سی‌نفره تهران، قاعدتاً ما باید سه تا ۵ برابر لیست که ۳۰ نفر هستند، گزینه داشته باشیم یعنی بین ۹۰ تا ۱۵۰ گزینه که در نهایت از این تعداد به سی نفر برسیم. ما برای لیست تهران یا لیست شهرستان‌ها از اصول مشخصی تبعیت کرده و خواهیم کرد؛ ما در نظر داریم گزینه‌های به مردم معرفی کنیم که علاوه بر تعهد و کارآمدی از شانس بالایی برای رای‌آوری برخوردار باشند و بتوانند مورد توجه مردم قرار بگیرند.

 چمران درباره سر لیستی قالیباف در لیست نهایی شورای ائتلاف گفت: تاکنون هیچ بحثی درباره سرلیستی نشده است و هر اتقاقی ممکن است درباره سرلیست درست یا غلط باشد اما تاکنون هیچ بحثی نشده است. برخی رسانه‌ها درباره سرلیست شورای ائتلاف نظرات و گمانه‌زنی‌های خود را مطرح می‌کنند و هر روز اسم یکی از اصولگرایان شاخص را مطرح می‌کنند در حالی که ما تاکنون هیچ صحبتی با هیچ‌فردی نکرده‌ایم.

جزئیات راه اندازی سامانه ثبت اموال نمایندگان در مجلس

احمدامیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از راه‌اندازی سامانه ثبت اموال مسئولان در قوه مقننه خبر داد و گفت: شعبه‌ای از این سامانه در مجلس برای اعلام اموال نمایندگان مستقر شد و امروز نمایندگان قوه‌قضائیه مراحل نهایی راه‌اندازی این سامانه را انجام دادند. وی ادامه داد: فردا با بازگشت نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه خود، وکلای ملت می‌توانند اموال خود را در این سامانه ثبت کنند، البته امروز خبر راه‌اندازی این سامانه را از طریق پیامک به نمایندگان اعلام خواهیم کرد.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه تاکنون نماینده‌ای در این سامانه ثبت‌نام انجام نداده است، گفت: طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام اطلاعات این سامانه محرمانه خواهد بود و تنها رئیس قوه‌قضائیه به این اطلاعات دسترسی خواهد داشت.

امام چه زمانی گفتند، «ما اشتباه کردیم آزادی دادیم»؟

محمد منصورنژاد در نشستی با عنوان «آراء امام خمینی در مورد صلح» در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی گفت: در سطح جهانی بحث صلح مظلوم و در حاشیه مانده است. از سال ۱۹۷۴ متفکرانی در مورد این موضوع کار می کنند؛ یعنی در چند دهه اخیر ادبیاتی راجع به صلح تولید می شود. به نظر می رسد که طبیعی است کسی دنبال صلح نباشد. به همین دلیل بحث صلح در اندیشه امام هم مغفول است. اسلامی که امام به عنوان اسلام ناب معرفی می کرد، اگر اسلام رحمانی باشد، چرا آن را معرفی نکنیم؟ این جزو اولویت های ما است. چون الآن جامعه تشنه این مسائل است و در این زمینه شبهه دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات صلح ایران با اشاره به تعاریف یونسکو از صلح، گفت: اگر کسی از تفاهم، شکیبایی و وحدت حرف زد، در حال سخن گفتن از صلح است؛ صلح یک حدّ کمینه و یک حدّ بیشینه دارد. حد کمینه صلح این است که جنگ و خشونت نباشد، اما حد بیشینه آن جای گسترش دارد و می شود روی آن کار کرد و دل ها را به هم نزدیک کرد. به عبارت دیگر صلح یک مفهوم نسبی است و در نسبت با زمان، مکان، اشخاص و موقعیت صلح معنا می شود. عضو هیأت مدیره انجمن مطالعات صلح ایران با بیان اینکه عادت های غلط در ما نهادینه شده است، گفت: اخلاق امام در خانواده را برای جامعه بیان کنیم؛ این مسئله امروز جامعه ما است. خانواده در سطح جهانی فروپاشیده و کشور ما هم متأثر از آن است. خانواده نهاد مقدس و مهمی است. شیوه امام در برخورد با همسر و خانواده را ببینید. شیوه و مشی امام صلح است.

وی در خصوص مشی سیاسی امام نیز اظهار داشت: دیگران به مبارزه مسلحانه اعتقاد داشتند و هرچه با امام مشورت کردند ایشان موافقت نفرمودند. یعنی امام مبارزه مسلحانه در نهضت را نپذیرفتند و تأیید نمی کردند. اما به نظر من بیشتر باید روی چرایی این اتفاق فکر کنیم. چرا انقلاب ما با انقلاب فرانسه و روسیه فرق داشت؟ به نظر من نقش نواندیشان دینی در برپایی انقلاب را دست کم نگیرید. نقش امام و شاگردانش را در کنترل انقلاب دست کم نگیرید. امام، آیت الله بهشتی، آیت الله مطهری و دیگران آدم هایی بودند که جنسشان جنس پرخاشگری و خشونت نبوده است. 

منصورنژاد ادامه داد: برخی افراد یک جمله امام را در می آورند که مثلا «ما اشتباه کردیم آزادی دادیم». نمی گویند چه زمانی امام این جمله را گفته است؛ زمانی که ضد انقلاب دارد سنندج و غروه را می گیرد. حفظ انسجام و تمامیت ارضی وظیفه همه افراد است. آنجا امام این جمله را گفته است. ممکن است یک نفر بگوید امام بیشتر از صلح در مورد جنگ حرف زده است. معلوم است که زمان جنگ از جنگ حرف می زنند. اما در آن فضا هم ادبیات صلح آمیز امام کم نیست.

وی تصری کرد: وقتی آقای خاتمی گفت ما با دولت آمریکا حرف نمی زنیم و با ملت آن حرف می زنیم، همه فکر کردند حرف جدیدی زده است. این حرف امام بود. ایشان در دیدار با ریچارد کاتم فرمودند «کارتر می‌ رود؛ اما میزان، ملت امریکاست. ما می‌ خواهیم تمام بشر، زندگی در صلح کند و ما با ملت حسن ظن داشته باشیم. کارهای کارتر ملت ما را به بدبینی به ملت امریکا می ‌کشد. شما باید چاره ‌ای بیندیشید؛ تنبهی به دولت بدهید.»(صحیفه امام، جلد ۵، صفحه ۲۸۸) ایشان جای دیگر می فرمایند «جمهوری اسلامی که بر مبانی فقه و احکام اسلامی استوار است چیزی نیست جز بشر دوستی و به نفع صلح و آرامش همه بشریت است».(صحیفه امام، جلد ۵، صفحه ۵۳۷)

کد خبر 395353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.