چرا پاتوق‌های شهری مورد استقبال شهروندان قرار نمی‌گیرد؟

رئیس انجمن صنفی معماری استان اصفهان گفت: کلانشهرهای ایران در مقایسه با دیگر کشورها با کمبود پاتوق‌های شهری رو به رو است درحالی که وجود فضای مناسب محلی و شهری، باعث ایجاد حس تعلق و آرامش بیشتر شهروند به محله یا شهر خود می‌شود.

آتوسا افغان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سالیان اخیر با گسترش آپارتمان نشینی و محدود شدن فضای خانه‌ها و  حذف حیاط منازل، ضرورت وجود فضاهای شهری برای همه سنین از کودکان تا سالمندان، بیش از پیش احساس شد بنابراین طراحی پاتوق شهری در کلانشهرها اهمیت ویژه‌ای یافت.

وی با بیان اینکه نبود فضاهای مناسب برای تعامل و اوقات فراغت شهروندان همچنین تحمل کالبد سخت و خرد فضاهای مسکونی، موجب خشم و بی‌حوصلگی در رفتار شهروند می‌شود، افزود: کلانشهری مثل اصفهان تنها دو فضای خوب شهری شامل میدان جلفا و میدان نقش جهان دارد که باتوجه به شرایط امروز شهر این تعداد فضا کافی نیست.

یک کارشناس شهرسازی و معماری با بیان اینکه فضاهای شهری تعریف خاصی دارد، گفت: پاتوق‌های شهری مکانی است که کاملا رایگان و بدون محدودیت ساعت در اختیار شهروندان قرار گیرد و افراد هر زمانی که احساس نیاز کنند بتوانند از فضای آن بهره ببرند و با دیگر افراد جامعه تعامل داشته باشد.

وی تصریح کرد: کشور ایران با این موضوع بیگانه نیست به طوری که بخش اعظم فعالیت‌های اجتماعی مردم در گذشته در این فضاها بوده است مثلا سکوهای موجود در  پشت در منازل، صبح‌ها محل تجمع بانوان و هنگام غروب به عنوان پاتوق مردان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

افغان با اشاره به ویژگی‌های پاتوق شهری اظهار کرد: امنیت معنوی پاتوق شهری باید برقرار باشد تا با تحقق این مهم ساختار و تعلق شهری ایجاد شود.

وی اضافه کرد: از دیگر ویژگی‌های فضای شهری، وجود بناهای فاخر فرهنگی و مورد اعتماد است که هم از نظر زیبایی و ساختار کالبدی و هم از لحاظ تعامل اجتماعی به شهروند اطمینان خاطر و آرامش می‌دهد، نمونه بارز آن وجود دو مسجد در میدان نقش جهان و دو کلیسا در میدان جلفا است.

رئیس انجمن صنفی معماری استان اصفهان گفت: پاتوق‌های شهری که امروز در محله‌های شهرهای جدید طراحی شده‌اند عموما مورد استقبال قرار نمی‌گیرند چراکه اصولی ساخته نشده است و فضا به جای داشتن حس همگرایی، حس واگرایی به شهروند می‌دهد. 

وی خاطرنشان کرد: امروزه مراکز خرید تا حدی جای فضاهای شهری را پر می‌کند، اما چون ساعات محدودی باز است و همچنین به دلیل محدودیت ارتباط با محیط و اقلیم شهر، پاتوق شهری محسوب نمی‌شوند.

کد خبر 395323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.