"وال مارت" چگونه تاسیس شد؟

فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده فروشی وال مارت (Walmart) که دارای بزرگترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان است با تلاش‌های سام والتون تاسیس و به سرعت به یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین برندهای جهان تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ادامه خلاصه فصول کتاب "حلقه‌های طلایی برندهای موفق جهان" می خوانیم که "سام والتون"پسر "تامس گیبسون" و "نانسی لی والتون" در مارس ۱۹۱۸ در شهرکوچک "کینگ فیشر" در اوکلاهاما به دنیا آمد. هنگام تولد او، پدرش یکمزرعه دار بود اما پنج سال بعد به شغل قبلی خود، (ارزیاب وام مزارع) مشغول شد.کودکی والتون در شرایطی سپری می‌شد که خانواده او برای دست و پنجه نرم کردن باسختی‌های رکود، در "میسوری" از مکانی به مکان دیگر جابه‌جا می‌شدند. در این زمان وظیفه والتون دوشیدن شیر گاو، شیشه کردن مازاد شیر مصرفی خانواده، تحویل آن به همسایه‌ها و جمع آوری عواید آن بود. به علاوه او، در یک مسیر مشخص روزنامه پخش می‌کرد، در دبیرستان دانش‌آموز ممتاز و رئیس شورای دانش آموزی بود؛ به همین دلیل به او لقب همه فن حریف داده شد. والتون پس از ورود به دانشگاه نیز برای کمک خرج هزینه تحصیلی اش شغل‌های گوناگونی برگزید که از آن جمله می‌توان فعالیت به عنوان گارسون رستوران، نجات غریق در استخر محل، پخش روزنامه و کار در یک مغازه خرده فروشی اشاره کرد.

پس از جنگ جهانی دوم، والتون با حدود ۲۵ هزار دلار سرمایه اولیه که ۲۰ هزار دلار آن قرض گرفته شده بود اقدام به تاسیس یک خرازی فروشی کرد و به دلیل بی‌تجربگی بهای گزافی در ابتدای کار پرداخت. او موافقت کرد ۲۵ هزار دلار به عنوان رهن و پنج درصد از فروش را نیز به عنوان اجاره فروشگاهش پرداخت کند؛ بعدها او متوجه شد که این بالاترین اجاره‌ای بود که کسی در این کسب و کار شنیده بود. با این وجود والتون به اجرای استراتژی کاهش قیمت اصرار داشت و تمام تلاش خود را به کار می‌بست تا کالاهای خود را با کمترین قیمت ممکن به مشتریانش بفروشد. همچنین مجموعه وسیع و متنوع از محصولات، کیفیت بالا، ساعات کار طولانی و خدمت‌رسانی بی ‌دریغ همراه با لبخند صمیمی از دیگر امکاناتی بود که او برای مشتریانش فراهم می‌کرد.

والتون همچنین مذاکره کننده قابلی بود و به دلیل حجم بالای خرید توانست با حذف واسطه‌هایی همچون نمایندگی‌ها و عمده فروشی‌ها به‌طور مستقیم با کمپانی‌های تولیدکننده معامله کند و به این صورت قیمت تمام شده برای مشتری را تا حد ممکن کاهش دهد. در نتیجه تصیم‌ها و فعالیت‌هایش میزان درآمد ناشی از فروش او در کمتر از پنج سال به ۲۵۰ هزار دلار رسید. با اینکه فروشگاه وال مارت به عبارتی جا افتاده بود اما در ژانویه ۱۹۵۱ با سررسید موعد پایان قرارداد اجاره و اینکه دریافت هیچ مکانیزمی برای تمدید مدت اجاره در قرارداد پیش‌بینی نشده بود، صاحب اصلی فروشگاه توانست به راحتی او را از آنجا بیرون کند؛ والتون بعدها از این اتفاق به‌عنوان نقطه تاریک زندگی خود یاد کرد.

او پس از این اتفاق شهر "نیوپورت"را ترک کرد و تا زمان تاسیس هجدهمین فروشگاه " وال مارت" به آن‌جا بازنگشت. والتون به خوبی از پس اداره فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرازی بر می‌آمد اما او اهداف بزرگ‌تری در سر داشت. در جولای ۱۹۶۲ اولین وال مارت حقیقی که بعدها "وال مارت دیسکانت سیتی" نام گرفت، در ایالت کانزاس افتتاح شد. علاقه بسیار زیاد او به مسائل فروش و برنامه ریزی مدام برای پیشرفت باعث شد یکسال پس از افتتاح فروشگاه خود در ۱۹۶۲ فروشگاه دیگری در هاریسون افتتاح کند. به علاوه هیچ روز تعطیلی نبود که او سری به فروشگاه‌های رقیب نزند.

موفقیت فروشگاه‌های وال مارت اگرچه شور و شعف را در والتون بر می‌انگیخت اما موفقیت او و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اش جنبه‌های منفی نیز داشت؛ در عرض چند ماه یک فروشگاه ابزارآلات با ۱۰۰ سال سابقه بسته، فروشگاه لباسی که توسط یک زوج اداره می‌شد ورشکسته و کرکره جواهر فروشی که تمام اعضای خانواده‌ها را به اسم می‌شناخت پایین کشیده شد و همه این‌ها به دلیل توانا نبودن این فروشگاه‌ها در رقابت با فروشگاه‌های وال مارت در قیمت بود؛ چیزی که برای اکثریت مشتریان اهمیت داشت.

سود فروشگاه‌های والتون به دلیل قیمت پایین‌تر و اقدامات او و همکارانش به صورت مداوم افزایش پیدا می‌کرد (در سال ۱۹۸۵ مجله فوربس والتون را به عنوان ثروتمندترین فرد در ایالات متحده آمریکا اعلام کرد) و این افزایش سبب بروز تغییرات مثبتی در فروشگاه می‌شد. به عنوان مثال او توانست سیستم ارزیابی لحظه‌ای فروش را راه‌اندازی کند که در نتیجه آن میزان دقیق محصولات مورد نیاز به تولید کنندگان اعلام می‌شد و بنابراین اقلام، بیشتر از نیاز فروشگاه به تولیدکنندگان سفارش داده نمی‌شد.همچنین مدیران فروشگاه یا قسمت‌های مختلف به‌خوبی از میزان فروش قسمت مربوط به خود مطلع بودند و در صورتی که می‌توانستند میزان فروش و به دنبال آن کسب سود را افزایش دهند، سود آن به صورت منصفانه‌ای با آن فرد تقسیم می‌شد.

بنا بر اطلاعات موجود فروشگاه‌های وال مارت (Walmart) هم‌اکنون دارای بزرگترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان است، سود خالص این شرکت معادل شش میلیارد دلار و مجموع دارایی‌های این شرکت نیز معادل ۲۱۹ میلیارد دلار است.

با وجود تمام اقدامات سام والتون و تلاش‌های بی وقفه‌اش، او سرانجام در سن ۷۴ سالگی و در پنجم آوریل سال ۱۹۹۲ بر اثر بیماری در بیمارستان علوم پزشکی آرکانزاس فوت کرد. او همانند هنری فورد که با ساخت مدل T آمریکا را تغییر داد، با تاسیس وال مارت آمریکا را دگرگون کرد به گونه‌ای که درسال ۱۹۸۹ او به عنوان یکی از صد نفری که بیشترین تاثیرگذاری را در قرن بیستم داشته‌اند از سوی مجله تایمز برگزیده شد.

درس‌های وال مارت

در داستان زندگی سام والتون و وال مارت درس‌های بسیاری را می‌توان یافت؛ به عنوان مثال او تمرکز بسیاری در کار خود داشت. او در شرح حال خود به نام" ساخت آمریکا" اینگونه می‌نویسد:« تصور می‌کنم که تک تک نقایص ام را با شوق فرآوانی که به کار داشتم و تمرکز بر کارم برطرف کردم.»

بنابراین اهداف جامع خود را تعریف کنید و پشت هر کاری که می‌کنید بایستید. تنفیض اختیار یکی دیگر از این درس‌هاست. والتون معتقد بود همکاران هرچه بیشتر بفهمند، بیشتر به کارشان اهمیت می‌دهند؛ آگاهی قدرت است.

یادگیری مداوم؛ او می‌گفت:« تا آنجا که می‌توانید اطلاعات جمع آوری کنید و ذهن‌تان را باز نگه دارید، نصایح معمول را فراموش کنید و بر خلاف جریان شنا کنید؛ هدر دادن یک فرصت خوب، اشتباه بزرگی است.»

واکنش به موقع؛ هر آنچه یاد می‌گیرید فورا به مرحله اجرا در آورید. همچنین الهام بخش باشید؛ الهام قابل لمس نیست، اما بیشترین چیزی است که مستقیما به قلب راه پیدا می‌کند.

این نابغه کسب و کار در راه رسیدن به موفقیت در کسب و کار نهایت نیرو و تلاش خود را به کار بست و همواره حفظ مزیت رقابتی و صداقت در کار را در پیش گرفت. در نتیجه فعالیت‌های هنگام مرگش تعداد شعب فروشگاه‌های والمارت به ۱۹۶۰ فروشگاه رسیده بود.

خلاصه نویسی فصول دیگر این کتاب ادامه دارد ...

خلاصه های قبلی را در اینجا بخوانید:

کد خبر 395137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.