۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
ماده تاریک چیست؟

ماده تاریک از خود نور یا امواج الکترومغناطیسی تولید نمی‌کند، اما ۸۵ درصد تمام مواد جهان را تشکیل می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دلیل نام‌گذاری "ماده تاریک" این است که نسبت به نور واکنش نشان نمی‌دهد و با مواد عادی نیز هیچ‌گونه بر هم‌کنشی ندارد، به همین دلیل است که ما نمی‌توانیم وجود آن را به راحتی احساس کنیم. در واقع از تاثیرات گرانشی موجود بر روی اجسام قابل مشاهده مانند ستاره‌ها و کهکشان‌ها، می‌توان متوجه شد که چنین ماده‌ای وجود دارد. بررسی‌های اخترشناسان نشان داده است ماده معمولی که به شکل ستارگان و ابرها دیده می‌شود، عامل ۱۵ درصد از نیروی گرانش است؛ باقیمانده نیروی گرانش به دلیل وجود ماده مرموزی به نام ماده تاریک است. به گفته محققان ماده تاریک، عامل اصلی جرم ماده‌های قابل مشاهده است.

بررسی سرعت ستارگان و کهکشان‌ها

یک اخترشناس هلندی به نام "یان اورت"، سرعت ستارگان موجود در کهکشان راه شیری را مورد بررسی قرار داد و متوجه شد که سرعت این ستارگان بسیار زیاد است، اما با این وجود از مسیر خود پراکنده نمی‌شدند. نتایج بررسی‌های این ستاره‌شناس نشان داد  ماده غیر قابل مشاهده‌ای وجود دارد که دارای نیروی گرانشی بسیار قوی است. پس از یان اورت، یک اخترشناس سوئیسی به نام "فریتز زوایکی"، گروهی از کهکشان‌ها را بررسی کرد تا اطلاعاتی در مورد سرعت حرکت آن‌ها به دست آورد. او متوجه شد کهکشان‌ها با سرعت بسیار زیاد حرکت می‌کنند؛ انتظار می‌رفت با این سرعت زیاد  کهکشان‌ها از گرانش درون خوشه کهکشانی رها شوند، اما در عمل این اتفاق نیفتاد. در نتیجه او به این نتیجه رسید که ماده دیگری وجود دارد که دارای گرانش بسیار شدید بوده و باعث شده است کهکشان‌ها در مسیر خود به سرعت حرکت کنند.

مدل لامبدا سی دی ام

محققان برای توضیح ماده تاریک مدل‌های بسیاری به وجود آوردند که مقبول‌ترین آن‌ها، مدل لامبدا سی دی ام (Lambda-CDM) بود؛ این مدل توانست بعضی ویژگی‌های ماده تاریک را تفسیر کند. بر این اساس می‌توان گفت، ماده تاریک سرد بوده، سرعت حرکت آن از سرعت نور کمتر است و با مواد دیگر برخوردی ندارد. همچنین ماده تاریک در قسمت‌هایی از کیهان به دلیل حرکت آهسته‌ خود متراکم شده و هاله‌هایی را تشکیل داده است.

مطالعات مربوط به ماده تاریک

با وجود تلاش‌هایی که تاکنون در راستای شناخت ماده تاریک انجام شده است، مطالعات و پژوهش‌ها در مورد رفتار و ویژگی‌های آن همچنان ادامه دارد. محققان و پژوهشگران از روش‌ها و تکنیک‌های مختلف برای آشکارسازی این ماده مرموز استفاده می‌کنند. اکتشاف ماده تاریک باعث شد که فقط ستاره‌ها و کهکشان‌ها به عنوان عامل اصلی ساختار کیهان در نظر گرفته نشود، بلکه دوستداران و علاقه‌مندان علم نجوم بدانند که ماده تاریک، ماده تشکیل‌دهنده اصلی مواد قابل مشاهده در جهان است.

کد خبر 395105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.