مزایای مصرف قهوه برای سلامت روده‌ها چیست؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد باکتری‌های روده کسانی که زیاد قهوه می‌نوشند، سالم‌تر از سایر افراد است.

به گزارش سرویس ترجه ایمنا، تاکنون در مورد مزایای مصرف قهوه تحقیقات بسیاری شده است؛ نتایج این بررسی‌ها نشان داده‌ است که نوشیدن تنها یک فنجان قهوه در روز می‌تواند چربی‌های ناسالم و التهاب ناشی از چاقی مفرط را از بین ببرد و از مغز افراد در دوران پیری محافظت کند. مصرف روزانه حداقل سه فنجان قهوه به سلامت سرخرگ‌ها کمک می‌کند و مانع تجمع کلسیم و گرفتگی رگ‌ها می‌شود. همچنین قهوه سطح قند خون را بهبود می‌بخشد، با بیماری دیابت مقابله می‌کند و کبد را سالم نگه می‌دارد.

گروهی از محققان کالج پزشکی بیلور در آمریکا ارتباط بین مصرف قهوه و سلامت میکروبیوتای روده را بررسی کردند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، بر روی ۳۴ فرد آندوسکوپی و کلونوسکوپی انجام دادند تا از سلامت روده آن‌ها مطمئن شوند. پژوهشگران ۹۷ نمونه از بافت غشای مخاطی بخش‌های مختلف روده بزرگ این افراد را بررسی کردند. سپس DNA میکروبی آن‌ها را نیز استخراج کرده و از  روش تحلیل توالی 16s rDNA استفاده کردند.

پژوهشگران شرکت‌کنندگان را به دو گروه شامل افرادی که مصرف قهوه آن‌ها بالا و حداقل ۸۲.۹ میلی‌گرم در روز بوده و کسانی که مصرف قهوه آن‌ها پایین و روزانه کمتر از این میزان بود، تقسیم‌بندی کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد سطح باکتری‌های خوب مانند "Faecalibacterium" و "Roseburia" در افرادی که زیاد قهوه می‌نوشند افزایش یافته، اما مقدار باکتری‌های مضر مانند "Erysipelatoclostridium" در آن‌ها  بسیار کم بود.

به گفته محققان اگر مقدار باکتری ramosum Erysipelatoclostridium در بدن افزایش پیدا کند، مشکلات زیادی همراه خواهد داشت. نتایج تحقیقات اخیر نشان داده است که رابطه مستقیمی بین وجود این باکتری و سندرم متابولیک وجود دارد. بر اساس یافته‌های اخیر افرادی که زیاد قهوه می‌نوشند دارای میکروبیوتای روده سالم‌تری بوده، میزان ‌باکتری‌های ضد التهابی مانند Faecalibacterium و Roseburia در میان آن‌ها افزایش پیدا کرده و سطح باکتری مضر Erysipelatoclostridium کاهش می‌یابد.

کد خبر 394999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.