دو سوم موقوفات گلپایگان سند ندارند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان گفت: ۱۵ فقره پرونده حقوقی حاد به دلیل عدم پرداخت اجاره، تجاوز به ملک موقوفه، تغییر حد و حدود موقوفه، تغییر کاربری موقوفه و عدم پذیره نقل و انتقال در حال پیگیرد قانونی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از گلپایگان، حجت الاسلام عباس نصیرالاسلامی امروز(چهارشنبه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اوقاف تنها نهادی که در پنج حوزه‌ قرآنی، عمرانی، فرهنگی و حقوقی و ثبتی فعالیت دارد در صورتی که ادارات دیگر فقط در یک عرصه فعالیت دارند.

رئیس اوقاف و امور خیریه گلپایگان گفت: کلاس آموزش حفظ قرآن در ۱۵ مهد قرآن و ۱۵ امامزاده برگزار می‌شود که در طول سال ۵۰۰ دانش آموز و نوجوان برای حفظ قرآن شرکت می‌کنند.

نصیرالاسلامی با بیان اینکه امسال گنبد و سقف آستان امام زاده هفده‌تن این بنای تاریخی دوران صفویه برای دومین مرحله در اثر بارش‌های بهاری دچار ریزش شده است، افزود: دنبال مقصر اصلی نیستیم اما به دلیل عدم نظارت میراث فرهنگی در هنگام ساخت سقف گنبد به جای استفاده از آجر هفت سانتی آجر دو سانتی کارشده است.

وی افزود: تابستان امسال گنبد امام زاده هفده تن قرار بود مرمت و بازسازی شود که به دلیل نامه نگاری‌ بین اوقاف و میراث فرهنگی استان برای انجام مناقصه در جذب پیمانکار تعمیرات به تعویق افتاد که اکنون به دلیل فصل سرد سال به اردیبهشت ماه موکول شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان گفت: امسال سه فقره وقف جدید شامل ۳۰۰ متر زمین زراعی، چهار جریب زمین مزورعی جهت روضه خوانی و یک واحد مسکونی در مجموع به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان به ثبت رسیده است.

نصیرالاسلامی تصریح کرد: امسال توسط اوقاف ۱۲ پروژه عمرانی در زمینه تعمیر و مرمت مساجد و امام زادگان با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون اجرا شده است.

وی گفت: زمین موقوفه امام زاده سیدالسادات به متراژ ۵۰۰ متر برای ساخت دو واحد تجاری به بخش خصوصی واگذار شده است.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه گلپایگان با بیان اینکه امسال ۱۲۰ سهمیه ثبت سند مالکیت امام زادگان و موقوفات داشتیم که تاکنون ۴۰ مورد سند اخذ شده است، افزود: سند امام زادگان هفده‌تن با زیربنای ۱۳ هزار متر مربع ظرف مدت یک هفته به ثبت رسید.

نصیرالاسلامی افزود: سند مالکیت برای موقوفات اهمیت دارد اما این در حالی که دو سوم مساجد و موقوفات این شهرستان فاقد سند هستند که نشان می‌دهد در زمینه ثبت سند مالکیت مساجد، حسینیه‌ها و موقوفات انتفاعی ضعیف عمل شده است.

وی با بیان اینکه موقوفات متعلق به دولت نیست بلکه متعلق به مردم است، افزود: اداره اوقاف گلپایگان برای احقاق حقوق موقوفات ورود جدی پیدا کرده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان افزود: امسال ۱۵ فقره پرونده حقوقی حاد به دلیل عدم پرداخت اجاره، تجاوز به ملک موقوفه، تغییر حد و حدود موقوفه، تغییر کاربری موقوفه و عدم پذیره نقل و انتقال پیگیرد قانونی می‌شود.

نصیرالاسلامی با بیان اینکه در شهرستان گلپایگان ۴۰ امامزاده و ۹۳۷ فقره موقوفه وجود دارد، گفت: بزرگترین موقوفه در گلپایگان موقوفه خدیجه خانم با متراژ ۳۱۷ هزار متر مربع و ۱۱۷ فقره متسأجر است.

وی اظهار کرد: امسال ۳۰۰ متر زمین زراعی در کوی ولی‌عصر گلپایگان برای اقدامات خیریه توسط شخصی وقف و تولیت آن به امام جمعه گلشهر واگذار شده است.

کد خبر 394991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.