طرح "هر دهیاری یک گلخانه " اجرا می‌شود

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که بین شرکت‌های تعاونی، دهیاری‌های استان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و دفتر امور روستایی منعقد شده است این دستگاه‌ها به دهیاری‌ها برای ایجاد گلخانه مساعدت‌های لازم را ارائه می‌دهند.

علی رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح‌های اشتغال‌زایی روستاها، اظهار کرد: برای طرح‌های آماده به اجرای اشتغال‌زایی در روستاها ۱۴۰ میلیارد تومان تقاضا و درخواست تسهیلات داشته‌ایم.

ویبا بیان اینکه طرح‌های اشتغال‌زایی در حوزه‌های مختلف صنعت، گردشگری، خدمات و کشاورزی است، افزود: هزینه اجرای این طرح‌ها رقمی بیش از ۱۴۰ میلیارد است که مبلغ تقاضا شده مجموع درخواست تسهیلات روستاییان بوده است و بخش دیگر هزینه طرح‌ها به صورت آورده اشخاص تامین می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان در خصوص چگونگی تامین این تسهیلات تصریح کرد: بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها درخواست تسهیلات روستائیان را به این دفتر ابلاغ می‌کنند و این درخواست‌ها از حوزه توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به بانک سینا معرفی شده و با معرفی دفتر امور روستایی تسهیلات لازم به آنها پرداخت می‌شود.

وی در خصوص مهمترین مشکلات روستاهای استان، اظهار کرد: کمبود اعتبارات در روستاها از بزرگترین مشکلات است دهها پروژه عمرانی، اشتغال‌زایی در روستاها داریم اما کمبود بودجه و اعتبار اجازه اجرای این طرح‌ها را نمی‌دهد.

رحمانی با بیان اینکه ۸۵۲ روستا در استان اصفهان دارای دهیاری هستند، خاطرنشان کرد: این روستاها همگی بالای ۲۰ خانوار ساکن دارد و منظور از روستا همین روستاهای دارای دهیاری است هرچند طبق آمار یک هزار و ۴۰۵ روستا در استان داریم که تعدادی از آنها خالی از سکنه یا زیر ۲۰ خانوار است.

وی با تاکید بر اینکه توانمندسازی روستائیان از ضروریات امروز است، گفت: اگر روستائیان توانمند شوند و به اقتصاد روستاها توجه شود و سرمایه‌گذاران در روستاها سرمایه‌گذاری کنند و مشاغل مکمل را برای روستاها تعریف کنیم قطعا از مهاجرت و حاشیه‌نشینی در شهرها جلوگیری و حتی مهاجرت معکوس ایجاد می‌شود.

چند شهرستان استان اصفهان دارای مهاجرت معکوس هستند

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان با بیان اینکه در چند شهرستان استان مهاجرت معکوس ایجاد شده است، افزود: در شهرستان‌های نجف‌آباد، آران و بیدگل، تیران و کرون و سمیرم مهاجرت معکوس ایجاد شده است و حتی در این شهرستان‌ها در حوزه صنایع و کشاورزی با کمبود نیروی کار مواجه هستند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد رونق اقتصادی در روستاها، تصریح کرد: اگر رونق اقتصادی اتفاق بیفتد حتی زیرساخت‌های لازم هم خودبخود ایجاد می‌شود و خود مردم برای ایجاد آنها داوطلب می‌شوند هرچند دفتر امور روستایی به شدت به دنبال ایجاد یا اصلاح زیرساخت‌های روستایی است.

رحمانی با اشاره به اینکه ایجاد رونق اقتصادی در روستاها از سطح مشکلات روستائیان می‌کاهد، اظهار کرد: باید به وضعیت اقتصادی و معیشتی روستاها هم رسیدگی کرد و با ایجاد زمینه‌های اشتغال و مسکن روستایی قطعا تحولات خوبی در روستاها ایجاد می‌شود.

وی در خصوص مشکلات پیش روی دهیاری‌ها گفت: به دنبال تعریف ساختار مناسبی از دهیاری‌ها هستیم همچنین آموزش شوراهای روستایی و کارکنان دهیاری‌ها را از ضروریات می‌دانیم تا بتوانند روستاها را به خوبی اداره کنند.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری اصفهان در تشریح این موضوع افزود: ایجاد امنیت شغلی دهیاران جزء درخواست‌های این قشر است چرا که دهیار با رای اعضای شورای روستا برای مدت چهار سال انتخاب می‌شود و وزار ت کشور هم به دنبال ایجاد امنیت شغلی برای دهیاران است تا انگیزه لازم برای اداره روستاها را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه دفتر امور روستایی اداره روستاها از طریق دهیاری و بخشداری‌هاست، اظهار کرد: استان اصفهان دارای ۵۲ بخش است و دهیاری‌ها زیر نظر بخشدار اداره می‌شوند که ۸۵۲ دهیاری زیر نظر این بخشداری‌ها اداره می‌شود.

رحمانی با اشاره به وجود ۶۴۶ دهیار در استان اصفهان افزود: دهیاری‌ها برای وجود استقلال مالی و کمک به رفع نیازهای روستاها می‌توانند طرح‌های اقتصادی خود را به دفتر امور روستایی ارائه دهند تا زمینه دریافت تسهیلات ۸ درصدی از طریق پست بانک برای آنها فراهم می‌شود تا دهیاری‌ها درآمدزا شوند.

وی در خصوص طرح "هر دهیاری یک گلخانه" گفت: در این طرح دهیاری‌ها می‌توانند تقاضای ایجاد گلخانه داشته باشند و طبق تفاهم نامه‌ای که بین شرکت‌های تعاونی، دهیاری‌های استان، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و دفتر امور روستایی منعقد شده است این دستگاه‌ها به دهیاری‌ها برای ایجاد گلخانه مساعدت‌های لازم را ارائه می‌دهند تا از طریق ایجاد درآمد پایدار دهیاری‌ها اداره شوند و علاوه بر این هر طرح اقتصادی که از طرف دهیاران ارائه شود کمک‌های لازم به آنها داده می‌شود.

کد خبر 394755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.