از سرگیری عملیات در شمال سوریه

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

اردوغان به از سرگیری عملیات در شمال سوریه تهدید کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: آمریکا به صورت مکتوب ضمانت داده بود که نیروهای کرد از منطقه امن خارج شوند اما هنوز خارج نشده‌اند. اگر این نیرو ها بعد از پایان مهلت ۱۵۰ ساعت خارج نشوند منطقه را پاکسازی خواهیم کرد. وی گفت: اگر روسیه به تعهدات خود به موجب توافق سوچی عمل نکند ما منطقه مرزی با سوریه را از وجود "تروریست‌ها" پاکسازی می‌کنیم. اردوغان گفت: اگر کشورهای اروپایی طرح ما برای ایجاد منطقه امن را تأیید نکنند مرزها را به روی آوارگان باز می‌کنیم تا به این کشورها روانه شوند. وی تأکید کرد که ترکیه بر سر میز مذاکره با کردها نمی‌نشیند و هرگونه میانجیگری در این زمینه را نیز قبول نمی‌کند.

کویت: اقدام نظامی راه حل بحران سوریه نیست

صباح الخالد الصباح، وزیر خارجه کویت در نشست جنبش غیرمتعهدها در باکو اظهار کرد: اقدام نظامی راه حل بحران در سوریه نیست. ما از تلاش‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل حمایت می کنیم. ما از تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه که ۳۰ اکتبر نشست خود را برگزار می کند، استقبال می کنیم.  سازمان ملل سپتامبر گذتشه تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه را با هدف تدوین قانون اساسی جدید برای این کشور اعلام کرد. ۱۵۰ عضو این کمیته از دولت، مخالفان و اعضای جامعه مدنی هستند.

سازمان ملل:‌ از زمان آغاز عملیات "چشمه صلح" ۳۰ هزار سوری به مناطق تحت کنترل ترکیه بازگشته‌اند

 ینس لارکی، سخنگوی دفتر سازمان ملل در امور انسانی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران در ژنو گفت، ۶۱.۲ هزار سوری تا ۲۳ اکتبر جاری به مناطق خود بازگشته‌اند؛ از این میان ۳۲ هزار تن به استان حسکه و ۲۹ هزار تن دیگر به استان رقه بازگشتند. وی تصریح کرد، حدود نیمی از این افراد به مناطق تحت کنترل نیروهای ترکیه و به خصوص تل ابیض، عین عیسی و سلوک در استان رقه بازگشته‌اند. لارکی گفت، تعداد پناهجویان در شمال شرق سوریه در ۲۳ اکتبر به ۱۳۹ هزار تن می‌رسید؛ از این تعداد ۸۷ هزار تن در استان حسکه و بیش از ۳۵ هزار تن در رقه و حدود ۱۷ هزار تن در حلب منازل خود را تخلیه کردند. پیشتر کمیساریای امور پناهجویان سازمان ملل اعلام کرده بود، پس از آغاز تهاجم نظامی ترکیه در شمال سوریه در ۹ اکتبر جاری بیش از ۱۱ هزار سوری به سمت عراق مهاجرت کرده‌اند.

نیروهای داعشی کنترل کمپ الهول در سوریه را به دست گرفتند

 نیروهای کرد که از کمپ الهول حفاظت به عمل می‌آوردند، با عملیات ترکیه پراکنده شدند و صدها محافظ رفتند. نگهبان‌ها همچنین به روزنامه تایمز گفتند، محافظان باقیمانده هم مورد حمله قرار گرفتند و نفت روی آن‌ها ریخته شد و زندانیان به آن‌ها سنگ زدند و در همین حال جنازه یک کودک ۱۰ ساله در یک کوله پشتی پیدا شد. علاوه بر این،‌ نگرانی از پراکنده شدن داعشی‌ها با سخنان یک مقام آمریکایی مبنی بر فرار بیش از ۱۰۰ شبه‌نظامی از سوریه جان گرفته است. یکی از مدیران کمپ الهول گفت، او نگران است که اگر داعش دوباره جای پایش را در سوریه محکم کند، سرش بریده شده و بر روی یک تیرک چوبی قرار گیرد. این زندان که به کنترل داعشی‌ها در آمده است، ۷۰۰۰ زن و کودک را در خود جای داده است.

پافشاری حریری بر تغییر در دولت

سعد الحریری، نخست وزیر لبنان هراس دارد که وضعیت به نقطه‌ای برسد که خودش ناچار به استعفا شود. منابع مذکور اعلام کردند که سعد الحریری قصد دارد با اعمال فشار "تغییراتی جدی در کابینه" ایجاد کند تا شاید بتواند از خشم معترضان بکاهد. وی این موضوع را در دیدار با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در "بعبدا" پس از سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان مطرح کرد. این روزنامه لبنانی نوشت: موضوع اصلاحات دولتی یا تغییر در دولت و رفتن به دولت جدید به حالت تعلیق درآمده، با توجه به این که الحریری تلاش دارد با این گزینه و اعمال فشار "تغییرات جدی در کابینه" ایجاد کند تا شاید بتواند از خشم اعتراض‌کنندگان بکاهد. با وجود این نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نسبت به انتخاب و اجرای هر گزینه‌ای قبل از اطمینان از مفید بودن آن هشدار داد. اعتراضات در لبنان در تمامی مناطق این کشور ادامه دارد به طوری که برخی از مسیرها در اعتراض به عدم پاسخگویی به خواسته‌های اعتراض‌کنندگان که خواستار استعفای دولت هستند، بسته شده است. سعد الحریری پیشتر با ارائه سند اصلاحی اقتصادی خود تلاش کرد مانع اعتراضات بیشتر شود اما ناموفق بود.

کد خبر 394642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.