تنها ۱۶۰ زن عضو شوراهای شهری و روستایی اصفهان هستند

 عضو شورای اسلامی شهر مبارکه با اشاره به لزوم توجه به مطالبات و حقوق شهروندی بانوان گفت: تنها ۱۰۰ نفر از زنان عضو شوراهای روستایی هستند و از تعداد ۵۷۲ عضو شوراهای شهری تنها ۶۳ نفر از این تعداد از زنان هستند که وضعیت در موضوع تعداد دهیاران، بخشداران و مدیران استانی هم چندان مطلوب نیست.

فرشته صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص لزوم مشارکت زنان در انتخابات اظهار کرد: مهمترین ویژگی انقلاب در پیروزی دفاع مقدس وحدت و همبستگی بود و همه این تلاش‌ها تا امروز استقلال سیاسی، فرهنگی و مذهبی کشور را تامین نموده است به همین دلیل محافل سیاسی جهان به این نکته رسیدند که فرهنگ عاشورایی، اعتقاد به مهدویت و اعتماد آحاد جامعه به نظام زمینه‌ساز پیروزی ایران جنگ تحمیلی بوده است.

این عضو شورای شهر مبارکه با اشاره به اینکه اگر این سه عامل بازتولید شود، قطعا حکومت ایران می‌تواند قدرتی تعیین کننده در جهان باشد، تصریح کرد: برای اینکه این سه عامل را مختل کنند تهاجم فرهنگی ار پیش آوردند و از سالهای بعد از جنگ تاکنون می‌کوشند با تحریف معارف دینی، تضعیف همبستگی ملی و متزلزل کردن معنویت جامعه اعتماد مردم را به اولیای امور کم کنند.

صالحی با تاکید بر اینکه چنین فضایی نیازمند شیوه‌های تبلیغات متناسب با زمان خود است، افزود: سیاست عبارت است از پوشش در جهت میل به قدرت یا اعمال نفوذ در توزیع قدرت است و در حالی که استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را قدرت سیاسی و ملی می‌دانیم پس باید برای حفظ آن تلاش کنیم که محور حفظ مملکت حضور در صحنه است زیرا شکاف میان جامعه و حاکمیت استکبار جهانی را تشویق به دخالت، تهاجم و سلطه‌ بر ما می‌کند.

وی در خصوص لازمه حضور مردم در انتخابات گفت: برای این مشارکت لازم است رای دهنده کاندیدا را شایسته بداند و برنامه‌های او را با مطالبات خود منطبق بدانم و حضور او را در مجامع حاکمیتی تامین کننده منافع ملی کشور و ارتقای آن بدانم.

این عضو شورای اسلامی مبارکه تصریح کرد: زنان کشور ما اگرچه از آغاز انقلاب تاکنون حضوری تاثیرگذار داشتند اما متاسفانه بعد از چهل سال آن طور که باید و شاید از حقوق صنفی و حقوق مدنی کافی برخوردار نشدند اگرچه به صورت جزیره‌ای به برخی از زنان قدرت یا فرصت نسبی داده شده اما کافی نبوده است.

وی در خصوص وضعیت پست‌های سیاسی زنان استان اصفهان، اظهار کرد: از مجموع دو میلیون و ۵۲۱ هزار نفر حدود دو هزار و ۹۷۳ نفر در شوراهای استان کاندید شدند که تنها ۱۰۰ نفر از آنها زنان عضو شوراهای روستایی هستند و از تعداد ۵۷۲ نفر عضو شوراهای شهری تنها ۶۳ نفر از این تعداد از زنان هستند که وضعیت در موضوع تعداد دهیاران، بخشداران و مدیران استانی هم چندان مطلوب نیست.

زمینه‌های ناامیدی و بی‌اعتمادی زنان و جوانان را از بین ببرید

صالحی با بیان اینکه باید به نیازها و حقوق شهروندی بانوان توجه ویژه‌ای داشت، افزود: بیکاری، محدودیت در مهارت‌های زندگی، بی‌اطلاعی از حقوق فردی و مدنی، فقر اقتصادی در بسیاری از خانواده‌ها به ویژه در زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست و نبود زمینه ارتقای اداری برای هزاران زن و دختر شاغل در دستگاه‌های دولتی و خصوصی که به صورت شرکتی و با کمترین حقوق جوانی خود را در سطوح نازل شغلی سپری می‌کنند همگی از مشکلات حوزه زنان است که موجبات ناامیدی و سرخوردگی بین آنها را فراهم کرده است.

وی با تاکید بر لزوم رسیدگی به حوزه زنان گفت: امید، اعتماد و اشتیاق بخش‌هایی از نوجوانان و جوانان و زنان نسبت به مدیران و مسئولان جامعه در مقایسه با گذشته کاهش یافته است و از همین رو شایسته است که برای مشارکت بیشتر جوانان و بانوان تمهیدات لازم پیش‌بینی شود.

این عضو شورای اسلامی مبارکه در خصوص لزوم مهیا کردن این تمهیدات، افزود: همه مسئولان استان خصوصا دفتر زنان و خانواده استانداری و دیگر رابطین باید زمینه داوطلب شدن زنان توانمند را فراهم کنند و در جهت توانمندی و اعتماد به نفس زنان گام بردارند و امنیت روانی زنان در انتخابات را تضمین کنند.

وی در ادامه افزود: داوطلبان باید برنامه‌هایی مدون کنند که در آن مطالبات و حقوق شهروندی زنان پیش‌بینی شده باشد و همه مسئولان، رابطان و مشاوران امور بانوان در فرمانداری‌های استان موجبات تشکیل جلسات و هم‌اندیشی‌های زنان را فراهم کنند تا مطالبات خود را از مسئولین درخواست کنند.

صالحی لزوم توجه به دبیرستان‌های دختران و دانشگاه‌ها در طرح برنامه‌های کاندیداها اظهار کرد: شایسته است سایت‌ها و کانال‌ها کاندیداها را معرفی کنند و بانوان عضو شوراهای شهر و روستا و مساجد زمینه حضور زنان را فراهم کنند چرا که مردم امروز خواهان برنامه‌های مدون هستند و باید کاندیداها به این موارد توجه کنند.

وی با تاکید بر لزوم ارتباط نهادها و تشکل‌های مدنی تصریح کرد: متاسفانه نهادهای مدنی و فرهنگی زنان ارتباط‌های موثری با دیگر نهاهای مدنی ندارند که لازم است مسئولین برای تبادل اطلاعات و ارتباطات بیشتر آنها گام‌های موثرتری بردارند.

کد خبر 394567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.