راه دشوار نقد

اظهارات حجت‌الاسلام حسن روحانی، در جلسه هیئت دولت، علل ناکارآمدی انتقاد سازنده در فضای سیاسی کشور و نظر متخصصان آب و محیط زیستدر خصوص طرح انتقال آب خز از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه دوم آبان ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر «به مردم می گویم چه کسی کشور را تعطیل کرده است» به انعکاس اظهارات حجت‌الاسلام حسن روحانی، در جلسه هیئت دولت پرداخت و در ادامه نوشته است: رئیس جمهوری در جلسه دیروز هیئت دولت با ارائه برخی شاخص های اقتصادی نشان داد که دولت کارآمد است. او البته از برخی مانع تراشی ها در مسیر دولت هم انتقاد و تاکید کرد که مشی اعتدالی دولت مبتنی بر منطق رحمت محمدی، صلح حسنی و صبر رضوی است.

حسن روحانی اشاره کرد که پیغام‌های طرف‌های خارجی برای حل و فصل مسائل سیاست خارجی همچنان ادامه دارد، اما مواجهه درست با این پیغام‌ها را نیازمند انسجام داخلی دانست، انسجامی که به گفته او با تأسی به سیره پیامبر اسلام و ائمه معصومین قابل دسترسی است. حسن روحانی برای نشان دادن اینکه گاهی دستیابی به صلح، نیازمند شهامت بیشتری از جنگیدن است، به سیره پیامبر اسلام در صلح حدیبیه، صلح امام حسن(ع) و حضور امام رضا(ع) در دستگاه ابرقدرت آن زمان، یعنی مأمون عباسی اشاره کرد. او درعین حال از ایجاد اختلال‌ها، چه در زمینه سیاستگذاری و چه در رقابت‌های سیاسی در عملکرد دولت هم انتقاد کرد، آنجا که تعویق تصمیم گیری درباره لوایح FATF را به مانع تراشی توصیف کرد و از احتمال انتخاباتی بودن مقابله با فساد، انتقاد. روحانی در جلسه روز گذشته هیئت دولت، با اشاره به دستاوردهای متعدد دولت از صنعت هسته‌ای تا گازرسانی به روستاها و فضای آزاد دانشگاه‌ها، نشان داد که باوجود فشارهای خارجی و سرزنش‌های داخلی، همچنان رئیس جمهوری است و قرار نیست دولت او در مقابل این فشارهای دوگانه، دست‌ها را به نشانه تسلیم بالا ببرد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر«راه دشوار نقد» به بررسی علل ناکارآمدی انتقاد سازنده در فضای سیاسی کشور پرداخت و نوشت: انتقاد اگر سازنده باشد خوب است و راه پیشرفت در امور را باز می‌گذارد. نقطه ضعف‌ها را مشخص کرده و باعث رفع آنها خواهد شد اما اگر منتقدان نقدشان کور باشد باعث می‌شود که درواقع راه انتقاد سازنده هم بسته شود. این امر در کشور ما به‌خصوص‌ در رابطه با جریان‌های سیاسی نسبت به همدیگر و البته در این چند سال اخیر نسبت به دولت، زیاد تکرار شده است. یعنی منتقدان دولت حسن روحانی مشخص نمی‌کنند که آیا به کارکرد دولت، سیاست‌خارجی و یا سیاست داخلی آن انتقاد دارند. حتی در برخی زمینه‌ها که با همکاری دیگر قوا صورت می‌گیرد باز هم نقدشان متوجه دولت است. حتی دیده شده است که زمانی که خودشان بر یک امر اصرار داشته‌اند اما همین که دولت به آن سمت حرکت می‌کنند منتقدان موضع خودشان را عوض می‌کنند و دوباره منتقد آن رویکرد می‌شوند. درواقع چنین منتقدانی دولت را هم سردرگم کرده‌اند و هدف‌شان مشخص نیست و خودشان هم نمی‌دانند که چه می‌خواهند. آنها نه تنها به دولت در حل مشکلات کمک نمی‌کنند بلکه راه‌ را برای دولت هم دشوار کرده‌اند.

باید توجه داشت که این نگاه و شیوه انتقاد در طولانی مدت موجب سلب اعتماد عمومی نسبت به دولت می‌شود. درواقع سیاست‌زدگی در نوع و شیوه انتقاد آنها موج می‌زند هر اقدامی از سوی دولت را سیاسی می‌بینند و در نتیجه منتقد آن می‌شوند. به صورتی که خود دولت هم سردرگم شده است و واقعا نمی‌داند به کدام سو حرکت کند چون هر اقدام و عملی را که انجام می‌دهد باز هم مورد نقد تند این طیف قرار می‌گیرد. 

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت محترم ، لطفا صدای کارشناسان را بشنوید» به بررسی  نظر متخصصان آب و محیط زیست را در خصوص طرح انتقال آب خز پرداخت و  نوشت: آذرماه ۹۷ رییس‌جمهور روحانی که به سمنان سفر کرده بود به یک باره برای اجرای طرح قول قطعی داد. او در توجیه اجرای طرح گفت: «اولین نکته‌ای که می‌خواهم برای مردم عزیز و قهرمان استان سمنان عرض کنم، مسئله آب است. شما می‌دانید کشور ما در معضل کم‌آبی قرار دارد. مشکل آب تقریبا در تمام استان‌های کشور به نحوی وجود دارد؛ سمنان هم استانی کویری است و مشکل کم‌آبی دارد. آب، مهم‌ترین مسئله این سرزمین و استان است.

مسئله آب یک مسئله بزرگ ملی است و یک مسئله صرفا استانی نیست. روحانی گفت: ما در خصوص مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان سمنان در جلسات مختلفی با مقامات مسوول بررسی کردیم و از نظر دولت همه مسائل آن حل شده است. از فردا صبح اگر سرمایه‌گذاری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکزیت ایران همان استان سمنان اقدامی کند، دولت آمادگی دارد که در یک مدت بسیار کوتاه تمام مجوزات لازم را در اختیار او بگذارد چرا که تمام مقدمات و اقدامات مطالعاتی در این خصوص صورت گرفته است.» از سال گذشته تاکنون جلساتی میان کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و برخی دیگر از سازمان‌ها انجام شده است.نامه موافقت رییس سازمان حفاظت محیط زیست با طرح انتقال آب که اخیرا رسانه‌ای شده دوباره بحث بر سر این طرح را داغ کرده است.کارشناسان پرشماری از طیف‌های مختلف دیدگاه‌های‌شان را طرح کرده‌اند که در همین شماره «اعتماد» هم تعدادی از آنها منعکس شده است. 

بر خلاف آنچه برخی مسوولان تبلیغ می‌کنند؛ مخالفت با طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران صرفا محدود به نمایندگان استان‌های شمالی یا مخالفان سیاسی دولت نیست و مرور دیدگاه‌های کارشناسی روشن می‌کند که منتقدان بیشتر نگاه تخصصی دارند و کمتر از منظر رقابت سیاسی با دولت مستقر نقدهای‌شان را طرح کرده‌اند چرا که همین نقدها عینا در دولت محمود احمدی‌نژاد هم مطرح شده بود. فعلا علی ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به انتقادها گفته است که دولت اصراری به این طرح ندارد. وزیر نیرو و رییس سازمان حفاظت محیط زیست هم هر یک کوشش کرده‌اند روند را عادی جلوه دهند و البته مسوولیت طرح را بر گردن دیگری بیندازند. اما آیا دولتمردان صدای کارشناسان را می‌شنوند؟

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «نقش ۴۲۰۰ در تلاطم ارزی» به انعکاس اظهارات ناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با المانیتور پرداخت و در ادامه نوشت: رئیس کل بانک مرکزی سیاست‌های معروف به ۴۲۰۰ را یکی از علل کاهش ارزش ریال شناسایی کرد. عبدالناصر همتی در گفت‌وگویی با «المانیتور» ریشه‌ جهش ارزی در سال گذشته را ناشی از تحریک انتظارات پیرامون تحریم‌های آمریکا دانست. از نظر همتی، علاوه بر این موضوع، محدودیت‌های تحمیل‌شده بر بازار حین یکسان‌سازی نرخ ارز در رقم ۴۲۰۰ تومان نیز در جهش ارزی موثر بود که تقریبا همزمان با خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم‌های یک‌جانبه اعمال شده بود.

به عقیده رئیس شورای پول و اعتبار، عواملی چون جدال لفظی ترامپ مبنی بر به صفر رساندن فروش نفت ایران، جنگ رسانه‌ای دشمن و تهدید نظام بانکداری ایران نیز در تشدید شوک خارجی موثر بودند. رئیس کل بانک مرکزی برخی محدودیت‌های فنی در آن زمان را مانع نظارت موثر بر بازار از سوی سیاست‌گذار ارزی اعلام کرد. به گفته همتی، در برهه‌ای که صرافی‌ها تعطیل شده بودند، ابزار فنی و نرم‌افزاری بانک مرکزی برای رصد معاملات به حداقل رسیده بود و حل این مسئله تقریبا دو ماه از این نهاد زمان گرفت. علاوه بر موضوع ارزی، رئیس کل بانک مرکزی در این مصاحبه پیرامون نقش امارات در بازار ارز، آخرین تحولات اینستکس و عواقب بازگشت ایران به لیست سیاه FATF سخن گفت.

کد خبر 394345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.