پایدارترین ایستگاه راه‌آهن اروپا در وین

ایستگاه راه‌آهن اصلی وین، در زمینی به مساحت ۱۰۹ هکتار معادل ۲۵ هزار مترمربع به یک مرکز حمل و نقل چندوجهی در سیستم راه‌آهن فرامنطقه‌ای اروپا تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا،  پروژه ایستگاه مرکزی راه‌آهن وین که طراحی آن موفق به دریافت جایزه +A معماری در سال ۲۰۱۶ شده است، تنها به ساختمان مجموعه محدود نمی‌شود و در واقع طرحی برای توسعه مجدد کل یک منطقه شهری به حساب می‌آید.

ایستگاه راه‌آهن مرکزی وین ورودی‌ اصلی بازدیدکنندگان این شهر از سراسر دنیا است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این ایستگاه با ساختار خاص خود در لحظات اول ورود به شهر، فضایی هیجان‌انگیز و دیدنی به وجود می‌آورد و با جلوه‌نمایی خاص خود، نوعی خوش‌آمدگویی را تداعی می‌کند.

اهمیت عمده و خاص ایستگاه وین در نوع معماری چشمگیر آن منعکس می‌شود و شاخصه اصلی آن ساختار هدفمندی است که در طراحی سقف نیمه‌شفاف، تاشو و الماس‌گونه آن به کار رفته است. این سقف شامل ۱۴ قاب لوزی‌ شکل فضایی، هر یک به طول ۷۶ متر است که در پنج ردیف، بر فراز ۱۰ ریل موجود در پنج سکوی آن قرار دارد. به منظور استوار ماندن این الماس‌های چشم‌نواز، در هر ۳۸ متر فضای زیرین آن یک ستون حامل قرار داده شده است.

این لوزی‌ها در بخش مرکزی از هم جدا شده‌اند و یک نورگیر ۳۰*۶۰ متری کریستال‌ شکل ایجاد کرده‌اند. علاوه بر این به لطف سازه‌های لعابدار و یکپارچه به کار رفته در سقف، ایستگاه مذکور در ساعات روز از روشنایی طبیعی برخوردار است و در طول شب از جلوه‌های جالب و اعجاب‌انگیز شب بهره می‌برد.

استفاده از ورق‌های آلکوباند نقره‌فام نیز نمایی هارمونیک به بخش زیرین آن در درون ساختمان بخشیده است. نکته جالب اینکه در کنار استفاده از مواد و ترکیبات شفاف و بادوام که نیاز چندانی به نگهداری ندارند، طراحی سالن‌های روشن و شاد، تهویه مطبوع، قابلیت دسترسی آسان به سکوها از محوطه بیرونی و بهینه‌سازی آن خصوصا برای توانخواهانی با توان حرکتی پایین که از ویژگی‌های متمایز طراحی ایستگاه به حساب می‌آید، ساختمان این بنا کاملا پایدار و دوستدار محیط زیست بنا شده است.

طراحان و برنامه‌ریزان ایستگاه مرکزی وین با توجه عمده به مسائل زیست‌محیطی و پایداری، استفاده از مواد پایدار و دستیابی به مقادیر بالای بهره‌وری انرژی را در اولویت قرار داده‌اند و با بهره‌گیری از انرژی زمین‌گرمایی، سیستم‌های سرمایش و گرمایش از یک شبکه منطقه‌ای و سیستم تهویه یکپارچه، این ایستگاه را به نمونه‌ای کارآمد از انرژی پایدار و سازگار با محیط زیست تبدیل کرده‌اند.

معماری برجسته و بی‌همتای این ساختمان نشان می‌دهد مسئولین راه‌آهن ملی اتریش به ویژگی‌های عملیاتی، کاربردی، اقتصادی و نیز مطابقت بنا با تمامی الزامات فنی و سازمانی اهمیت داده‌اند و در طراحی آن مورد توجه ویژه‌ قرار گرفته است.

کد خبر 394220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.