بی‌عدالتی سلامت اجتماعی را تهدید می‌کند

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: نبود برابری‌های اجتماعی به سلامت اجتماعی آسیب می‌زند بدین معنا که اگر جامعه احساس کند نابرابری و بی‌عدالتی در بهره‌برداری از فرصت‌ها وجود دارد این امر خود تهدیدکننده سلامت اجتماعی افراد است.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص مولفه‌های سلامت اجتماعی، اظهار کرد: سلامت به طور کلی دارای چهار جنبه است که شامل سلامت جسمانی، روانی، معنوی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه سلامت اجتماعی جدای از دیگر ابعاد سلامت نیست، افزود: این نوع سلامت با دیگر ابعاد آن مانند سلامت روانی، معنوی و جسمی در ارتباط است و هیچ کدام از یکدیگر جدا نیستند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه شاخص سلامت جسمانی رشد جسمی است، تصریح کرد: مهمترین مولفه سلامت اجتماعی برقراری رابطه بین فردی و رابطه موثر با دیگران است که دارای زیرمجموعه‌های مختلفی است.

وی در خصوص زیرمجموعه‌های سلامت اجتماعی اظهار کرد: در این نوع سلامت مواردی چون اعتماد بین فردی، اعتماد به جامعه و دیگران، مشارکت با دیگر افراد جامعه و درنظر گرفتن منافع جمعی وجود دارد و درکل فرد دارای سلامت اجتماعی دارای امنیت اجتماعی است.

ناجی با تاکید بر اینکه خانواده نقش بسیار مهمی در رشد اجتماعی فرد دارد، افزود: رشد اجتماعی از سه سالگی شروع می‌شود و نوع برقراری ارتباط با اعضای خانواده بسیار مهم است حتی خواهر و برادر هم علاوه بر والدین در رشد اجتماعی فرد تاثیر دارند.

وی با اشاره به لزوم استفاده از مهدکودک برای کودکان تک فرزند، گفت: مهدهای کودک تنها برای رشد اجتماعی درنظر گرفته نشده بلکه در رشد شناختی و رشد تربیتی کودک هم تاثیرات بسیاری دارد اما به واسطه همه اینها رشد اجتماعی کودک هم رقم می‌خورد چرا که در این فضا ارتباط با گروه همسالان بیشتر وجود دارد و تعامل با دیگران را به او می‌آموزد.

مسائل اجتماعی راهکارهای اجتماعی دارند

این روانشناس با تاکید بر اینکه روابط انسانی با دیگران به ارتقای سلامت اجتماعی کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: در بزرگسالی حضور در فعالیت‌های اجتماعی، اشتغال، ازدواج و امور خیریه موثر به ارتقای سلامت و هوش اجتماعی افراد کمک موثری می‌کند.

وی در خصوص نقش دولت‌ها در ارتقای سلامت اجتماعی شهروندان، گفت: تمام دستگاه‌ها دارای معاونت اجتماعی هستند و این معاونت در دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها برای ایجاد دیدگاه اجتماع محور به موضوعات ایجاد شد چرا که دولت هم پذیرفته است که برای مسائل اجتماعی باید راهکارهای اجتماعی داشت.

ناجی با تاکید بر اینکه مسائل اجتماعی راهکارهای فردی ندارند، افزود: روانشناسان بیشتر فردگرا هستند و حل مشکلات را در درون افراد جستجو می‌کنند اما ایجاد راهکارهای اجتماعی بیشتر بر دوش نهادها و سیستم‌های اجتماعی است که اگر سیستم به خوبی کار کند اعضا و درون سیستم هم سلامت خواهند بود.

وی با بیان اینکه جامعه بیمار دارای افراد بیمار است، اظهار کرد: اقتصاد و فرهنگ هر دو  بر سلامت اجتماعی یک جامعه تاثیر دارد و زمانی که مشکلات اقتصادی و معیشتی در یک جامعه افزون می‌شود قطعا سلامت و امنیت اجتماعی افراد تهدید می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه یکی از مولفه‌های سلامت اجتماعی داشتن متوسط معیشتی و درآمدی است، تصریح کرد: نبود برابری‌های اجتماعی به سلامت اجتماعی آسیب می‌زند بدین معنا که اگر جامعه احساس کند نابرابری یا بی‌عدالتی در بهره‌برداری از فرصت‌ها وجود دارد این امر خود تهدیدکننده سلامت اجتماعی افراد است.

کد خبر 394053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.