بلیط جلیلی به سمت بهارستان صادر می شود؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

زمینه برگزاری انتخابات الکترونیکی مهیاست

حسن نوروزی نیز در خصوص لزوم تدوین ساز و کاری برای اجرای سیاست‌های کلی انتخابات، اظهار داشت: بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، باید در قوانین ما نیز بروز و ظهور این سیاست‌ها قابل ملاحظه باشد و عملیاتی شود تا انتخاب اصلح و شایسته سالاری صورت گیرد. عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با بیان اینکه نظارت بر انتخابات باید افزایش یابد و ترتیباتی اتخاذ شود تا هزینه‌های انتخابی کاهش یافته و این هزینه‌ها منطقی شوند، بیان کرد: در راستای اجرای سیاست‌های کلی انتخابات، باید تلاش کنیم تا انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود. وی افزود: می‌توان برای اجرای انتخابات الکترونیکی از تجهیزاتی که سایر کشورها مورد استفاده قرار داده‌اند، استفاده کنیم تا بصورت آنلاین درصد مشارکت و آرا کاندیداها مشخص باشد، در این سیستم نیاز به نگهبان و بگیر و ببند هم نداریم و چند نفر از طرف نهادهای حقوق شهروندی می‌توانند نظارت کرده و به اعتراضات احتمالی رسیدگی کنند. نوروزی با اشاره به اینکه نوع تبلیغات باید عادلانه باشد و از ظرفیت صدا و سیما برای تبلیغات انتخاباتی استفاده شود، ادامه داد: در ساز و کار جدید باید شخصی که در ایام تبلیغات نیز مرتکب تخلف انتخاباتی شده حتی اگر کاندیدا باشد نیز از دور انتخابات کنار گذاشته شود. وی افزود: نیاز به کیفری کردن مجازات متخلفان انتخاباتی نیست بلکه باید مجازات مدنی برای متخلفان انتخاباتی در نظر گرفته شود و کسانی که غذا و پول به مردم می‌دهند یا مرتکب تخلفاتی در فضای مجازی شده‌اند باید از دور انتخابات کنار گذاشته شوند. نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی گفت: لزومی ندارد تعداد زیادی از کاندیدا وارد رقابت‌های انتخاباتی‌ شوند بلکه هر چه تعداد کاندیداها کمتر باشد مردم با شناخت بیشتری رای می‌دهند. وی افزود: افراد پیروز در انتخابات‌های ریاست جمهوری، شورای شهر، مجلس و خبرگان رهبری می‌خواهند کار اسلامی انجام دهند و باید در همه طرح‌ها و لوایحی که می دهند، ضوابط رعایت عدالت را در نظر بگیریم. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمینه برای برگزاری انتخابات الکترونیکی مهیا است، گفت: از کشورهای مختلف می‌توانیم سیستم برگزاری انتخابات الکترونیکی را دریافت کنیم، در این سیستم‌ها به صورت آنلاین می‌توان نتیجه انتخابات را مشخص کرد.

سرنوشت استانی شدن انتخابات مجلس و انتخابات الکترونیک به کجا رسید؟

اصغر سلیمی با اشاره به آخرین وضعیت طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: از آنجا که شورای نگهبان ایرادات اساسی به بخش استانی شدن انتخابات مجلس در این طرح وارد دانسته است و شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ایراداتی را به این طرح گرفته، دیگر قابل اصلاح در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیست. وی در ادامه اظهار کرد: کمیسیون نامه‌ای به رئیس مجلس نوشته و اگر ایشان تشخیص دهند بدون انجام اصلاحات در کمیسیون، این طرح به صحن مجلس می‌آید تا با پیشنهادات نمایندگان در صحن اصلاح شود. سلیمی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر اگر ایشان تشخیص دهند که دیگر این طرح قابل اصلاح نیست، مسکوت خواهد ماند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی چندی پیش طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی کردند که بر اساس موادی از این طرح، از این پس انتخابات مجلس به طور استانی برگزار می شد، اما این طرح با ایرادات شورای نگهبان مواجه شد. پس از آن کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجددا این طرح را بررسی کرده و بخش استانی را از این طرح حذف کردند. اما نمایندگان در صحن مجلس به این طرح رای ندادند و مجددا به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بازگشت. از سوی دیگر شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ایرداتی را به این طرح وارد دانسته است.

سعید جلیلی نامزد می‌شود اما نه از مشهد

رضا شیران خراسانی در مورد احتمال کاندیدا شدن سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه مشهد، گفت: قطعا جلیلی و قالیباف از حوزه مشهد کاندیدا نمی‌شوند و صحبت‌هایی که در این زمینه مطرح می شود، درست نیست.  نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: در مشهد پروسه‌ای چیده شده است که همه جبهه‌های اصولگرا اعم از پایداری‌ و سایر جبهه به لیست واحد برای انتخابات مجلس برسند. وی ادامه داد: قطعا علاوه بر نمایندگان فعلی، نمایندگان ادوار و افراد جدیدی هم در این لیست خواهند بود، شورایی که در این زمینه تصمیم‌گیری می کند، معیارهایی دارد که براساس آن افراد را انتخاب و بعد در مورد هر کدام از افراد رای‌گیری می‌شود. شیران خراسانی درباره حضور قالیباف در انتخابات مجلس یازدهم گفت: با قطعیت می‌گویم آقای قالیباف نه از مشهد و نه از تهران کاندیدا نمی‌شود، چرا که قصدی برای حضور در انتخابات مجلس ندارد، اما اینکه لیستی در مشهد ارائه ندهند بحث دیگری است و شاید لیستی از جانب قالبیاف ارائه شود. وی درباره احتمال کاندیداتوری سعید جلیلی هم گفت: آقای جلیلی نیزاز مشهد کاندیدا نمی‌شود،‌اما شاید از شهرهای دیگر در انتخابات مجلس کاندیدا شود.

هنوز شور انتخابات در قم دیده نمی شود اما...

 حجت الاسلام محسن غرویان مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به وضعیت گروه های سیاسی در قم اظهار کرد: ما تا اندازه ای که در فضای قم هستیم هنوز رفت و آمد و تردد کاندیداها را نمی بینیم. اما ظاهر قم با باطن قم متفاوت است. در ظاهر برخی گروه ها و احزاب حرکت هایی انجام می دهند، اما باطن رای مردم الان مشخص نمی شود. در کل فضای سیاسی کشور طوری است که حالت ظاهر و باطن پیدا کرده است، در ظاهر تحرکاتی انجام می شود اما در فصل انتخابات و پای صندوق رای می بینید که اتفاقات دیگری می افتد، مثل انتخابات گذشته تهران که در ظاهر یک چیز بود اما در باطن چیز دیگری شد. الان تقریبا وضعیت کشور به همین شکل است؛ قم هم همینطور. غرویان ادامه می دهد: در قم بیشتر جناحی به اسم جامعه مدرسین ظهور و بروز دارد نه جبهه پایداری. البته جامعه مدرسین به ظاهر می گویند حضوری در انتخابات مجلس ندارند اما حرکت ها، بیانیه ها و اطلاعیه هایشان کاملا تاثیرگذار است، در گذشته هم اینگونه بوده است. دیگر چه تاثیری بالاتر از تعیین اسم کاندیداها و امثال اینها در دوره های گذشته؟  او در پاسخ به اینکه "برای انتخابات آینده حرکتی صورت گرفته است یا نه؟" می گوید: هنوز خیر. ما اطلاعی نداریم. اما نوع صحبت کردن ها و موضع گیری ها نشان می دهد که جامعه مدرسین به سمت چه جناحی و تفکری حرکت می کند.

کواکبیان: شوراهای هماهنگی جبهه اصلاحات استان‌ها ساماندهی می‌شوند

مصطفی کواکبیان، رئیس کمیته امور استان‌های جبهه اصلاحات کشور اظهار کرد: اعضای کمیته امور استان‌های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور به منظور ساماندهی شورای هماهنگی استان‌های سراسر کشور و ارسال گزارش به شورای هماهنگی کشور انتخاب شده‌اند و جهت برگزاری جلسات شوراهای استانی به استان‌ها سفر خواهند داشت. دبیر کل حزب مردم‌سالاری، حوزه ماموریت خود را استان‌های تهران، اصفهان، فارس و سمنان ذکر کرد و گفت: محمد خون‌چمن، دبیر کل حزب جوانان ایران اسلامی در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و لرستان؛ صفر اسلامی، قائم مقام انجمن اسلامی معلمان ایران در استان‌های ایلام، بوشهر، هرمزگان و خوزستان؛ عزت‌الله تقوائیان، دبیر کل مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان و کهگیلویه و بویراحمد؛ احمد شریف، دبیر کل حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و چهارمحال و بختیاری؛ سیدرضا رئیس‌کرمی، دبیر کل انجمن اسلامی جامعه پزشکان کشور در استان‌های قزوین، مرکزی، قم و کرمانشاه؛ کمال مرادی، قائم مقام انجمن اسلامی مهندسان ایران در استان‌های اردبیل، البرز، همدان و کردستان و چنبر، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی ماموریت ساماندهی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را برعهده خواهند داشت. وی افزود: براساس آئین‌نامه مصوب شورای هماهنگی کشور تمامی اعضای عضو شورای هماهنگی استان‌ها همانند شورای هماهنگی کشور صرفا اشخاص حقوقی می‌باشند و عضویت اشخاص حقیقی در این شوراها ممنوع است و رئیس و نایب رئیس و دبیر شورای هماهنگی استان‌ها براساس قرعه‌کشی انتخاب می‌شوند و نماینده هیچ حزبی در استان‌ها نمی‌تواند بیش از سه ماه نقش ریاست یا نایب رئیسی را برعهده گیرد و البته دبیران شورای هماهنگی استانها یک ساله انتخاب می‌شوند. دبیر کل حزب مردم‌سالاری اظهار امیدواری کرد تا قبل از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم تمامی شوراهای هماهنگی استان‌ها برمبنای آئین‌نامه مصوب تکمیل یا اصلاح شوند.

کد خبر 393885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.