۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
خوش اندامی به قیمت تباهی؟

چند سالی هست که سفارش و تجویز دارو های هورمونی و مکمل های غیر اصولی عصای دست برخی مربیان غیر حرفه ای شده تا با به خطر انداختن جان ورزشکاران درآمدهای زیر زمینی بالایی کسب کنند.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، دراین روز ها که تب داغ خوش اندام شدن دربین جوانان باب شده برخی مربی نماها سعی  درکلاهبرداری به روش فروش های غیرمجاز مکمل  ودارو به مقصود خود دست پیدا می کنند. معضلی که گریبانگیر بسیاری شده است و «متین» یک پسر بیست و چندساله را به دام انداخته است.

متین اهل اصفهان است و از گرفتار شدنش با داروها و مکمل های غیر مجاز که سبب شد تا سلامتی خود را ازدست بدهد، می گوید "من در ابتدای راه پیشرفت خوبی داشتم، اما علاقه مند بودم تا در زمان کمتری بهترین شوم. با وجود تجویزهای نادرست و مربی غیرحرفه ای که تنها اهداف سودجویانه اش مهم بود، سلامتی و انگیزه ام ازدست رفت. وضعیت جسمانی ام از قبل بدتر شده و حالا بعد از استفاده از دارو های هورمونی مانند تستسترون و استرویید و مکمل های غیراستاندارد، گرفتار بیماری های بسیاری مثل معده درد و کبدچرب شده ام"

به گفته او اگر مربی یا مشاور بهتر و تحصیل کرده ای داشت، شاید هیچ وقت به سراغ دارو نمی رفت تا ره صد ساله را یک شبه طی کند.

این جملات تنها صحبت های یک جوان است که می خواسته میانبری بزند و بدنی ورزیده و به قول خودش زیبا در مدتی کم بسازد. هستند جوانان تازه واردی که آرزوی قهرمانی یا اندام ایده آل را دارند و دراین راه با مربی نماها مواجه می شوند که از هیچ فرصتی برای کسب منفعت دریغ نمی کنند.

سهیلا جعفری، کارشناس ارشد فیزیولوژی مربی درجه یک بدنسازی با اشاره به مصرف نادرست دارو و مکمل در بین ورزشکاران، گفت: مکمل های مختلفی در رشته بدنسازی وجود دارد که هرکدام با توجه به فعالیت مشخص مانند حجم یا ترمیم بافت های بدن بعد از تمرین مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: برخی دیگر از مکمل ها چربی سوز است و ماده ای را در بدن ترشح می کند تا چربی های بدن سریع تر تجزیه شوند. کراتین از دسته عمومی ترین مکمل ها در بین ورزشکاران است و مصرف زیادی دارد.

اهداف تجویز دارو در باشگاه ها اقتصادی است

جعفری با بیان این که بعضی از مربی های سودجو برای اهداف اقتصادی صرفا برای تبلیغ و فروش مکمل های دست ساز و دارو های غیر رسمی خود، ورزشکار را به مصرف وا می دارند، افزود: این مکمل ها از همان ابتدای مصرف ارگان های داخلی بدن را تحت تاثیر قرارمی دهد و باعث برهم خوردن هورمون ها و ریزش موی سر می شود.

این کارشناس فیزیولوژی بدن با اشاره به اینکه  برخی مدعی هستند که مصرف دارو و مکمل هیچ گونه تاثیر منفی بر سلامت جسم و روح ندارد، ادامه داد: ورزش برای سلامتی و روش زندگی سالم است و شعار من در کار این است که به حدی ورزش کنیم تا به مکمل نیاز نداشته باشیم و تا جای ممکن از تغذیه های طبیعی استفاده کنیم.

آسیب زیاد استروئید ها به بدن

جعفری تصریح کرد: دارو های استروئیدی می تواند به شدت آسیب رسان باشد و بر سلول های بدن و دی ان ای فرد تاثیر منفی می‌گذارد که تجویز آنها بدون نسخه پزشک کاملا اشتباه است.

وی باتوجه به نیاز برخی افراد در استفاده از مکمل، افزود: بعضی از افراد اضافه وزن بیش از حد دارند که تا جای ممکن و توان شخصی بدن فرد، باید طبق اصول ورزشی و برنامه غذایی طبیعی وزنش را کاهش دهد، در غیر این صورت ورزشکار باید با تشخیص و تجویز پزشک متخصص تغذیه دارو یا مکمل سفارش دهد که از داروخانه های معتبر تهیه شود.

استفاده ازمکمل در صورت لزوم

این مربی بدنساز و پرورش اندام با بیان اینکه  مکمل با دارو تفاوت دارد، اضافه کرد:  اگر مکمل ها به دست مربی حرفه ای و از فروشگاه معتبر تهیه و مصرف شود، ممکن است عوارضش به نصف یا صفر برسد. مکمل ها می توانند در برخی از موارد کمبود های بدن را تکمیل کنند، اما تا جای ممکن نیازی برای مصرف مکمل در بدن نیست زیرا برنامه غذایی مناسب و کافی می تواند تمام کمبودها را از بین ببرد.

وی افزود: در یکی از تحقیق های به عمل آمده در رشته بدنسازی مشخص شد که برخی مربی های بی صلاحیت احساسات ورزشکاران که علاقمند به کسب مقام در مسابقات مسترالمپیا هستند را متقاعد به استفاده از دارو ها می کنند، از آنها می پرسند که اگر بعد از سکوی قهرمانی با علم بر اینکه ممکن است عقیم شوند یا تا پنج سال بعد جان خود را از دست بدهید، حاضر به انجام تزریق و مصرف داروهای هورمونی و کاملا غیرقانونی هستندیا خیر؟ 

وی تصریح کرد: بوده اند ورزشکارانی که تمام عمر در رویای قهرمانی به سر می برند و با کمال ناباوری این داروها را تزریق کرده اند و همانگونه چند سال بعد طی عارضه های کبدی و مشکلات داخلی به وجود آمده فوت کردند.

عوارض ناشی از استفاده داروهای هورمونی

جعفری خاطرنشان کرد: بعضی از این دارو ها که به ورزشکاران به خصوص آقایان داده می شود، بعد از مصرف، مشکلات شدیدی برای آنها به وجود می آورد که شامل عقیم شدن، کاهش میل جنسی، غده های داخلی عفونی، دیابت نوع سه برای مردان و... به وجود می آورد.

احسان شاه علی سرپرست بدنسازی اصفهان با اشاره به تفاوت عمده دارو از قبیل همان استرویید و مکمل ها، گفت: پایه مصرف مکمل در بعضی مواقع مانند مکمل  "وی" (پروتئین زود جذب) مشکلی ندارد و مانند شیرخشک عمل می کند. اما با توجه به بهداشت و سلامت مکمل ها گاهی تقلب در آنها زیاد می شود و پس از چند سال اکنون می توان مکمل های بهداشتی و سالم را از داروخانه های معتبر تهیه کرد.

وی افزود: در برخی موارد هنگام نبود مکمل های سالم برخی مکمل های تاریخ گذشته دست ساز وزیر زمینی به ورزشکاران داده می شود و ممکن است مشکلات عمده مثل بیماری کبد چرب را برای آنها به عمل آورد.

هرگونه استفاده از دارو های هورمونی در این رشته ممنوع است

شاه علی با اشاره به اینکه دارو های هورمونی توسط برخی از مربیان سود جو ترویج یافته است، گفت: دارو های هورمونی را به هیچ وجه سفارش نمی کنم و استفاده از آنها نیز رد شده است، چراکه در ورزش هورمون جایی برای استفاده ندارد و تنها با تشخیص و تجویز پزشک می توان استفاده کرد. به طور مثال اشخاصی که مشکلات تیروئیدی دارند با تجویز پزشک برخی از این داروها را استفاده می کنند.

شاه علی تصریح کرد: اما مکمل نیز اگر مکمل های زیر زمینی و غیر قانونی کاملا ممنوع است و استفاده از آن‌ها می تواند خطرساز باشد، پس تا جای ممکن باید بدون مکمل سر کرد؛ اما در زمان احساس نیاز باید مکمل های استاندارد و قانونی از داروخانه ها تهیه شود.

افزایش نظارت بر تخلفات باشگاه ها

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه نظارت بر ترویج مکمل ها و دارو ها در باشگاه ها چگونه است؟ اظهار کرد: از سال ۹۲ بازرسی ها و نظارت های هیئت بدنسازی به طور مداوم افزایش پیدا کرده است و هرفصل تمام باشگاه ها و مربیان مورد بازرسی قرار می گیرند. تمام تخلفات از جمله فروش دارو های هورمونی و استروئید و مکمل های دست ساز و غیر قانونی ثبت و ضبط می شود و با مسئول مربوطه به شدت برخورد خواهد شد.

وی در رابطه با موضوع بازرسی از باشگاه های ورزشی پرورش اندام، تاکید کرد: نسبت به سال های اخیر هیئت پزشکی و بدنسازی همه مواقع بازرسی داشته اند و حتی برخی مکان ها را پلمپ کرده اند.

به گزارش ایمنا، با افزایش بازرسی ها و سخت گیری های همه جانبه هیئت بدنسازی و پزشکی و برخوردهای جدی، هستند کسانی که شناسایی تخلفات آنها در این حوزه بسیار سخت و حتی غیرممکن است.

جوانان نباید راه چند ساله را با استفاده از هرمون ها در پروش انداتم سپری کنند و هر آسیبی به خود بزنند. البته می توان با اطلاع رسانی و سمینار های ورزشی پزشکی برای ورزشکاران را با آسیب این هرومون ها آشنا کرد تا ورزشکاران هوشیار شوند و از این داروها استفاده نکنند.

کد خبر 393866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم مظاهری IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    1 0
    صحبت های خانم جعفری عالی بود