۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
آیا نیش ساس خطرناک است؟

تشخیص جای نیش ساس‌ از سایر حشرات مانند پشه‌، کک‎ و کنه‌ حتی برای پزشکان نیز دشوار است؛ بنابراین برای تایید وجود آن باید دنبال رد پای ساس در قسمت‌های مخفی مبلمان‌، دیوارها و کف منازل باشیم.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نیش ساس بیشتر از اینکه سلامتی افراد را به خطر بیندازد، بسیار آزار دهنده است. این حشرات بیشتر در سکونتگاه‌های عمومی وجود دارند و با نیش زدن بدن افراد ساکن در هتل‌ها، خوابگاه‌های دانشگاهی و بیمارستان‌ها از خون آن‌ها تغذیه می‌کنند. اگر چه بعضی مطالعات ساس‌ها را عامل انتقال بیش از ۴۰ بیماری انسانی متفاوت می‌دانند، اما در مورد ناقل‌ بودن آن‌ها شواهد اندکی وجود دارد. در ادامه شما را با علائم نیش ساس و روش درمان آن بیشتر  آشنا می‌کنیم:

ساس چگونه حشره‌ای است؟

ساس‌ها حشراتی کوچک، دارای پشت صاف و شش پا و بدون بال هستند که مانند پشه‌ها از خون حیوانات یا افراد تغذیه می‌کنند. رنگ این حشرات از سفید تا قهوه‌ای متغیر است، اما بعد از تغذیه از خون انسان به قرمز تغییر رنگ می‌دهند. ساس‌های معمولی  بیش از ۰.۲ اینچ (۰.۵ سانتی‌متر) رشد نمی‌کنند و با چشم غیر مسلح، اما تیزبین قابل رویت هستند. آن‌ها بیشتر در رختخواب‌ و تشک‌ پنهان می‌شوند. از آنجا که ساسها در حفره‌های کوچک پنهان می‌شوند، همراه چمدان‌ها، حیوانات خانگی، مبلمان‌، لباس‌ها، جعبه‌ها و سایر اشیاء به نقاط دیگر منتقل می‌شوند. این حشرات در سراسر جهان یافت می‌شوند، اما در کشورهای در حال توسعه به میزان بیشتری وجود دارند.

اوج فعالیت ساس‌ها چه زمانی است؟

این موجودات شب‌ها فعال بوده، اما در طول روز در رختخواب‌، کف منازل، مبلمان‌ها، چوب‌ها و زباله‌های کاغذی مخفی می‌شوند. معمولاً در هنگام شب، درست قبل از سپیده دم اوج فعالیت نیش‌زدن ساس‌ها محسوب می‌شود و طی این زمان آن‌ها از خون بدن انسان تغذیه می‌کنند. این حشرات وعده غذایی خود را حداقل در مدت سه دقیقه به دست می‌آورند، پس از آن سیر شده،  میزبان را رها می‌کنند و به یک مکان مخفی می‌روند تا غذای خود را جذب کنند. طول عمر ساس‌ها حدود ۱۰ ماه است و بدون تغذیه هفته‌ها می‌توانند زنده بمانند.

علائم و نشانه‌های نیش ساس

این خون‌آشام‌های کوچک به طرز شگفت‌انگیزی بدون بیدار کردن طعمه‌های خود از بدن‌ آن‌ها تغذیه می‌کنند. نیش ناخوشایند آن‌ها به هیچ وجه احساس نمی‌شود، زیرا آن‌ها به همراه داروی ضد انعقاد که برای جریان‌ یافتن خون در حین مکیدن به بدن میزبان تزریق می‌کنند، یک ماده بی‌حس‌ کننده نیز وارد بدن آن‌ها می‌کنند. اولین علامت نیش‌ زدن ساس‌ ممکن است جای نیش‌های خارش‌دار و قرمز روی پوست (معمولاً روی بازوها یا شانه‌ها) باشد؛ ‌محل گزش ساس‌ها معمولاً به صورت ردیفی روی پوست مشاهده می‌شود.

درمان نیش ساس

محل نیش ساس‌ معمولاً نیازی به درمان ندارد، اما در صورتی‎که عفونت ثانویه (معمولاً ناشی از خراشیدن) رخ دهد، می‌توان از یک لوسیون ضدعفونی‌کننده یا پماد آنتی‌بیوتیک موضعی برای تسکین خارش استفاده کرد. همچنین افراد می‌توانند کرم‌های حاوی کورتیکواستروئیدها (کورتون) و آنتی‌هیستامین‌های خوراکی (داروهای ضدحساسیت) را برای کاهش علائم اولیه و غیرقابل تحمل خارش مصرف کنند. ممکن است برای موارد شدیدتر مراجعه به پزشک نیاز باشد.

کد خبر 393237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.