تغییر لوگوی گوگل به مناسبت تولد فیزیکدان بلژیکی

امروز گوگل لوگوی خود را به مناسبت تولد "جوزف پلاتو" (Joseph Plateau) فیزیکدان نامی بلژیکی تغییر داد.

به گزارش ایمنا، امروز ۱۴ اکتبر مصادف با زادروز جوزف آنتوان فریدناند پلاتو(Joseph Antoine Ferdinand Plateau) ، فیزیکدان بلژیکی است که اختراع او تغییر بزرگی در سینما به وجود آورد. گوگل با تغییر لوگوی خود یاد و خاطره افرادی را که در تاریخ ماندگار شده‌اند، گرامی می‌دارد و با استفاده از این ابتکار جالب سبب می‌شود کاربران با باز کردن صفحه گوگل، لبخند بزنند و چهره‌های جهانی را بشناسند.  امروز ۱۴ اکتبر ۲۰۱۹ میلادی، دویست و هجدهمین امین زادروز "جوزف آنتوان فریدناند پلاتو "، فیزیکدان بلژیکی است که گوگل به این مناسبت لوگوی خود را تغییر داده است.

وی ۱۴ اکتبر سال ۱۸۰۱ در بروکسل چشم به جهان گشود و در طول زندگی خود کارهای ارزنده‌ای انجام داد. وی در سال ۱۸۳۲ موفق به توسعه دستگاه فناکیستوسکوپ (phenakistoscope) شد؛ این دستگاه از ترکیب دو صفحه گرد، یک دسته نگهدارنده و یک میله رابط دو صفحه گرد ساخته شده است که امکان چرخش دو صفحه را به‌ طور همزمان ایجاد می‌کند. یکی از این صفحه‌ها دارای هشت روزنه باریک و بلند و دیگری دارای هشت تصویر از مراحل مختلف یک حرکت است. به محض چرخاندن صفحه روزنه‌دار، هر دو صفحه به حرکت درآمده و تصاویر پس از انعکاس در آیینه‌ای که رو به روی این دستگاه قرار دارد، به صورت متحرک مشاهده می‌شود.

در دستگاه فناکیستوسکوپ یک دیسک پر از پنجره‌های کوچک بود و در یک دایره قرار داشت، در حالی که دیگری دارای یک سری عکس از یک رقصنده بود. هنگامی که هر دو با سرعت یکسان به حرکت درمی‌آمد، تصاویر با یکدگیر ادغام می‌شد و توهم یک رقصنده در حال حرکت را ایجاد می‌کرد که این همانند انیمیشن "گیف"(GIF) امروزی است.

این اختراع پلاتو، راه را برای صنعت فیلمبرداری و صنعت فیلم هموار کرد. پلاتو با تحقیق درباره ادراک تصویری، این دستگاه را اختراع کرد. وی ابتدا به تحصیل حقوق پرداخت و سپس به دلیل مطالعات بسیار در زمینه "نور فیزیولوژیکی" (physiological optics) ، تأثیر نور و رنگ به ویژه در شبکیه انسان به یکی از شناخته شده‌ترین دانشمندان قرن نوزدهم تبدیل شد. پایان نامه دکتری پلاتو درباره نحوه تشکیل تصاویر روی شبکیه انسان بود که در آن طول، رنگ و شدت دقیق آن‌ها را با جزئیات شرح داده است. وی پس از اخذ مدرک دکترا در سال ۱۸۳۲ موفق به اختراع دستگاه "فناکیستوسکوپ" شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 393220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.