کشت پیاز، سیب زمینی و سیب درختی به روش GAP

کارشناس مسئول بهبود کیفیت و فرآوری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه امسال سه محصول پیاز، سیب زمینی و سیب درختی به روش جی ای پی (GAP) در اصفهان کاشت شده است، گفت: امسال نسبت به سال گذشته زمین‌های بیشتری برای این کار اختصاص یافته و در نظر داریم این محصولات به کشور هند نیز صادر شود.

شهره مسائلی در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سال قبل در پنج شهرستان استان فریدن، بویین میاندشت، سمیرم، فریدون شهر و گلپایگان حدود ۲۹هکتار زمین با میانگین تولید دو هزار و ۴۰۰ تن به روش جی ای پی (Good Agricultural Practices) زیرکشت رفت و ۱۲هکتار با میانگین تولید حدود ۵۰۰ تن نیز با همین روش به سیب زمینی اختصاص یافت.

وی گفت: بر اساس یک دستورالعمل کمیته ای از مرکز تحقیقات برای نظارت بر این مناطق فرستاده شد که طبق این دستورالعمل متخصصان باید از ابتدا تا انتها این زمین ها را بررسی و کنترل کنند. در این راستا از همان ابتدا خود زمین، کشت سال گذشته آن، میزان و نوع کود دریافتی آن زمین و کشت‌هایی که قرار است در آن انجام شود مورد بررسی و کنترل قرار می‌گیرد.

کارشناس مسئول بهبود کیفیت و فرآوری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان  افزود: یک تیم از طرف سازمان دو بار در هر هفته برای هر شهرستان به‌منظور بازدید به این مناطق اعزام شده است.

مسائلی اضافه کرد: برای این اقدام، کشاورزانی انتخاب می‌شوند که محصول گواهی شده و ویژه تولید می‌کنند. محصول گواهی شده، محصولی است که باقی مانده نیترات و فلزات سنگین و ۹ سم مختلف در آن اندازه گیری می شود.

وی ادامه داد: ابتدا آنالیزخاک، آنالیز آب و برق و درصورت نیاز نظارت‌های کارشناسی همچون نظارت بر کنترل بیماری ها، علف‌های هرز و مزرعه انجام می گیرد و این عملیات با حضور کارشناسان حفظ نباتات و متخصصان تغذیه، خاک و آب است.

کارشناس مسئول بهبود کیفیت و فرآوری سازمان جهادکشاورزی اصفهان گفت: کیفیت محصولات گواهی شده سرانجام در آزمایشگاه های اداره کل استاندارد، اندازه گیری می شود و سپس قابل برداشت است. برای مثال طبق استاندارد ملی میزان نیترات در محصول نباید بیشتر از ۹۰ باشد.

مسائلی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری سه محصول پیاز، سیب زمینی و سیب درختی با روش جی ای پی کشت شد، اعلام کرد: برای پیاز ۹۰ هکتار زمین با میانگین تولید پنج هزار و ۸۰۰ تن، نیم هکتار برای سیب زمینی با میانگین تولید سه هزار و ۸۰۰ تن و ۸۳ هکتار زمین برای سیب درختی با میانگین تولید یک‌هزارو ۳۷۰ تن اختصاص یافت.

وی افزود: برای تعیین قیمت این محصولات با سازمان تعاون روستایی وارد مذاکره شدیم و تصمیم بر آن شد که این محصولات را خریداری کنند و ۱۰ تا ۱۵ درصد بالای قیمت در بازار به فروش برسانند.

کارشناس مسئول بهبود کیفیت و فرآوری سازمان جهادکشاورزی اصفهان خاطر نشان کرد: استفاده از محصولات گواهی شده و قیمت آن در بازار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

مسائلی با بیان اینکه این محصولات به شهرهای دیگر استان صادر می شود، اعلام کرد: محصولات سیب درختی با روش گپ درحال آماده شدن برای صادرات به هند است.

کد خبر 393129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.