سیر صعودی بورس؛ عملکرد احساسی مردم یا سیاستگذاری دولت؟

در طول یک سال و نیم اخیر شاهد تغییرات گسترده شاخص کل بورس اوراق بهادار بوده ایم البته این تغییرات بیشتر روند مثبت داشته و سیر صعودی را طی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری کارشناسان بر این باورند که این افزایش نتیجه هجوم سرمایه‌های مردمی و شاید خرد با بازار سرمایه کشور بوده است. برخی از منتقدان سیاسی و اقتصادی چنین رویدادی در بازار بورس، این رفتار مردم را ناشی از عملکرد احساسی آنها می دانند، این در حالی است که رسانه های حامی این اتفاق آن را سیاستگذاری موفق دولت تفسیر کرده اند.

دیدگاه‌ها و تحلیل‌های متفاوتی در مورد سیر صعودی شاخص کل بورس بوده و اختلاف نظرهایی وجود دارد، زیرا سرنوشت بازارهای موازی را حداقل در یک یا دو سال اخیر آن هم در نتیجه سیاستگذاری های کلان تجربه کرده ایم و بسیاری تاکید دارند که بهتر است آن تجربه ها برای بازار سرمایه نیز تکرار نشود.

جریان کنونی بازار بورس تحت تأثیر تقلید و احساسات است

در همین ارتباط محمد واعظ عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد اصفهان نیز با احساسی خواندن رفتار مردم در بازار بورس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا تصریح می کند: در طول چند ماه اخیر شاخص بورس افت و خیز های چشمگیری داشته و به دلیل سود کلان ناشی از این نوسانات، حجم سرمایه عظیمی از مردم وارد این بازار شده است؛ برخی سود کلان کرده و عده ای هم به دلیل سقوط ارزش سهامشان بنا بر دلایل مختلف سیاسی، اقتصادی و روانشناختی سرمایه خود را از دست داده اند.

وی معتقد است که جریان کنونی بازار بورس تحت تأثیر تقلید و احساسات و حاصل رفتار هیجانی و واکنش روانی تازه واردان به این بازار است.

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: آنچه مسلم است اینکه افزایش شاخص قیمت در بورس در میان مدت و بلند مدت نمی تواند مستقل از نرخ بازدهی واقعی سود سهام که ناشی از سود عملیاتی شرکت‌هاست، باشد و بازدهی فعلی سود با این سرعت تداوم نخواهد داشت.

واعظ می‌گوید: ابعاد بازار سرمایه در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و بی شک این بازار ظرفیت بیشتری نیز برای توسعه دارد اما برای اینکه تبعات احتمالی این تغییر گریبان‌گیر اقتصاد کلان کشور نشود و بی ثباتی های ناشی از یک توسعه بادکنکی را پیدا نکند، باید این توسعه مبتنی بر واقعیات اقتصادی باشد.

وی می افزاید: به عنوان مثال قیمت سهام بنگاه‌ها با رشد ذاتی ارزش آنها در بازار بورس، افزایش پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد اصفهان اظهار می‌کند: باید به تنوع سازی بازار سرمایه روی بیاوریم؛ به عبارت دیگر ساختار بازار سرمایه محدود و متکی به بنگاه های موجود نباشد.

واعظ معتقد است که بنگاه های اقتصادی باید از طریق تسهیل امور دیگر بنگاه ها و شفاف سازی امور خود به افزایش کیفیت توسعه اقتصادی بپردازند.

البته بررسی های میدانی خبرنگار ایمنا از تالار بورس و گفت‌وگو با برخی از فعالان این بازار، نشان می‌دهد که سیاست و روابط کشور با دیگر کشورها که از آن به عنوان تحلیل فاندمنتال یاد می شود، بر تحلیل ریاضی و آماری یا همان تحلیل تکنیکال ارجحیت دارد.

بسیاری از این افراد بر این باور بودند که به دلیل بالابودن ریسک فعالیت در بورس، بهتر است تازه واردان حتما با دانش کافی و سرمایه خرد وارد این بازار شوند.

امید نهایی، بازار سرمایه است

اما دیدگاه حسین خِزلی کارشناس بازار سرمایه درباره چگونگی عملکرد مردم در بورس و وضعیت این بازار، این است که دولت در ایجاد زیرساخت برای بورس هیچ گونه اقدام یا فعالیتی نداشته و ورود سرمایه به بازار بورس به دلیل رکود در بازارهای دیگر به ویژه بازار مسکن و همچنین خروج سرمایه آنها از بازار ارز به دلیل ثبات در این بازار بوده و انتقال سرمایه امری طبیعی و بدون زمینه سازی قبلی است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا تأکید می کند: آمارهای بانک مرکزی نشان داده است که معاملات مسکن در یک سال اخیر در برخی نقاط تهران به شدت کاهش یافته و حتی درصد معاملات در بازه یک ساله به یک دهم سال گذشته رسیده است.

خزلی می افزاید: اگر تنش‌های سیاسی پیش نیاید، شاخص بورس در شش ماه دوم سال ۱۳۹۸ بهتر از شش ماه اول سال خواهد بود.

خِزلی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه دولت هیچ پولی در صندوق ذخیره خود ندارد و بدون شک خبری از سرمایه گذاری خارجی هم به دلیل تحریم ها نخواهد بود، به خصوصی سازی روی آورده و تنها رکن و امید نهایی، بازار سرمایه است.

کد خبر 392913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.