۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۶
"شالورا" میراث شهر چرمهین

شهردار چرمهین گفت: یکی از رسوم کهن مردم این شهر برگزاری آیین "شالورا" است که به دنبال ثبت آن در فهرست ناملموس کشور هستیم.

شهاب ثابت‌راسخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از لنجان با اشاره به نقش گردشگری شهری خلاق و استفاده از میراث ناملموس فرهنگی و مذهبی در توسعه شهرها، اظهار کرد: در گذشته توسعه شهر چرمهین تنها بر محور گردشگری طبیعی و استفاده از ظرفیت "آبشار شاهلولاک" برنامه‌ریزی شده بود، اما از شیوه زیست شهروندان و میراث ناملموس آنان غفلت شده بود.

وی با بیان اینکه  گردشگران دوست دارند با فرهنگ‌ها و سبک‌های مختلف زندگی مردم مناطق و شهرهای دیگر آشنا شوند، خاطرنشان کرد: در دنیا میراث ملموس یکی از منابع مهم گردشگری محسوب می‌شود و مدیران شهری تلاش می‌کنند تا جاذبه‌های توریستی این بخش را به دیگران معرفی کنند.

شهردار چرمهین با بیان اینکه یکی از اهداف شهرداری و شورای اسلامی شهر چرمهین در دوره پنجم، احیا و مرمت آثار تاریخی بوده است، تصریح کرد: مجموعه میراث ناملموس و آثار تاریخی این شهر گنجینه‌ای ارزشمند برای کسب درآمد پایدار شهری و ایجاد رونق اقتصادی در منطقه است.

ثابت راسخ با بیان اینکه ثبت بعضی از آثار معنوی و ناملموس شهر چرمهین در دستور کار شهرداری قرار گرفته است، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین میراث ناملموس معنوی مردم این شهر، آیین کهن "شالورا" است.

وی افزود: بر اساس اسناد تاریخی در این آیین کهن، دشتبان در هفتادمین روز سال، آغاز مراسم را اعلان می‌کرده است و هر یک از فامیل‌هایی که در چرمهین ساکن بودند در نزدیکی آبشار، مکانی را برای اطراق خود مهیا و یک یا چند روز در این مکان زندگی می‌کردند.

شهردار چرمهین یادآور شد: در دو سال گذشته این آیین به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر چرمهین با حضور هنرمندان و شهروندان احیا شده و به دنبال ثبت آن در فهرست میراث ناملموس کشور هستیم.

ثابت‌راسخ با اشاره به حضور ۵۰۰ هزار گردشگر از تعطیلات نوروز تاکنون در منطقه گردشگری آبشار شاهلولاک و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر، اظهار کرد: شیوه طبخ غذاهای سنتی چرمهین مانند نان چهارسنگ، نان گل‌رنگ و گوندی پیازی یا کوفته پیازی در مرحله ثبت ملی قرار دارد.

کد خبر 392844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.