صادرات ۳۶۰ تن عسل از خوانسار به کشورهای خارجی

خوانسار- مدیر شبکه دامپزشکی خوانسار گفت: در شش ماه نخست امسال بالغ بر ۳۶۰ تن عسل از خوانسار به کشورهای عراق، پاکستان، عمارات و کویت صادر شده است.

بهااله خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، با بیان اینکه ۳۰۰ بهره بردار در شهرستان به تولید عسل مشغول هستند، اظهار کرد: در شش ماه نخست امسال بالغ بر ۳۶۰ تن عسل از خوانسار به کشورهای عراق، پاکستان، عمارات و کویت صادر شده است.

مدیرشبکه دامپزشکی خوانسار گفت: امسال واکسیناسیون شاربن به ۲۵ هزار رأس در دام سبک، واکسن آبله به ۵۰ هزار رأس در دام سبک، واکسن علیه بیماری تب مالت در بره و بزغاله به ۱۳ هزار رأس، واکسن علیه بیماری تب برفکی در دام سنگین به پنج هزار رأس در دو مرحله و واکسن لمپی اسکین در ۲۵۰۰ رأس در دامداری‌های شهرستان انجام شده است.

خسروی افزود: ۲۵۰ لیتر سم به صورت رایگان بین دامداران برای سمپاشی محل نگهداری دام‌ها برای جلوگیری از بیماری تب کنگو توزیع شده است.

وی اعلام کرد: در این شهرستان ۸۰ واحد مرغداری گوشتی با تولید ۳۰۰ هزار قطعه در ماه و یک واحد مرغداری تخمگذار با ظرفیت تولید دو تن در ماه وجود دارد.

مدیرشبکه دامپزشکی خوانسار اضافه کرد: پایش و مراقبت و نمونه گیری از مرغداری‌های شهرستان در جلوگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در پنج  واحد انجام شده است.

خسروی افزود: امسال بیماری لمپی اسکین در دو کانون مشاهده شد که بلافاصله پس از واکسیناسیون دام‌ها دیگر هیچ گونه بیماری مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه شستشوی مستمر و ضدعفونی ماشین‌های حمل در کشتارگاه‌های مقصد انجام می‌شود، گفت: حمل و نقل دام در شهرستان با پلاک‌کوبی دام و صدور مجوز و داشتن بارنامه الزامی است.

مدیرشبکه دامپزشکی خوانسار کمبود نیروی عملیاتی را مشکل شبکه دامپزشکی خوانسار عنوان کرد و افزود: ۱۰ جلسه کلاس آموزشی برای دامداران برگزار شده است.

خسروی با بیان اینکه با انجام تست مشمشه در ۸۰ رأس اسب هیچ گونه بیماری مشاهده نشده است، گفت: در جهت تشخیص بیماری تب مالت ۱۷۰ مورد تست خونگیری در دام‌ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۱۲ واحد قصابی در شهرستان برای ذبح  دام به کشتارگاه‌ چادگان و گلپایگان مراجعه دارند، افزود: از کشتارگاه طیور گلپایگان، مرغ برای مصرف به خوانسار وارد و در بازار به فروش می‌رسد.

مدیرشبکه دامپزشکی خوانسار اضافه کرد: درشش ماهه نخست امسال با ۴۸۰ مورد بازدید و نظارت از ۴۰ واحد عرضه و توزیع فرآورده‌های خام دامی شش پرونده تخلف بهداشتی به تعزیرات حکومتی و سه پرونده قضایی به دادگستری ارجاع شده است.

خسروی گفت: سال گذشته زمینی توسط شهرداری برای احداث کشتارگاه دام تملک و در حال قرارداد با سرمایه گذار بخش خصوصی است که به زودی اجرای این پروژه آغاز خواهد شد.

کد خبر 392606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.