انجام مطالعات جامع حمل و نقل اصفهان با استفاده از بهترین تخصص‌ها

رییس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با توجه به اینکه مطالعات جامع حمل ونقل اصفهان و حومه به نوعی با اسناد بالادستی وزارتخانه راه و شهرسازی همخوانی نداشته است، از این رو شورای شهر تاکید دارد مطالعات جامع حمل و نقل با استفاده از بهترین تخصص‌ها انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور در برنامه رادیویی «صدای شهر» پیرامون مطالعات راهبردی حمل ونقل و قطار شهری اظهار کرد: یکی از الزاماتی که شورای اسلامی شهر در این مدت به آن پرداخته، مطالعات جامع حمل ونقل ترافیک شهر اصفهان و حومه بوده است.

وی افزود: پروژه های بزرگی همچون احداث خطوط مترو، BRT توسعه بزرگراه‌ها و تقاطع های غیرهمسطح مشمول مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان و حومه همچون شاهین‌شهر، بهارستان و سایر شهرهای نزدیک به اصفهان است.

رییس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: سال ۹۱ مطالعات جامع توسط دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی انجام و به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده، اما این مطالعات به نوعی جوابگوی نیاز نبوده به طوری که این مطالعات به عنوان برنامه پنج ساله موید قبول واقع می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مطالعات جامع حمل ونقل اصفهان و حومه به نوعی با اسناد بالادستی وزارتخانه راه و شهرسازی همخوانی نداشته است، از این رو شورای شهر تاکید دارد مطالعات جامع حمل و نقل با استفاده از بهترین تخصص‌ها انجام شود تا برنامه‌ریزی‌های بلند مدت ۲۰ ساله داشته باشیم.

زندآور با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری و استانداری اصفهان در حال تدوین مطالعات جامع حمل ونقل طولانی مدت برای شهر اصفهان است، گفت: مطالعات جدید باید موضوعات طرح جامع شهر، طرح تفصیلی و اسناد بالادستی را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی تمام کلانشهرها را ملزم به تهیه مطالعات جامع حمل ونقل کرده است، ادامه داد: برای انجام مطالعات ۳۰ ماه زمان پیش بینی شده تا جامعیت داشته باشد و البته در این فرایند از نظرات و پیشنهادات متخصصان بومی و متعهد شهر، دانشگاهیان و نخبگان و افرادی که در مباحث حمل ونقل تخصص دارند، استفاده می‌شود.

رییس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باتوجه به اینکه انجام مطالعات جامع حمل و نقل زمان طولانی(۲۰ ساله) را سپری می‌کند موضوعات مختلف را مد نظر قرار می دهد تا مشکلات حمل و نقل رفع شود.

وی با بیان اینکه مطالعات جامع حمل و نقل ضرورت احداث خطوط مترو را گوشزد می‌کند، افزود: کلانشهرهایی همچون اصفهان نیاز به مترو دارد و قطعاً نمی‌توان این جهانشهر را از قافله رقابت توسعه شهری که حمل ونقل یکی از آنها است، جدا بدانیم.

رییس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: حدود ۱۷ سال پیش که عملیات احداث متروی اصفهان آغاز شد، اگر اقدامات با برنامه‌ریزی و سرعت بیشتر و بهتری انجام می‌شد، در حال حاضر خطوط یک، دو و حتی سه متروی اصفهان فعال بود، اما متأسفانه بنا به دلایلی متروی اصفهان به غفلت سپرده شد.

وی با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری خط یک مترو به بهره‌برداری رسید و عملیات احداث خط دو نیز آغاز شد، گفت: تمام وسایل حمل ونقل عمومی نیاز شهر است، شهروندان برای انجام سفرهای درون شهری خود می‌توانند از مترو به عنوان وسیله‌ای ایمن، ارزان و پاک استفاده کنند.

توسعه خطوط مترو

زندآور با بیان اینکه امروزه شهروندان نه تنها خواستار توسعه خط یک متروی اصفهان هستند، بلکه توسعه این خطوط را مطالبه می‌کنند، افزود: هنوز ۵.۵ کیلومتر از طول خط یک متروی اصفهان به دلیل هزینه‌های سنگین آن احداث نشده که درصدد تامین اعتبار آن هستیم.

وی مترو را برای شهر اصفهان یک ضرورت دانست و گفت: همه باید تلاش کنند تا مسیر رشد و توسعه مترو برای آبادانی شهر و استفاده مردم هموار شود.

رییس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: تلاش شبانه روزی برای تکمیل خط دو مترو اصفهان ادامه دارد، همچنین خط مترو حدفاصل بهارستان تا صفه تا سه سال آینده راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح قطار شهری اصفهان به شاهین شهر مورد تصویب قرار گرفته است، تصریح کرد: کلنگ این پروژه به طول ۱۴ کیلومتر با چهار ایستگاه همزمان با سفر ریاست جمهوری به زمین زده خواهد شد.

زندآور گفت: در حاضر حفاری ۱۶۱۶ متری از ایستگاه غفاری تا حرم زینبیه انجام شده و به زودی از جبهه غربی از ایستگاه مدرس نجفی به سمت میدان امام علی(ع) حفاری به صورت تک چشمه با استفاده از ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت انجام خواهد شد تا در مدت زمان احداث صرفه جویی شود.

وی با بیان اینکه پنج ایستگاه در مسیر خط دو متروی اصفهان در حال احداث است، افزود: برای احداث خط دو متروی اصفهان مشکلی به لحاظ تامین اعتبار نداریم و تلاش می‌کنیم در کمترین زمان ممکن این خط را راه اندازی کنیم.

رییس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: طول مسیر خط دو ۲۴.۵ کیلومتر با ۲۱ ایستگاه است که بیش از ۱۴ کیلومتر آن حدفاصل دارک تا مدرس نجفی در اولویت قرار گرفته است.

کد خبر 392575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.